Korzár logo Korzár Košice

Učiteľka roka: Nebráňme deťom byť zvedavé

Zuzana Tkáčová o tom, ako sa dá meniť vyučovanie aj bez zmeny systému.

Zuzana Tkáčová s Hadim Partovihom, zakladateľom portálu Code.org, o kreativite v digitálnom veku.Zuzana Tkáčová s Hadim Partovihom, zakladateľom portálu Code.org, o kreativite v digitálnom veku. (Zdroj: Komenského inštitút)

Moderné informačno-komunikačné technológie už dávno nie sú len súčasťou odborných pracovísk vysokých škôl. Ich dostupnosť a schopnosť uľahčovať prístup k širokému spektru rozličných poznatkov sa však často obracia proti ich užívateľom, napríklad proti generácii. O tom, či sú terajší školáci na tom už lepšie a čo všetko treba v procese učenia robiť inak, aby sa zmenil k lepšiemu, porozprávala ZUZANA TKÁČOVÁ, víťazka súťaže Učiteľ Slovenska 2018, učiteľka informatiky na Gymnáziu sv. Edity Steinovej a expertka pre didaktické inovácie na základných a stredných školách v národnom projekte IT akadémia - vzdelávanie pre 21. storočie”.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď hovoríme o generáciách, rozlišujeme generáciu mileniálov, to sú dnes pracujúci alebo vysokoškoláci, ktorí počas svojej mladosti zažívali nástup technológií a pamätajú si na čas pred ich masívnym rozšírením, a mladšiu generáciu Z, ktorá s technológiami žije od narodenia a nemusela im tým pádom prispôsobovať svoj život. Sú to práve tí, čo teraz sedia v laviciach základných a stredných škôl. Prvej skupine sa skôr vyčítal nedostatok kritického myslenia voči informáciám, ktoré k nim cez internet doliehali, pretože s nimi nevedeli pracovať. Je tá mladšia generácia v tomto smere na tom už lepšie?

-Rozdiel je, či ide o informácie alebo technológie, to sú dve rozdielne časti. Informácie sú to, čo sa k nám dostáva, technológie sú to, čím dokážeme informácie spracovať alebo ako sa k nim dostávame. Mileniáli boli ešte ovplyvnení predošlou generáciou, takže prežívali nástup technológií. Zažili okamih, že zrazu z mála informácií len zo selektovaných zdrojov, ktoré boli podávané presne v pravidelných dávkach na vyučovaní, prišlo more informácií, s ktorými ich nikto nestihol naučiť pracovať.

SkryťVypnúť reklamu

Jedna vec je spracovať informácie v zmysle vyberať si ich, triediť ich a podobne, a druhá vec spracovať ich v zmysle vytvárať ďalší produkt prostredníctvom technológií.

Mileniáli spadli do tých dvoch častí. Boli zahltení množstvom informácií, ktoré ešte nestihli spracovať, pretože sa na to nenašiel efektívny spôsob, ktorý by vedeli používať. A navyše pribudli aj mnohé nové technológie, ktoré mali úžasný potenciál, ale oni sa s nimi ešte len učili pracovať – pod „vedením” predchádzajúcej generácie, tej, pre ktorú je, bohužiaľ, ešte aj v súčasnosti niekedy ťažké vyrovnať sa s nástupom moderných technológií a za ich vrchol považujú internetový prehliadač a balík dvoch - troch kancelárskych programov.

Súčasná mladá generácia má ale už jednu obrovskú výhodu - technológie boli neoddeliteľnou súčasťou ich okolia, boli absolútne dostupné, odkedy prišli na tento svet. Mnohí ešte ani rozprávať nevedeli, už mali v postieľke niečo digitálne. Pre nich sú tieto nástroje veľmi ľahko uchopiteľné.

SkryťVypnúť reklamu

Ale to, že s nimi vyrastajú, však nemusí automaticky znamenať, že ich vedia využívať rozumne. A to isté sa týka informácií.

- Tu nastáva kritika nášho školstva, alebo toho, čo od detí očakávame. Školstvo nestíha reagovať flexibilne na to, aké všetky nástroje existujú a čo všetko od detí potrebujeme, aby vedeli s informáciami robiť. Tak ako mileniáli ešte nemali proces orientácie v informáciách, ani tieto deti to nemajú, lebo ešte stále na to ideme starým systémom vzdelávania a neučíme ich orientovať sa v nich. To je, bohužiaľ, choroba, ktorá sa prenáša z generácie na generáciu, ale spôsobuje ju tá predošlá generácia, nie oni sami. Ale majú výhodu oproti mileniálom, že technológie sú pre nich naozaj oveľa prirodzenejšie a nemajú problém, hendikep voči tomu, že idú veľmi rýchlo. O nich sa hovorí ako o „digital natives” (digitálni domorodci, pozn. red.). To sú naozaj ľudia, ktorí si ani nevedia predstaviť, že by fungovali bez technológií.

Takže keď správne nastavíme to, čo od nich žiadame, tak dokážu z nástrojov, ktoré majú k dispozícii, vyťažiť veľmi veľa. Problém je ale stále v tom, ako ich naučiť spracovať informácie, aby ich vedeli posúvať do ďalších nástrojov. Tam kdesi by sme mali začať meniť aj školu. K tomu smerujú pomaly všetky reformy, ktoré by mali byť, len je ťažké začať to celé s deťmi robiť, keď na to naši budúci učitelia na vysokých školách často vôbec nie sú pripravovaní. Tam je problém. Mnoho čerstvých absolventov a študujúcich budúcich učiteľov počas celej vysokoškolskej prípravy nepoužilo nič okrem textového editora a prezentačného softvéru, nikto od nich nič viac nežiadal a v praxi im ani neukázal – ich digitálne funkčné kompetencie sú na úrovni požadovanej pred desiatimi rokmi. Nechcem paušalizovať, ale ak sa posunuli na vyššiu úroveň, nie je to spravidla zásluha vysokoškolskej prípravy, ale ich samoštúdia a vlastného napredovania.

Mnohí mladí učitelia prichádzajú do škôl s tým, že idú, alebo aspoň chcú zmeniť celý svet. A potom prídu do reality a zistia, že to nejde tak ľahko. Tam niekde často končí aj ich motivácia a mnoho z ich prvotných plánov preto rýchlo stroskotá. Vy sa však nesnažíte len inovovať školský systém vo veľkom, ale vnášate iný prístup k vyučovaniu na každú jednu hodinu. Čo konkrétne teda zvyknete robiť na vyučovaní inak?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C69DM na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Technológie

Denisa Saková.

Ministerka hospodárstva absolvovala pracovnú návštevu Talianska.


TASR 2
Prezident Peter Pellegrini počas úvodného príhovoru za okrúhlym stolom za účasti ministrov a podnikateľov v Prezidentskom paláci.

Na stretnutie prišli aj predstavitelia rezortu hospodárstva a podnikatelia.


TASR 2

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 951
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 484
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 302
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 575
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 856
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 277
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 032
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 782
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 76 432
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 772
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 184
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 164
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 045
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 219
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 085
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 738
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 76 432
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 772
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 184
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 164
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 045
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 219
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 085
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 738
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu