Korzár logo Korzár Košice

Autodopravcovia uvoľnili blokované úseky. Štrajk pocítil aj U. S. Steel

Protestovali v Šebastovciach aj na hraničnom priechode Milhosť.

(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Štrajk autodopravcov združených v Únii autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorý podporila aj Iniciatíva poľnohospodárov, pokračoval aj v pondelok.

Autodopravcovia naďalej žiadajú zníženie cestnej dane o 50 percent a pozastavenie výberu mýta do určenia jeho nového správcu.

Súvisiaci článok Autodopravcovia zablokujú hraničné priechody aj na východe Čítajte 

V Košiciach v mestskej časti Šebastovce bol ráno zablokovaný jeden jazdný pruh.

Dopravu na mieste riadili policajti.

Autodopravcovia boli ráno aj na hraničnom priechode Milhosť v okrese Košice-okolie. Zablokovali vjazd na Slovensko pre nákladnú dopravu po rýchlostnej aj starej ceste.

SkryťVypnúť reklamu

„Osobné vozidlá a autobusová doprava budú púšťané. Priechod pre vozidlá záchrannej služby, hasičského zboru a polície je zabezpečený prioritne," ubezpečili autodopravcovia na facebooku.

O tom, ako situácia vyzerala okolo pol dvanástej, informovala polícia na svojom facebookovom profile.

Na hraničnom priechode Milhosť boli kamióny a poľnohospodárska technika odstavené v pravom jazdnom pruhu. Okrem kamiónov smerujúcich z Maďarska na Slovensko bola doprava plynulá, R4 bola plne prejazdná.

V Šebastovciach boli kamióny odstavené na krajnici a dopravu tam striedavo púšťala polícia.

Blokovali len nákladnú dopravu

Podľa zástupcu Únie autodopravcov Slovenska Pavla Takáča, ktorého sme zastihli na hraničnom priechode Milhosť, čakali protestujúci ešte okolo obeda na inštrukcie od kolegov z Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

„Čakáme, čo sa podarí vyrokovať. Sme stále v pohotovosti,“ uviedol Takáč.

Doplnil, že autodopravcovia nechcú v žiadnom prípade obmedzovať pri jazde z a ani do Maďarska osobnú dopravu, ani autobusy.

„Ide nám o kamiónovú dopravu, ktorá prechádza východným Slovenskom. Už minulý týždeň sme si počas protestu všimli, akí dopravcovia jazdia po slovenských cestách v najväčšej miere. Boli to hlavne Poliaci, ktorým nevieme konkurovať. Podobne je to u dopravcov zo všetkých okolitých krajín. Ceny mýtneho i dane z motorových vozidiel sú u nás nastavené privysoko,“ povedal.

Podľa Takáča chcú slovenskí „kamionisti“ dosiahnuť práve to, aby sa stali konkurencieschopní zahraničným prepravcom.

„Každý kilometer prepravovaného tovaru zaplatí zo svojej peňaženky bežný človek. Ľudia si uvedomujú a chápu, že v tomto prípade nebojujeme iba za seba, ale aj za nich. Zatiaľ som sa nestretol s nejakou zásadne negatívnou reakciou od motoristov, ktorí okolo nás prechádzali,“ doplnil.

SkryťVypnúť reklamu

Takáč spomenul, že sa zúčastnil aj protestov pri zavádzaní mýtneho systému pred 10 rokmi.

„Už vtedy sme upozorňovali, že to prinesie veľké problémy, no vypočutí sme neboli,“ pripomenul.

Zástupca UNAS spomenul aj podporu kolegov zo združenia ČESMAD Slovakia.

„Bolo spomínané, že chcú byť nápomocní, no ako má prebiehať ich podpora, nevieme. Tu na hraničnom priechode Milhosť stoja autá z UNAS a stroje poľnohospodárov, ktorí nás podporili od začiatku,“ dodal.

Oravec: Strojov na blokádu hraníc je dostatok

Podľa agropodnikateľa Františka Oravca (Máme toho dosť!), ktorý sa po vstupe do politiky zúčastňuje aj protestov UNAS, sa stále ozývajú ďalší autodopravcovia, ktorí chcú akciu podporiť.

„Sú kedykoľvek pripravení prísť podporiť blokádu, takže strojov na úplné zablokovanie hraničných priechodov máme dosť,“ uviedol počas poludnia Oravec.

Svoju prítomnosť na štrajku autodopravcov vysvetľuje tým, že medzi problémami autodopravcov a farmárov vidí analógiu.

„Z agrorezortu sa vyťahujú sofistikovaným spôsobom prostriedky, ktoré následne v tomto systéme chýbajú. Podobná situácia je aj v prípade ministerstva zdravotníctva, ale i dopravy, čo je práve tento prípad. Pod rúškom zákona sa zo systému vyberajú peniaze, ktoré končia bohviekde. To je dôvod, prečo sme sa rozhodli podporiť tento protest,“ uzavrel Oravec.

Premiér Peter Pellegrini (Smer-SD) v pondelok na tlačovej konferencii na margo účasti farmára Oravca na štrajku autodopravcov spochybnil jeho motiváciu, keďže založil politickú stranu a tiež kandiduje vo februárových parlamentných voľbách.

Uvoľnili blokované úseky, štrajk pokračuje

Autodopravcovia napokon krátko popoludní uvoľnili všetky blokované úseky ciest vrátane hraničných priechodov.

V reakcii na výzvu premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) to uviedol zástupca Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala.

Premiér totiž deklaroval, že do hodiny od sprejazdnenia hraničných priechodov a všetkých úsekov ciest je vláda pripravená rokovať s predstaviteľmi autodopravcov.

Skala upozornil, že priechody síce uvoľnili, štrajk však pokračuje a stále zostávajú na miestach, kde boli.

„V tejto chvíli čakáme pozvanie od pána premiéra a príslušných ministrov, aby sme si mohli navrhované požiadavky prebrať za rokovacím stolom tak, ako sa to patrí," poznamenal v pondelok popoludní prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič.

Rokovanie sa začalo

O štvrtej popoludní sa tak stalo.

Viacerí členovia vlády začali rokovanie so zástupcami autodopravcov o ich hlavných požiadavkách súvisiacich s podmienkami podnikania v cestnej doprave.

Ako potvrdila hovorkyňa predsedu vlády SR Patrícia Macíková, stretnutie sa začalo v pondelok po 16.00 hod. na Ministerstve financií SR.

Rokovanie umožnilo to, že Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá štrajkuje siedmy deň za splnenie svojich dvoch požiadaviek, po výzve premiéra popoludní zastavila blokovanie hraničných priechodov.

Na stretnutí pod vedením premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) sa za vládu zúčastnili aj minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd), minister financií Ladislav Kamenický, minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter a ministerka vnútra Denisa Saková (všetci Smer-SD).

Prítomný bol aj prezident Policajného zboru Milan Lučanský.

Na stretnutie prišli aj zástupcovia Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia na čele s jeho prezidentom Pavlom Jančovičom a Únie autodopravcov Slovenska s jej podpredsedom Stanislavom Skalom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prímestská autobusová doprava nebola obmedzená

Prímestská autobusová doprava v Košickom kraji v pondelok nebola obmedzená štrajkom autodopravcov. Informovala o tom hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja Anna Terezková.

„Všetky spoje premávajú podľa cestovných poriadkov. V prípade zmien bude Košický samosprávny kraj verejnosť informovať,“ dodala.

Počas minulotýždňového piatkového štrajku dopravcov bola obmedzená prímestská doprava na linkách Košice – Seňa. Obmedzenia sa týkali najmä obcí Seňa, Kechnec, Milhosť, Tornyosnémeti a Hidasnémeti.

V Prešovskom kraji neboli v pondelok žiadne obmedzenia.

Problém pocítil aj U. S. Steel Košice

Blokády ciest či hraničných priechodov, ktoré boli súčasťou štrajkovej pohotovosti slovenských autodopravcov, podľa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR mohli ovplyvniť mnohé firmy.

Tie už ohlásili prvé problémy s dodaním tovaru.

„Pokiaľ nebudeme schopní expedovať výrobu a nebodaj by sme boli nútení prerušiť výrobu v niektorých podnikoch, tak potom tie dôsledky budú naozaj veľmi vážne na ekonomiku a na celé hospodárstvo," informoval v pondelok viceprezident AZZZ SR Rastislav Machunka.

Štrajk pocítili aj v košickom U. S. Steele.

„V túto chvíľu sú podľa našich informácií uvoľnené hraničné priechody. Dúfame teda, že rokovania s autodopravcami sa skončia dohodou, pretože nám to spôsobuje značný logistický problém v čase, keď veľmi ťažko musíme bojovať o každého zákazníka," uviedol hovorca firmy Ján Bača.

„Naši zákazníci od nás očakávajú dodávky just in time, čo znamená presne podľa objednávky. Narušenie tohto procesu môže u nich spôsobiť zastavenie výroby, čo by znamenalo rádovo iné škody, než len niekoľkohodinové omeškanie kamióna. V tom prípade by sme žiadali náhradu vzniknutej škody od organizátorov štrajku," dodal.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 299
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 498
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 016
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 693
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 533
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 041
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 265
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 862
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 670
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 482
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 383
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 152
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 989
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 853
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 862
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 670
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 482
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 383
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 152
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 989
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 853
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu