Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 13. december, 2019 | Meniny má Lucia
ROZHOVOR

Učiteľka roka: Nebráňme deťom byť zvedavé

Zuzana Tkáčová o tom, ako sa dá meniť vyučovanie aj bez zmeny systému.

Zuzana Tkáčová s Hadim Partovihom, zakladateľom portálu Code.org, o kreativite v digitálnom veku.Zuzana Tkáčová s Hadim Partovihom, zakladateľom portálu Code.org, o kreativite v digitálnom veku.(Zdroj: Komenského inštitút)

Moderné informačno-komunikačné technológie už dávno nie sú len súčasťou odborných pracovísk vysokých škôl. Ich dostupnosť a schopnosť uľahčovať prístup k širokému spektru rozličných poznatkov sa však často obracia proti ich užívateľom, napríklad proti generácii. O tom, či sú terajší školáci na tom už lepšie a čo všetko treba v procese učenia robiť inak, aby sa zmenil k lepšiemu, porozprávala ZUZANA TKÁČOVÁ, víťazka súťaže Učiteľ Slovenska 2018, učiteľka informatiky na Gymnáziu sv. Edity Steinovej a expertka pre didaktické inovácie na základných a stredných školách v národnom projekte IT akadémia - vzdelávanie pre 21. storočie”.

Článok pokračuje pod video reklamou

Keď hovoríme o generáciách, rozlišujeme generáciu mileniálov, to sú dnes pracujúci alebo vysokoškoláci, ktorí počas svojej mladosti zažívali nástup technológií a pamätajú si na čas pred ich masívnym rozšírením, a mladšiu generáciu Z, ktorá s technológiami žije od narodenia a nemusela im tým pádom prispôsobovať svoj život. Sú to práve tí, čo teraz sedia v laviciach základných a stredných škôl. Prvej skupine sa skôr vyčítal nedostatok kritického myslenia voči informáciám, ktoré k nim cez internet doliehali, pretože s nimi nevedeli pracovať. Je tá mladšia generácia v tomto smere na tom už lepšie?

-Rozdiel je, či ide o informácie alebo technológie, to sú dve rozdielne časti. Informácie sú to, čo sa k nám dostáva, technológie sú to, čím dokážeme informácie spracovať alebo ako sa k nim dostávame. Mileniáli boli ešte ovplyvnení predošlou generáciou, takže prežívali nástup technológií. Zažili okamih, že zrazu z mála informácií len zo selektovaných zdrojov, ktoré boli podávané presne v pravidelných dávkach na vyučovaní, prišlo more informácií, s ktorými ich nikto nestihol naučiť pracovať.

Jedna vec je spracovať informácie v zmysle vyberať si ich, triediť ich a podobne, a druhá vec spracovať ich v zmysle vytvárať ďalší produkt prostredníctvom technológií.

Mileniáli spadli do tých dvoch častí. Boli zahltení množstvom informácií, ktoré ešte nestihli spracovať, pretože sa na to nenašiel efektívny spôsob, ktorý by vedeli používať. A navyše pribudli aj mnohé nové technológie, ktoré mali úžasný potenciál, ale oni sa s nimi ešte len učili pracovať – pod „vedením” predchádzajúcej generácie, tej, pre ktorú je, bohužiaľ, ešte aj v súčasnosti niekedy ťažké vyrovnať sa s nástupom moderných technológií a za ich vrchol považujú internetový prehliadač a balík dvoch - troch kancelárskych programov.

Súčasná mladá generácia má ale už jednu obrovskú výhodu - technológie boli neoddeliteľnou súčasťou ich okolia, boli absolútne dostupné, odkedy prišli na tento svet. Mnohí ešte ani rozprávať nevedeli, už mali v postieľke niečo digitálne. Pre nich sú tieto nástroje veľmi ľahko uchopiteľné.

Ale to, že s nimi vyrastajú, však nemusí automaticky znamenať, že ich vedia využívať rozumne. A to isté sa týka informácií.

- Tu nastáva kritika nášho školstva, alebo toho, čo od detí očakávame. Školstvo nestíha reagovať flexibilne na to, aké všetky nástroje existujú a čo všetko od detí potrebujeme, aby vedeli s informáciami robiť. Tak ako mileniáli ešte nemali proces orientácie v informáciách, ani tieto deti to nemajú, lebo ešte stále na to ideme starým systémom vzdelávania a neučíme ich orientovať sa v nich. To je, bohužiaľ, choroba, ktorá sa prenáša z generácie na generáciu, ale spôsobuje ju tá predošlá generácia, nie oni sami. Ale majú výhodu oproti mileniálom, že technológie sú pre nich naozaj oveľa prirodzenejšie a nemajú problém, hendikep voči tomu, že idú veľmi rýchlo. O nich sa hovorí ako o „digital natives” (digitálni domorodci, pozn. red.). To sú naozaj ľudia, ktorí si ani nevedia predstaviť, že by fungovali bez technológií.

Takže keď správne nastavíme to, čo od nich žiadame, tak dokážu z nástrojov, ktoré majú k dispozícii, vyťažiť veľmi veľa. Problém je ale stále v tom, ako ich naučiť spracovať informácie, aby ich vedeli posúvať do ďalších nástrojov. Tam kdesi by sme mali začať meniť aj školu. K tomu smerujú pomaly všetky reformy, ktoré by mali byť, len je ťažké začať to celé s deťmi robiť, keď na to naši budúci učitelia na vysokých školách často vôbec nie sú pripravovaní. Tam je problém. Mnoho čerstvých absolventov a študujúcich budúcich učiteľov počas celej vysokoškolskej prípravy nepoužilo nič okrem textového editora a prezentačného softvéru, nikto od nich nič viac nežiadal a v praxi im ani neukázal – ich digitálne funkčné kompetencie sú na úrovni požadovanej pred desiatimi rokmi. Nechcem paušalizovať, ale ak sa posunuli na vyššiu úroveň, nie je to spravidla zásluha vysokoškolskej prípravy, ale ich samoštúdia a vlastného napredovania.

Mnohí mladí učitelia prichádzajú do škôl s tým, že idú, alebo aspoň chcú zmeniť celý svet. A potom prídu do reality a zistia, že to nejde tak ľahko. Tam niekde často končí aj ich motivácia a mnoho z ich prvotných plánov preto rýchlo stroskotá. Vy sa však nesnažíte len inovovať školský systém vo veľkom, ale vnášate iný prístup k vyučovaniu na každú jednu hodinu. Čo konkrétne teda zvyknete robiť na vyučovaní inak?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C69DM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M69DM na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  6. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  8. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  9. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  10. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  1. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  4. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  5. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  8. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  9. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 30 860
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 27 730
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 22 089
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 479
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 13 155
  6. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 578
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 268
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 9 077
  9. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 976
  10. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 742

Téma: Technológie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME

Neprehliadnite tiež

Demolačný stroj už dorazil do Prešova na Mukačevskú ulicu

Zničená bytovka sa čoskoro začne búrať.

Stroj postupne vykladajú. Skladanie by malo trvať podľa odhadov 2 až 3 dni.
Polaček fúkal.
Podpis memoranda.

Staré Mesto chce za plaváreň nehnuteľnosť na Hlavnej

Na kúpe sa košickí poslanci nedohodli. Polačeka poslali vyjednávať.

Radní chcú kúpiť plaváreň. Návrh vedenia mesta však poslanci neodobrili.

Hlavné správy zo Sme.sk

Expert na panelové konštrukcie: Výbuch plynu by v súčasných bytovkách vyzeral inak

O bezpečnosti panelákov hovorí Andrej Bartók zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

Ilustračné foto.
Roman Polanski s manželkou herečkou Emmanuelle Seigner.
Boris Johnson sa vracia na Downing Street. Stále ako premiér.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop