Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Košická a Prešovská župa založili firmu na organizáciu dopravného systému

Majetkovú účasť budú mať po 50 000 eur.

Zasadnutie zastupiteľstva KSK.Zasadnutie zastupiteľstva KSK. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE, PREŠOV. Prvé kroky k integrácii dopravy medzi Prešovským a Košickým krajom sa už udiali minulého roku.

Po vzore Bratislavy

Organizáciu pripravovaného integrovaného dopravného systému (IDS) Košického a Prešovského kraja bude mať na starosti obchodná spoločnosť IDS Východ, s. r. o.

Návrh na jej založenie v pondelok schválili košickí a prešovskí krajskí poslanci.

„Rozdelené kompetencie, nejednotné tarify, rôzne uplatňovanie sociálnych zliav a rozdielne zdroje financovania spôsobujú komplikácie najmä cestujúcej verejnosti. Tieto rozdielne dopravné systémy spôsobujú neustály úbytok cestujúcich z verejnej dopravy a zároveň nárast individuálnej automobilovej dopravy so všetkými jej negatívnymi vplyvmi. Spomaliť a zvrátiť tento vývoj môže len koordinovaná a organizovaná dopravná ponuka v podobe integrovaného dopravného systému,“ píše sa v dôvodovej správe k materiálu, predloženému zastupiteľstvu Prešovského samosprávneho kraja (PSK).

Skryť Vypnúť reklamu

Dozorná rada

Spoločnosť by mala fungovať po vzore integrovanej dopravy Bratislavského a Žilinského kraja.

Dozorná rada bude mať štyroch členov, teda dvoch z každého kraja a dvoch konateľov.

Podľa odporúčania by mal každý kraj jedného z členov dozornej rady navrhnúť za krajské mesto.

Spoločnosť má sídliť v Košiciach na Turgenevovej 36 a najneskôr v roku 2020 sa má vytvoriť osobitné pracovisko v Prešove.

To sa má špecializovať na dopravné modelovanie.

Financovanie prevádzkových nákladov má byť v pomere KSK a PSK 60 ku 40 na prvé dva roky a spoločnosť by mala vzniknúť od 1. októbra tohto roka.

Schválili konateľa a členov dozornej rady

V tomto roku má mať spoločnosť šesť zamestnancov – riaditeľ (1. konateľ), zástupca riaditeľa (2. konateľ), administratívny pracovník, právnik a dvaja dopravní technológovia.

Skryť Vypnúť reklamu

Na budúci rok by mali pribudnúť ďalší štyria dopravní technológovia.

„V ďalších rokoch bude vývoj počtu zamestnancov závisieť od zvyšovania rozsahu činností, ktoré bude IDS Východ, s. r. o. zabezpečovať, najmä centrálny dispečing IDS, informačný systém IDS, rozúčtovanie výnosov v rámci IDS, postupné zapájanie mestských dopráv, kontrola technicko-prevádzkových štandardov IDS a pod.,“ vysvetľuje sa v dôvodovej správe.

Peňažný vklad PSK do základného imania spoločnosti má byť vo výške 50-tisíc eur, teda 50-percentný majetkový podiel.

Za PSK boli schválení aj dvaja členovia dozornej rady.

Ide o poslankyňu za okres Prešov Zuzanu Bednárovú (KDH) a poslanca za okres Stará Ľubovňa Petra Sokola (Smer-SD).

Za konateľa spoločnosti prešovskí poslanci schválili Milana Škorupu, ktorý je v súčasnosti vedúcim oddelenia IDS na úrade PSK a absolvoval doktorandské štúdium na Žilinskej univerzite v odbore doprava.

Skryť Vypnúť reklamu

Za Úrad KSK to bude referent cestnej dopravy Radovan Hužvík.

„Verím, že toto je ďalším správnym krokom k vybudovaniu integrovaného dopravného systému. Myslím, že ľudia na to už dávno čakajú a je našou povinnosťou, aby sme tento projekt posunuli dopredu," uviedol predseda KSK Rastislav Trnka (nezávislý).

Zmluvne by sa k IDS Východ mali pridať aj mestá Košice a Prešov s ich dopravnými podnikmi a do systému by sa mali pripojiť aj Železnice Slovenskej republiky.

Majerský: Bude stačiť jeden lístok

„Pre nás je podstatné to, aby ľudia za spoločné zľavy, spoločné cestovné a výhody mohli na virtuálny cestovný lístok cestovať v rámci Prešovského a Košického samosprávneho kraja na viacerých dopravných prostriedkoch. Ak sa nám to podarí naplniť v krátkej dobe, tak cestujúci nastúpi na akýkoľvek dopravný prostriedok a za jeden cestovný lístok by sa mohol dopraviť do iného samosprávneho kraja,“ povedal predseda PSK Milan Majerský (KDH).

Časové horizonty budú závisieť od rokovaní s dopravcami. Najbližšie majú rokovať so Železnicami Slovenskej republiky.

„Bol by som rád, keby to bolo na budúci rok, ale nejdem dávať plané sľuby,“ reagoval Majerský.

Kraje už podnikli prvé kroky

V minulom roku začal obe župy spolu s mestami Prešov a Košice úzko spolupracovať v oblasti IDS.

Prvými výsledkami majú byť zjednotené tarify a tarifné podmienky v prímestskej pravidelnej autobusovej doprave v oboch krajoch od februára tohto roka.

Zároveň sa od augusta zjednotili aj prepravné poriadky autobusových dopravcov v prímestskej autobusovej doprave a koordinovala sa aj dopravná obsluha na cezhraničných územiach medzi krajmi.

Spoločný organizátor dopravy má ušetriť náklady krajom, keďže by sa odstránili duplicitné náklady.

„Spoločný organizátor vytvorí jednotný tarifný, informačný a prepravný systém, poskytne potenciál pre kvalitné personálne obsadenie a umožní realizovať celkovo lacnejšie riešenia pre IDS (aplikácie, hardvér, softvér, čerpanie prostriedkov z verejných fondov,...),“ píše sa v dôvodovej správe.

Aktuálne sú spracovávané plány udržateľnej mobility Prešovského a Košického kraja.

Tie majú dbať na prepravné prúdy, dopravnú infraštruktúru a možnosť efektívnejších opatrení na podporu udržateľných druhov dopravy.

„Podľa spracovateľa je spoločná organizácia systému verejnej dopravy nutnosťou najmä z dôvodov existencie spoločnej chrbtice železničných tratí a silných prepravných väzieb vnútri košicko-prešovskej, podtatransko-spišskej a zemplínskej sídelnej aglomerácie. Zodpovedať za ňu musí regionálny organizátor IDS so silnou kompetenciou a podporou Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktoré zodpovedá za objednávku železničnej dopravy,“ píše sa v dôvodovej správe.

Séria pracovných rokovaní medzi PSK a KSK vyvrcholila v júli tohto roka, kedy bola dosiahnutá úplná spoločná zhoda všetkých zásadných skutočností k vzniku spoločného organizátora IDS.

Prvé úpravy poriadkov majú byť v roku 2020

Integrovaný dopravný systém pozostáva podľa Škorupu z troch hlavných častí – dopravná integrácia, tarifná integrácia a centrálny dispečing.

„Dopravná integrácia je fyzické nastavenie dopravy, liniek a spojov tak, aby tvorili jeden spoločný celok verejnej dopravy a dokázal konkurovať individuálnej automobilovej doprave. V tarifnej integrácii ide o to, aby platby za cestovné fungovali jednotne v rámci celého územia. V súčasnosti si musíme do vlakov a autobusov kupovať lístky zvlášť. S tarifnou integráciou súvisia aj novodobé vymoženosti, mobilné aplikácie, platby pomocou kariet a podobne,“ vysvetlil Škorupa.

Tretím rozmerom integrovanej dopravy je centrálny dispečing, čo znamená denné udržiavanie systému v prevádzke.

„Napríklad sledovanie drobných meškaní a zabezpečovanie prestupných nadväzností. Z jedného centrálneho strediska tak budú riadení ako keby všetci vodiči, vlaky, autobusy a poskytovatelia verejnej dopravy,“ vysvetlil Škorupa.

Odhad fungovania celého systému je o 10 až 15 rokov.

Jednou z prvých podstatných úloh bude plán dopravnej obslužnosti, kde budú zadefinované princípy dopravnej integrácie.

„Je to niečo ako stavebný projekt. V tomto dokumente budú dopodrobna zadefinované linky, poriadky, vrátane nákladov. Na tomto sa začne robiť a odhadujeme, že dokončiť by sa mohlo približne o rok a pol,“ povedal Škorupa.

V roku 2020 by sa mali začať prvé úpravy na cestovných linkách a do konca budúceho roka by sa mohlo začať aj s tarifnou integráciou medzi Prešovom a Košicami.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 362
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 342
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 051
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 354
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 912
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 844
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 296
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 172
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 034
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 913
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)

Neprehliadnite tiež

Centrála Záchrannej služby Košice by mala po zmenách sústrediť väčšinu košických staníc.

Zmenu čaká tretina staníc na východe.

6 h
Ľudia by sa čoskoro mohli vrátiť do mesta.

Poslanec: Čím skôr, lebo bude viac psychiatrických pacientov ako nakazených.

6 h
V čase, keď v Sosne natáčali Fontánu pre Zuzanu II, neexistovala ešte vyššia prístavba. Dostavali ju až neskôr.

Padlo to na zmarenom územnom pláne.

6 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

17 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

6 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop