KOŠICE. Krátko po 21. hodine bolo v celých Košiciach aj okolí počuť dve ohlušujúce rany. Nasledovali krátko po sebe.
Polícia na sociálnej sieti o niekoľko minút uviedla, že zvuk, ktorý vydesil množstvo ľudí, bol sonický tresk nadzvukových stíhačiek.
Ozbrojené sily v reakcii neskôr konkretizovali, že nešlo o cvičenie, ale o ostrý vzlet stíhačiek MiG 29 k civilnému lietadlu, s ktorým stratili nad slovenským územím operátori spojenie.
Ostrý vzlet k talianskemu dopravnému lietadlu
Podľa informácií Korzára nešlo v tomto prípade o plánovaný cvičný let slovenských bojových stíhačiek MiG 29 z letiska Sliač.
Stíhačky leteli na ostrú akciu preveriť lietadlo, ktoré sa nehlásilo štandardným spôsobom letovým dispečerom vo vzdušnom priestore v blízkosti slovensko-ukrajinskej hranice.
Pri letových úkonoch nastal aj zvukový efekt sonického tresku, ktorý vydesil ľudí v Košiciach a okolí. Počuť ho bolo aj na dolnom Zemplíne, Gemeri či v Prešove.
Bližšie okolnosti upresnila neskoro večer hovorkyňa ministerstva obrany Danka Capáková.
Talianske civilné lietadlo stratilo nad územím Slovenska spojenie, dve stíhacie lietadlá MiG-29 ho sprevádzali po ukrajinskú hranicu.
Stíhačky zaradené do integrovaného systému protivzdušnej obrany Severoatlantickej aliancie NATINAMDS v nedeľu večer vzlietli z Leteckej základne Sliač.
Nemali spojenie s Airbusom
"Takzvaný ostrý vzlet si vyžiadala situácia, pri ktorej orgány riadenia letovej prevádzky nemali nad naším územím spojenie s talianskym dopravným lietadlom Airbus 320, ktoré letelo na trase Miláno - Charkov," vysvetlila Capáková.
Od Rožňavy cez Košice až po Trebišov tak obyvatelia mohli počuť silný zvuk podobný výbuchu, ktorý bol spôsobený prekonaním rýchlosti zvuku stíhacích lietadiel.
"Za vzniknutú situáciu sa obyvateľom ospravedlňujeme, avšak tieto situácie súvisia so zabezpečením bezpečnosti všetkých občanov Slovenska, pretože Vzdušné sily Ozbrojených síl SR zodpovedajú za ochranu vzdušného priestoru Slovenskej republiky 24 hodín denne, sedem dní v týždni a takéto vzlety sú toho súčasťou," doplnila Capáková.
Pripomenula, že stíhacie lietadlá zaradené v pohotovostnom systéme NATINAMDS zasahujú nielen proti narušiteľovi vzdušného priestoru, ale aj ako pomoc lietadlám v núdzi, pri strate spojenia, či únose lietadla.
"Práve strata spojenia je jednou z najčastejších príčin ostrých vzletov stíhacích lietadiel Vzdušných síl OS SR," uzavrela Capáková.
Panika v Košiciach
Hluk vyvolal vo večerných Košiciach paniku. V stovkách bytov sa rozsvietili svetlá, ľudia vybiehali na balkóny a obzerali sa po okolí, hľadali stopy po výbuchu.
Pýtali sa a konšpirovali na sociálnych sieťach, volali aj na políciu.
Tá na svojej stránke už niekoľko minút po zvukovom efekte verziu o explózii plynu, alebo fabriky striktne vyvrátila a vysvetlila, čo rany spôsobilo.
"Zaznamenali sme viacero telefonátov, v ktorých sa ľudia informujú, či nedošlo k výbuchu v Košickom kraji. Nie, nedošlo k žiadnemu výbuchu," uvádza polícia na svojej stránke.
Vysvetlila, že aerodynamický tresk alebo sonický tresk je akustický jav počuteľný na zemi pri prelete lietadla nadzvukovou rýchlosťou. Má charakter veľmi silného zvuku podobného výbuchu.
"Lietadlo pri lete nadzvukovou rýchlosťou vytvára dozadu sa rozširujúci kužeľ. Jeho povrch tvorí náhla zmena tlaku vzduchu, ktorá pri náraze na zem vytvára vyššie spomínaný akustický efekt," dodala polícia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári