KOŠICE. Plány s vybudovaním železnice od Čermeľa až k Alpinke siahajú až do konca 19. storočia, ale nikdy sa nerealizovali.
Realitou sa železnica vedúca Čermeľským údolím stáva až v 50-tych rokoch 20. storočia, kedy náčelník niekdajšej Košickej dráhy navrhol, aby sa v Košiciach postavila železnica pre deti.
Pred týmto návrhom sa uvažovalo nad postavením riadnej železnice.
Na výchovu a motiváciu železničiarov
S výstavbou Košickej pionierskej železnice sa začalo v apríli 1955.
Miestnu dráhu financovalo Ministerstvo dopravy a šlo o prvú rekreačnú železnicu vo vtedajšom Československu. Okrem iného však po vzore podobných železníc vo vtedajšom Sovietskom zväze, slúžila aj na výchovu a motiváciu mladých železničiarov. Takéto železničky neskôr vznikli aj v Prešove, Plzni, či iných mestách Československa. Zachovala sa však iba tá v Košiciach,“ informuje na svojej webstránke prevádzkovateľ tejto železnice Občianske združenie Detská železnica Košice.
Skúšobná jazda sa uskutočnila 21. augusta 1955 na počesť výročia SNP.
Dve Katky
Vozne spočiatku ťahali dve úzkorozchodné parné lokomotívy.
„Jeden pod názvom Anička (rušeň U 35.104) bol jediný typ úzkorozchodného rušňa s vlečúcim tendrom na uhlie, ktorý sa používal na našich železniciach. Túto krásnu lokomotívu žiaľ v decembri 1961 vyradili z prevádzky a v júli 1962 zošrotovali.“
Druhý rušeň U 36.004 jazdil Čermeľom len krátko, asi rok, potom ho previezli na inú trať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári