Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa
Nájdete nás na webe

Košická a Prešovská župa založili firmu na organizáciu dopravného systému

Majetkovú účasť budú mať po 50 000 eur.

Zasadnutie zastupiteľstva KSK.Zasadnutie zastupiteľstva KSK.(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE, PREŠOV. Prvé kroky k integrácii dopravy medzi Prešovským a Košickým krajom sa už udiali minulého roku.

Po vzore Bratislavy

Organizáciu pripravovaného integrovaného dopravného systému (IDS) Košického a Prešovského kraja bude mať na starosti obchodná spoločnosť IDS Východ, s. r. o.

Návrh na jej založenie v pondelok schválili košickí a prešovskí krajskí poslanci.

„Rozdelené kompetencie, nejednotné tarify, rôzne uplatňovanie sociálnych zliav a rozdielne zdroje financovania spôsobujú komplikácie najmä cestujúcej verejnosti. Tieto rozdielne dopravné systémy spôsobujú neustály úbytok cestujúcich z verejnej dopravy a zároveň nárast individuálnej automobilovej dopravy so všetkými jej negatívnymi vplyvmi. Spomaliť a zvrátiť tento vývoj môže len koordinovaná a organizovaná dopravná ponuka v podobe integrovaného dopravného systému,“ píše sa v dôvodovej správe k materiálu, predloženému zastupiteľstvu Prešovského samosprávneho kraja (PSK).

Dozorná rada

Spoločnosť by mala fungovať po vzore integrovanej dopravy Bratislavského a Žilinského kraja.

Dozorná rada bude mať štyroch členov, teda dvoch z každého kraja a dvoch konateľov.

Podľa odporúčania by mal každý kraj jedného z členov dozornej rady navrhnúť za krajské mesto.

Spoločnosť má sídliť v Košiciach na Turgenevovej 36 a najneskôr v roku 2020 sa má vytvoriť osobitné pracovisko v Prešove.

To sa má špecializovať na dopravné modelovanie.

Financovanie prevádzkových nákladov má byť v pomere KSK a PSK 60 ku 40 na prvé dva roky a spoločnosť by mala vzniknúť od 1. októbra tohto roka.

Schválili konateľa a členov dozornej rady

V tomto roku má mať spoločnosť šesť zamestnancov – riaditeľ (1. konateľ), zástupca riaditeľa (2. konateľ), administratívny pracovník, právnik a dvaja dopravní technológovia.

Na budúci rok by mali pribudnúť ďalší štyria dopravní technológovia.

„V ďalších rokoch bude vývoj počtu zamestnancov závisieť od zvyšovania rozsahu činností, ktoré bude IDS Východ, s. r. o. zabezpečovať, najmä centrálny dispečing IDS, informačný systém IDS, rozúčtovanie výnosov v rámci IDS, postupné zapájanie mestských dopráv, kontrola technicko-prevádzkových štandardov IDS a pod.,“ vysvetľuje sa v dôvodovej správe.

Peňažný vklad PSK do základného imania spoločnosti má byť vo výške 50-tisíc eur, teda 50-percentný majetkový podiel.

Za PSK boli schválení aj dvaja členovia dozornej rady.

Ide o poslankyňu za okres Prešov Zuzanu Bednárovú (KDH) a poslanca za okres Stará Ľubovňa Petra Sokola (Smer-SD).

Za konateľa spoločnosti prešovskí poslanci schválili Milana Škorupu, ktorý je v súčasnosti vedúcim oddelenia IDS na úrade PSK a absolvoval doktorandské štúdium na Žilinskej univerzite v odbore doprava.

Za Úrad KSK to bude referent cestnej dopravy Radovan Hužvík.

„Verím, že toto je ďalším správnym krokom k vybudovaniu integrovaného dopravného systému. Myslím, že ľudia na to už dávno čakajú a je našou povinnosťou, aby sme tento projekt posunuli dopredu," uviedol predseda KSK Rastislav Trnka (nezávislý).

Zmluvne by sa k IDS Východ mali pridať aj mestá Košice a Prešov s ich dopravnými podnikmi a do systému by sa mali pripojiť aj Železnice Slovenskej republiky.

Majerský: Bude stačiť jeden lístok

„Pre nás je podstatné to, aby ľudia za spoločné zľavy, spoločné cestovné a výhody mohli na virtuálny cestovný lístok cestovať v rámci Prešovského a Košického samosprávneho kraja na viacerých dopravných prostriedkoch. Ak sa nám to podarí naplniť v krátkej dobe, tak cestujúci nastúpi na akýkoľvek dopravný prostriedok a za jeden cestovný lístok by sa mohol dopraviť do iného samosprávneho kraja,“ povedal predseda PSK Milan Majerský (KDH).

Časové horizonty budú závisieť od rokovaní s dopravcami. Najbližšie majú rokovať so Železnicami Slovenskej republiky.

„Bol by som rád, keby to bolo na budúci rok, ale nejdem dávať plané sľuby,“ reagoval Majerský.

Kraje už podnikli prvé kroky

V minulom roku začal obe župy spolu s mestami Prešov a Košice úzko spolupracovať v oblasti IDS.

Prvými výsledkami majú byť zjednotené tarify a tarifné podmienky v prímestskej pravidelnej autobusovej doprave v oboch krajoch od februára tohto roka.

Zároveň sa od augusta zjednotili aj prepravné poriadky autobusových dopravcov v prímestskej autobusovej doprave a koordinovala sa aj dopravná obsluha na cezhraničných územiach medzi krajmi.

Spoločný organizátor dopravy má ušetriť náklady krajom, keďže by sa odstránili duplicitné náklady.

„Spoločný organizátor vytvorí jednotný tarifný, informačný a prepravný systém, poskytne potenciál pre kvalitné personálne obsadenie a umožní realizovať celkovo lacnejšie riešenia pre IDS (aplikácie, hardvér, softvér, čerpanie prostriedkov z verejných fondov,...),“ píše sa v dôvodovej správe.

Aktuálne sú spracovávané plány udržateľnej mobility Prešovského a Košického kraja.

Tie majú dbať na prepravné prúdy, dopravnú infraštruktúru a možnosť efektívnejších opatrení na podporu udržateľných druhov dopravy.

„Podľa spracovateľa je spoločná organizácia systému verejnej dopravy nutnosťou najmä z dôvodov existencie spoločnej chrbtice železničných tratí a silných prepravných väzieb vnútri košicko-prešovskej, podtatransko-spišskej a zemplínskej sídelnej aglomerácie. Zodpovedať za ňu musí regionálny organizátor IDS so silnou kompetenciou a podporou Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktoré zodpovedá za objednávku železničnej dopravy,“ píše sa v dôvodovej správe.

Séria pracovných rokovaní medzi PSK a KSK vyvrcholila v júli tohto roka, kedy bola dosiahnutá úplná spoločná zhoda všetkých zásadných skutočností k vzniku spoločného organizátora IDS.

Prvé úpravy poriadkov majú byť v roku 2020

Integrovaný dopravný systém pozostáva podľa Škorupu z troch hlavných častí – dopravná integrácia, tarifná integrácia a centrálny dispečing.

„Dopravná integrácia je fyzické nastavenie dopravy, liniek a spojov tak, aby tvorili jeden spoločný celok verejnej dopravy a dokázal konkurovať individuálnej automobilovej doprave. V tarifnej integrácii ide o to, aby platby za cestovné fungovali jednotne v rámci celého územia. V súčasnosti si musíme do vlakov a autobusov kupovať lístky zvlášť. S tarifnou integráciou súvisia aj novodobé vymoženosti, mobilné aplikácie, platby pomocou kariet a podobne,“ vysvetlil Škorupa.

Tretím rozmerom integrovanej dopravy je centrálny dispečing, čo znamená denné udržiavanie systému v prevádzke.

„Napríklad sledovanie drobných meškaní a zabezpečovanie prestupných nadväzností. Z jedného centrálneho strediska tak budú riadení ako keby všetci vodiči, vlaky, autobusy a poskytovatelia verejnej dopravy,“ vysvetlil Škorupa.

Odhad fungovania celého systému je o 10 až 15 rokov.

Jednou z prvých podstatných úloh bude plán dopravnej obslužnosti, kde budú zadefinované princípy dopravnej integrácie.

„Je to niečo ako stavebný projekt. V tomto dokumente budú dopodrobna zadefinované linky, poriadky, vrátane nákladov. Na tomto sa začne robiť a odhadujeme, že dokončiť by sa mohlo približne o rok a pol,“ povedal Škorupa.

V roku 2020 by sa mali začať prvé úpravy na cestovných linkách a do konca budúceho roka by sa mohlo začať aj s tarifnou integráciou medzi Prešovom a Košicami.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Nestarnú, ale dozrievajú
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  6. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  7. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. Levanduľa pre zamestnancov
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  5. Unikát medzi značkami. CUPRA
  6. A new, ultra - modern logistics park with an ideal location
  7. Bezpečnosť pri práci je priorita, pomáhajú i moderné technológie
  8. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  9. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  10. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 050
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 693
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 377
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 10 575
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 803
  6. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 781
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 854
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 319
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 874
  10. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 673

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec)

Neprehliadnite tiež

Košickí vzbúrenci zo Smeru končia v strane

Pozastavili si členstvo. Trvajú na Ficovom odchode a radikálnej zmene.

Monika Smolková verí, že Fico ešte do volieb odíde zo Smeru. Hovorí, že v strane sú zlodeji a korupčníci.

Podnikateľov z Košíc a Sniny obvinili pre mafiánsku popravu albánskeho bossa

Advokátka reaguje: Stojí to len na výpovedi odsúdeného Dušana Borženského.

Budapeštianska ulica. V týchto miestach strieľal vrah na Fadila Pasjaču.

Košická firma na odchyt túlavých zvierat ponuku mesta odmietla

Zvieracia ombudsmanka pripomína pôvodné kontajnerové riešenie.

Fotografia z rokovania Rady primátora pre ochranu zvierat, na ktorej sa riešila aj možnosť vytvoriť karanténnu stanicu v unimobunkách.
Nie každý pes je z toalety nadšený.

Hlavné správy zo Sme.sk

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Zvláštny príbeh Bašternákovej vily na Slavíne: Kočner, Počiatek i sudkyne z Threemy

Úrady stavbu opakovane blokovali, až raz zrazu všetko potvrdili.

Bašternákova vila na Havlíčkovej ulici pri Slavíne
Autorská strana Samuela Marca

Mečiar to vybudoval, Dzurinda využíval a Fico zdokonalil (píše Samo Marec)

Áno, Slovensko je mafiánsky štát.

Bez komentára.
Píše Ivan Mikloš

Čia kauza je Gorila? (píše Ivan Mikloš)

Za Ficových vlád sa nepohlo s vyšetrovaním. Nie je to náhoda.

Ivan Mikloš.
Komentár Petra Schutza

Pelleho okrúhly stôl bol skôr potemkinovou dedinou

Nikto nikdy netvrdil, že na polícii a prokuratúre nie sú štyria slušní ľudia.

Peter Schutz

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop