Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard

Autodopravcovia uvoľnili blokované úseky. Štrajk pocítil aj U. S. Steel

Protestovali v Šebastovciach aj na hraničnom priechode Milhosť.

(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Štrajk autodopravcov združených v Únii autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorý podporila aj Iniciatíva poľnohospodárov, pokračoval aj v pondelok.

Autodopravcovia naďalej žiadajú zníženie cestnej dane o 50 percent a pozastavenie výberu mýta do určenia jeho nového správcu.

Súvisiaci článok Autodopravcovia zablokujú hraničné priechody aj na východe Čítajte 

V Košiciach v mestskej časti Šebastovce bol ráno zablokovaný jeden jazdný pruh.

Dopravu na mieste riadili policajti.

Autodopravcovia boli ráno aj na hraničnom priechode Milhosť v okrese Košice-okolie. Zablokovali vjazd na Slovensko pre nákladnú dopravu po rýchlostnej aj starej ceste.

SkryťVypnúť reklamu

„Osobné vozidlá a autobusová doprava budú púšťané. Priechod pre vozidlá záchrannej služby, hasičského zboru a polície je zabezpečený prioritne," ubezpečili autodopravcovia na facebooku.

O tom, ako situácia vyzerala okolo pol dvanástej, informovala polícia na svojom facebookovom profile.

Na hraničnom priechode Milhosť boli kamióny a poľnohospodárska technika odstavené v pravom jazdnom pruhu. Okrem kamiónov smerujúcich z Maďarska na Slovensko bola doprava plynulá, R4 bola plne prejazdná.

V Šebastovciach boli kamióny odstavené na krajnici a dopravu tam striedavo púšťala polícia.

Blokovali len nákladnú dopravu

Podľa zástupcu Únie autodopravcov Slovenska Pavla Takáča, ktorého sme zastihli na hraničnom priechode Milhosť, čakali protestujúci ešte okolo obeda na inštrukcie od kolegov z Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

„Čakáme, čo sa podarí vyrokovať. Sme stále v pohotovosti,“ uviedol Takáč.

Doplnil, že autodopravcovia nechcú v žiadnom prípade obmedzovať pri jazde z a ani do Maďarska osobnú dopravu, ani autobusy.

„Ide nám o kamiónovú dopravu, ktorá prechádza východným Slovenskom. Už minulý týždeň sme si počas protestu všimli, akí dopravcovia jazdia po slovenských cestách v najväčšej miere. Boli to hlavne Poliaci, ktorým nevieme konkurovať. Podobne je to u dopravcov zo všetkých okolitých krajín. Ceny mýtneho i dane z motorových vozidiel sú u nás nastavené privysoko,“ povedal.

Podľa Takáča chcú slovenskí „kamionisti“ dosiahnuť práve to, aby sa stali konkurencieschopní zahraničným prepravcom.

„Každý kilometer prepravovaného tovaru zaplatí zo svojej peňaženky bežný človek. Ľudia si uvedomujú a chápu, že v tomto prípade nebojujeme iba za seba, ale aj za nich. Zatiaľ som sa nestretol s nejakou zásadne negatívnou reakciou od motoristov, ktorí okolo nás prechádzali,“ doplnil.

SkryťVypnúť reklamu

Takáč spomenul, že sa zúčastnil aj protestov pri zavádzaní mýtneho systému pred 10 rokmi.

„Už vtedy sme upozorňovali, že to prinesie veľké problémy, no vypočutí sme neboli,“ pripomenul.

Zástupca UNAS spomenul aj podporu kolegov zo združenia ČESMAD Slovakia.

„Bolo spomínané, že chcú byť nápomocní, no ako má prebiehať ich podpora, nevieme. Tu na hraničnom priechode Milhosť stoja autá z UNAS a stroje poľnohospodárov, ktorí nás podporili od začiatku,“ dodal.

Oravec: Strojov na blokádu hraníc je dostatok

Podľa agropodnikateľa Františka Oravca (Máme toho dosť!), ktorý sa po vstupe do politiky zúčastňuje aj protestov UNAS, sa stále ozývajú ďalší autodopravcovia, ktorí chcú akciu podporiť.

„Sú kedykoľvek pripravení prísť podporiť blokádu, takže strojov na úplné zablokovanie hraničných priechodov máme dosť,“ uviedol počas poludnia Oravec.

Svoju prítomnosť na štrajku autodopravcov vysvetľuje tým, že medzi problémami autodopravcov a farmárov vidí analógiu.

„Z agrorezortu sa vyťahujú sofistikovaným spôsobom prostriedky, ktoré následne v tomto systéme chýbajú. Podobná situácia je aj v prípade ministerstva zdravotníctva, ale i dopravy, čo je práve tento prípad. Pod rúškom zákona sa zo systému vyberajú peniaze, ktoré končia bohviekde. To je dôvod, prečo sme sa rozhodli podporiť tento protest,“ uzavrel Oravec.

Premiér Peter Pellegrini (Smer-SD) v pondelok na tlačovej konferencii na margo účasti farmára Oravca na štrajku autodopravcov spochybnil jeho motiváciu, keďže založil politickú stranu a tiež kandiduje vo februárových parlamentných voľbách.

Uvoľnili blokované úseky, štrajk pokračuje

Autodopravcovia napokon krátko popoludní uvoľnili všetky blokované úseky ciest vrátane hraničných priechodov.

V reakcii na výzvu premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) to uviedol zástupca Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala.

Premiér totiž deklaroval, že do hodiny od sprejazdnenia hraničných priechodov a všetkých úsekov ciest je vláda pripravená rokovať s predstaviteľmi autodopravcov.

Skala upozornil, že priechody síce uvoľnili, štrajk však pokračuje a stále zostávajú na miestach, kde boli.

„V tejto chvíli čakáme pozvanie od pána premiéra a príslušných ministrov, aby sme si mohli navrhované požiadavky prebrať za rokovacím stolom tak, ako sa to patrí," poznamenal v pondelok popoludní prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič.

Rokovanie sa začalo

O štvrtej popoludní sa tak stalo.

Viacerí členovia vlády začali rokovanie so zástupcami autodopravcov o ich hlavných požiadavkách súvisiacich s podmienkami podnikania v cestnej doprave.

Ako potvrdila hovorkyňa predsedu vlády SR Patrícia Macíková, stretnutie sa začalo v pondelok po 16.00 hod. na Ministerstve financií SR.

Rokovanie umožnilo to, že Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá štrajkuje siedmy deň za splnenie svojich dvoch požiadaviek, po výzve premiéra popoludní zastavila blokovanie hraničných priechodov.

Na stretnutí pod vedením premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) sa za vládu zúčastnili aj minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd), minister financií Ladislav Kamenický, minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter a ministerka vnútra Denisa Saková (všetci Smer-SD).

Prítomný bol aj prezident Policajného zboru Milan Lučanský.

Na stretnutie prišli aj zástupcovia Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia na čele s jeho prezidentom Pavlom Jančovičom a Únie autodopravcov Slovenska s jej podpredsedom Stanislavom Skalom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prímestská autobusová doprava nebola obmedzená

Prímestská autobusová doprava v Košickom kraji v pondelok nebola obmedzená štrajkom autodopravcov. Informovala o tom hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja Anna Terezková.

„Všetky spoje premávajú podľa cestovných poriadkov. V prípade zmien bude Košický samosprávny kraj verejnosť informovať,“ dodala.

Počas minulotýždňového piatkového štrajku dopravcov bola obmedzená prímestská doprava na linkách Košice – Seňa. Obmedzenia sa týkali najmä obcí Seňa, Kechnec, Milhosť, Tornyosnémeti a Hidasnémeti.

V Prešovskom kraji neboli v pondelok žiadne obmedzenia.

Problém pocítil aj U. S. Steel Košice

Blokády ciest či hraničných priechodov, ktoré boli súčasťou štrajkovej pohotovosti slovenských autodopravcov, podľa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR mohli ovplyvniť mnohé firmy.

Tie už ohlásili prvé problémy s dodaním tovaru.

„Pokiaľ nebudeme schopní expedovať výrobu a nebodaj by sme boli nútení prerušiť výrobu v niektorých podnikoch, tak potom tie dôsledky budú naozaj veľmi vážne na ekonomiku a na celé hospodárstvo," informoval v pondelok viceprezident AZZZ SR Rastislav Machunka.

Štrajk pocítili aj v košickom U. S. Steele.

„V túto chvíľu sú podľa našich informácií uvoľnené hraničné priechody. Dúfame teda, že rokovania s autodopravcami sa skončia dohodou, pretože nám to spôsobuje značný logistický problém v čase, keď veľmi ťažko musíme bojovať o každého zákazníka," uviedol hovorca firmy Ján Bača.

„Naši zákazníci od nás očakávajú dodávky just in time, čo znamená presne podľa objednávky. Narušenie tohto procesu môže u nich spôsobiť zastavenie výroby, čo by znamenalo rádovo iné škody, než len niekoľkohodinové omeškanie kamióna. V tom prípade by sme žiadali náhradu vzniknutej škody od organizátorov štrajku," dodal.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 14 823
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 145
  3. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 393
  4. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 8 373
  5. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 737
  6. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 988
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 861
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 633

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (3.)
  2. Ivan Čáni: Naozaj sú Matovičove „atómovky“ len obyčajné blbosti?
  3. Irena Šimuneková: Tajchy Štiavnických hôr 1.
  4. Ján Škerko: Putin: "Nenávidím vás Ukrajinci, z celej mojej čiernej duše vás nenávidím!"
  5. Anna Miľanová: Moja ilustrácia piesne Lorelei (2010) od zoskupenia Scorpions (1965 - 2023)
  6. Jozef Varga: Slayer, parádne tvrdá muzička
  7. Miroslav Ferkl: Priehrada a teror!
  8. Anton Kaiser: 10 rokov výskumov a obnovy hradu Gýmeš
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 17 921
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 10 660
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 647
  4. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 797
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 6 860
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 798
  7. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 947
  8. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 5 406
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Novinár nemá šíriť strach a byť len kritikom (3.)
  2. Ivan Čáni: Naozaj sú Matovičove „atómovky“ len obyčajné blbosti?
  3. Irena Šimuneková: Tajchy Štiavnických hôr 1.
  4. Ján Škerko: Putin: "Nenávidím vás Ukrajinci, z celej mojej čiernej duše vás nenávidím!"
  5. Anna Miľanová: Moja ilustrácia piesne Lorelei (2010) od zoskupenia Scorpions (1965 - 2023)
  6. Jozef Varga: Slayer, parádne tvrdá muzička
  7. Miroslav Ferkl: Priehrada a teror!
  8. Anton Kaiser: 10 rokov výskumov a obnovy hradu Gýmeš
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 17 921
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 10 660
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 647
  4. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 797
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 6 860
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 798
  7. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 947
  8. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 5 406
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu