* Pri článkoch zo slovenských novín bol kvôli autenticite ponechaný pôvodný pravopis
Z archívu Verejnej knižnice Jána Bocatia.
Studený máj v stodole raj
Meteorológovia predpovedajú, že po studených májových dňoch našu zem razom ovanie horúca vlna a celý jún budú horúčosti a suchá. Podľa ich proroctva by mala byť suchota a nebolo by tedy pravdou: „Studený máj v stodole raj.“
(Slovenský východ, 27. 5. 1919)
Sopka Stromboli vybuchla
Včera počala sopka v Stromboli (v Taliansku, pozn. autora) po prudkom výbuchu soptiť, čo zapríčinilo niekoľko požiarov. Súčasne bolo pozorované rozbúrené more. Lávou bolo mnoho osôb usmrteno a zraneno. Pobrežný veliteľ v Messine odoslal na miesto nešťastia 13 lodí na pomoc. Bolo pripraveno tiež aj vojsko pre prípad potreby. Z južnej Messiny možno pozorovať výbuch sopky.
(Slovenský východ, 27. 5. 1919)
Internovali 60 Košičanov
Ján Sekáč, župan Košíc a Abovsko-turnianskej župy vydal nasledujúce oznámenie:
Z dôvodu vyhlásenia stanného práva (oznamy veliteľa mesta generála Rossiho a Jána Sekáča z 24. mája 1919) bolo doteraz zajatých a internovaných 60 občanov nášho mesta. Zajatí Košičania ručia svojim majetkom a životom za pokoj a verejný poriadok. To znamená, že ak v Košiciach dôjde k narušeniu verejného poriadku, ku vzburám, ku nepokojom alebo k útokom proti členom česko-slovenských ozbrojených síl, ktoré ak skončia zabitím alebo poranením čo i len jedného vojaka, internovaní zajatci budú zastrelení.
(Kassai Hirlap, 27. 5. 1919)
Osudný automobilový výlet
Katastrofa si vyžiadala dvoch mŕtvych a dvoch ranených!
V sobotu okolo siedmej večer došlo k osudnej autonehode. Jedno luxusné česko-slovenské auto na ceste od kiosku v Čermeľskom údolí smerom na Bankov, sa prevrátilo a zrútilo do hlbokej rokliny. Spomedzi pasažierov automobilu sa ťažko zranil šofér a jeden kapitán, haváriu neprežili ďalší dvaja, jeden poručík a jeden rotný.
Tragickú udalosť si všimli okoloidúci, ktorí ihneď informovali Dr. Lajosa Simkóa, ktorý sa v tom čase zdržiaval práve na Bankove. Lekár poskytol zraneným prvú pomoc. Zakrátko dorazila na miesto nešťastia jedna záchranka a jeden taliansky vojenský automobil. Zranení boli prevezení do posádkovej nemocnice č. 20, kde boli ihneď podrobení operačnému zákroku. Stav kapitána sa po zásahu ihneď zlepšil. Zranenie šoféra je ťažké, no nie životunebezpečné.
Príčinou autonehody bola zrejme neprimeraná rýchlosť, v dôsledku ktorej šofér nezvládol riadenie svojho auta, v ostrej zákrute zišiel z cesty a zrútil sa do hlbín.
(Kassai Hirlap, 27. 5. 1919)
Zákaz nastupovania do preplnených električiek
Podľa najnovšej vyhlášky hlavného policajného kapitána Kohouta, nastupovanie na preplnené električky alebo na pojazdné električky bude považované za priestupok a bude trestané peňažnou pokutou. Kto teda nastúpi na zaplnenú električku napriek upozorneniu sprievodcu, dopustí sa priestupku a hrozí mu pokuta 100 korún alebo päťdňový žalár.
(Kassai Hirlap, 28. 5. 1919)
Klofáč o vojenskej situácii
Minister národnej obrany Klofáč zaslal dnes predsedovi branného výboru poslancu Udržalovi výklad o udalostiach na Slovensku, v ktorom hovorí : „Maďari používajú teraz dobré železničné spojenie, premiestnili sily a sústredili sa u Šalgó Tarjánu (Salgótarján v Maď., pozn. autora) a Miškovca, kde začali dňa 20. mája prudký útok.
Poneváč sa im nepodarilo útokom na Lučenec otvoriť cestu do Horneckého územia a odrezať východné Slovensko od kompaktného územia Československej republiky, chcú teraz prudkým útokom na Miškovec otvoriť cestu ku Košiciam.
V Miškovci sústredené česko-slovenské sily nemohli odolať prudkému náporu maďarských vojsk, tým viac, poneváč k Maďarom pripojilo sa asi 10 tisíc boľševického delníctva, opatreného zbraňami ukrytými pri prehliadkach. Rumuni konajúci svoju spojeneckú povinnosť boli prekvapení pancierovým vlakom, ktorému sa podarilo vniesť do útočiaceho vojska zmätok. Preto musela naša susedná divízia ustúpiť od ďalšieho útoku.
Akcia smerujúca k opätnému získaniu Miškovca pokračuje a denne očakávame priaznivý výsledok. Touto akciou boli Maďari dokonale poučení, že o chrabrosti a odhodlanosti našich vojakov u Miškovca nemožno pochybovať. Presto pokúsili sa ešte jedenkrát v susednom úseku proti Putnoku a Bánréve o útok, naše vojsko ale odrazilo aj tento útok.
Na jeho chrabrosti a na tom, že novými posilami z novými zálohami sme zosilnili túto čiasť fronty, zakladáme pevné presvedčenie, že obnovenie maďarských pokusov o preniknutie ku Košiciam a východne od nich môžeme považovať za skončené.
Bohužiaľ, musím hovoriť, že naša široká verejnosť mala ďaleko viac záujmov na vojenských akciách svetovej války, ako má teraz na operáciách, ktoré smerujú ku zaisteniu toho, čo nám patrí.
Prosím preto, nech bude situácia na Slovensku považovaná s vážnosťou, hodnou tejto veci. Je potrebné, aby legionári a domáce vojsko našlo podporu a porozumenie nielen vo vašom vzácnom sboru, ale aj v najširších vrstvách národa. Národná obrana nie je možná, keď sa jej nezúčastní celý národ, celým duchom a celým srdcom!
(Slovenský východ, 31. 5. 1919)
Generál Rossi sa lúči
Talianska vojenská misia v Česko-slovenskej republike bola talianskou vládou odvelená domov. Košice tak opustí aj jeho doterajší a v kruhoch obyvateľov obľúbený vojenský veliteľ, generál Rossi so svojim dôstojníckym štábom. Generál sa rozlúčil s Košičanmi v nasledujúcom oznámení:
Talianska vláda rozhodla o stiahnutí talianskej vojenskej delegácie z Česko-slovenska. Veliteľstvo nad Košicami odovzdávam od 1. júna do rúk francúzskym generálom Chabordovi a Hennocqueovi. Ďakujem všetkým úradom i obyvateľstvu za ich ochotu a priateľské pohostenie. Posielam srdečné pozdravy vám všetkým a vyslovujem do budúcna prianie, aby čo najskôr vysvitol deň pokoja a mieru nad týmto krásnym mestom.
Generál Rossi
(Kassai Hirlap, 1. 6. 1919)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári