BRUSEL, KOŠICE. Európske združenie výrobcov ocele EUROFER v stredu zorganizovalo svoju výročnú konferenciu. Jej cieľom bolo poukázať na úskalia, ktorým sektor v súčasnosti čelí.
Na podujatí vystúpil aj prezident U. S. Steel Košice James Bruno.
Prezident EUROFER-u Geert Van Poelvoorde uviedol: „Dnes sa náš európsky oceliarsky priemysel nachádza na rázcestí, hľadí na viacero smerov, ktorými by sme mohli pokračovať. V tomto momente nie je jasné, ktorým smerom sa uberieme, pretože čelíme zložitým geopolitickým, ekonomickým a environmentálnym nástrahám.”
Aktuálne problémy
Aktuálnymi problémami, ktoré majú vplyv aj na košické oceliarne, sú najmä klesajúca spotreba ocele v roku 2019, narastajúce dovozy a potreba znižovať emisie CO2.
„Uvedené záležitosti majú potenciál vymazať celé európske oceliarstvo. Na druhej strane nám však prinášajú aj veľkú príležitosť, pokiaľ sa chopíme tejto zmeny a využijeme ju na urýchlenie inovácií,” dodal Van Poelvoorde.

„V roku 2018 bol rekordný 12-percentný nárast dovozu finálnej oceliarenskej výroby do Európy na trhu, ktorý zaznamenal iba 3,3-percentný nárast," naznačil Poelvoorde.
„Sme vďační, že Európska komisia si uvedomila tento problém a prijala opatrenia. Avšak ochrana zlyhala v plnení svojho cieľa pre veľkú časť nášho odvetvia.”
EUROFER sa domnieva, že pre potlačenie neférového dovozu, ktorý deformuje trh EÚ, je nutné, aby boli ochranné opatrenia aj účinné.
Dovoz ohrozuje prežitie domácich oceliarov.
Sektor, ktorý sa pozviechal na domácich trhoch po roku, v ktorom dosiahol rast, je teraz nútený prepúšťať a redukovať výrobu.
Európsky oceliarsky priemysel priamo zamestnáva 330-tisíc ľudí.
James Bruno: Hrozí obrovský sociálny problém
„Každé pracovné miesto v hutníckom priemysle vytvára ďalších viac ako sedem nepriamych pracovných miest v iných odvetviach. Sú lokalizované práve v regiónoch, kde sa produkuje oceľ, “ pripomenul prezident U. S. Steel Košice James Bruno.

„Osobitne pre tieto regióny, tak úzko zviazané s priemyslom, súčasná situácia s neférovými importami a dodatočnými nákladmi môže vytvoriť obrovský sociálny problém. Cítime zodpovednosť za našich zamestnancov, za ich rodiny a celé komunity, ktoré sú závislé na kondícii oceliarstva. Európski politici a politici v jednotlivých štátoch musia chápať, že sme na historickej križovatke, keď ďalšia cesta môže viesť k rozvoju alebo krvácaniu priemyslu. Stále existujú riešenia a opatrenia, ktoré čiastočne sú v rukách vlád. Priemysel vysvetľuje nerovnosť podmienok pre výrobcov z EÚ a mimo EÚ. Keďže k náprave zatiaľ nedošlo, musíme konať a chrániť našu budúcnosť,” doplnil Bruno.
Znižovanie emisií
K téme znižovania emisií Van Poelvoorde povedal: „Pre oceliarov existuje niekoľko možných ciest znižovania uhlíkovej stopy a momentálne sa v niekoľkých oceliarňach testuje zopár spôsobov na dosiahnutie tohto cieľa. Avšak financovanie týchto projektov by malo byť zabezpečené z rôznych zdrojov. Európsky oceliarsky sektor nemôže sám znášať náklady na zníženie uhlíkových emisií, tie si vyžadujú masívne investície a spoluprácu s inými stakeholdermi.”

„Berúc do úvahy 1,8 tony emisií CO2 na 1 tonu vyrobenej ocele a cenu 25 eur na 1 tonu emisií CO2, dodatočné minimálne náklady na každú 1 tonu ocele, za ktoré musí oceliareň nakupovať povolenky CO2, predstavujú 45 eur. To je nákladová položka, ktorú nemusia znášať oceliari mimo EÚ,” vysvetlil Van Poelvoorde.
Tieto relatívne malé cenové rozdiely môžu mať podľa neho výrazný vplyv na konkurencieschopnosť na otvorenom trhu pre oceliarske firmy čeliace hráčom na trhu, ktorí nemusia znášať tieto náklady.
„V súčasnosti nie je táto dynamika braná do úvahy v EÚ,” zdôraznil Van Poelvoorde.
„V Európe má oceľ budúcnosť, ale iba vtedy, ak budeme mať hybnú silu a vedomosti dostatočné na to, aby sme sa stali kontinentom s úspešnými oceliarmi s nízkou uhlíkovou stopou. Iba vtedy bude globálny priemysel nasledovať naše líderstvo a CO2 emisie sa budú znižovať v globálnom meradle,” uzavrel.
Informácie nám sprostredkoval hovorca spoločnosti U. S. Steel Košice Ján Bača.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári