Korzár logo Korzár Košice

Pilot a akrobat Radek Orlita: Strach som nemal, inak by som ostal v papučiach

Do Košíc ho priviedli aeroplány.

Momentka z rekordných pokusov v Poprade. V popredí kyslíkové fľaše, bez ktorých by výškové rekordy neboli možné. Momentka z rekordných pokusov v Poprade. V popredí kyslíkové fľaše, bez ktorých by výškové rekordy neboli možné. (Zdroj: Archív R.O.)

KOŠICE. Do zoznamu sto osobností československého letectva z rokov 1918 až 2018, ktorý vznikol pri príležitosti stého výročia československého letectva, sa dostalo i meno športového pilota a pedagóga Radomíra Orlitu.

Od septembra si ich môžu na krídle lietadla prečítať aj návštevníci košického Múzea letectva Slovenského technického múzea.

A zároveň sa Radomír Orlita stal aj nositeľom Ceny za mimoriadne zásluhy v oblasti letectva a kozmonautiky za rok 2019, ktorú udelili jednej osobnosti a jednej inštitúcii zo Slovenska a rovnako aj z Česka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od modelárstva k lietaniu

Už v detstve, keď sa Radomír Orlita venoval modelárstvu, ho očarilo letectvo.

V meštianskej škole v moravských Buchloviciach, kde sa narodil a prežil detstvo, sedel v lavici s Antonínom Píšťkom, ktorý sa tiež dostal medzi stovku osobností letectva.

Navzájom sa podnecovali a aj keď cesty oboch viedli k letectvu, skončili každý v inom odbore.

Antonín viac konštruoval, menej lietal, Radek zas viac lietal, menej konštruoval.

V porovnaní s dnešnými mladými ľuďmi, ktorí sa chcú stať pilotmi, mal jednu veľkú výhodu.

„Za našich čias stať sa pilotom a lietať bolo z ekonomického hľadiska veľmi jednoduché. Štát túto činnosť podporoval, malo to svoje politicko-vojenské dôvody. Dotoval to prostredníctvom Zväzarmu. Dnes sú financie obrovskou prekážkou. Ak záujemca o lietanie nemá bohatého otca, nemá šancu. My sme sa tomu ale museli venovať, angažovať sa naplno. Ako 15-ročný som začal chodiť do aeroklubu v Otrokoviciach. Vyškolili nás tam stoštyridsiatich, na praktický výcvik sme sa po prísnom výbere dostali dvadsiati. Záviselo to od času, práce i energie, ktoré sme do toho vložili. Kto sa tomu venoval, mohol takto postupovať. Dnes tá cesta vedie cez peniaze. Je to deformované, lebo sa do odboru dostanú ľudia, ktorí nemajú potrebný zápal, ale majú za sebou napríklad bohatých rodičov. A je to v letectve cítiť,“ porovnáva Radomír Orlita podmienky kedysi, v 50. rokoch, a dnes.

SkryťVypnúť reklamu

On sám ešte nemal ani 16 rokov, keď dostal diplom pilota bezmotorových lietadiel. A tu sa končí jeho priamočiara cesta k vysnívanej práci.

Per Ardua ad Astra

Per Ardua ad Astra – Cez prekážky ku hviezdam – nie je len heslom britského kráľovského letectva RAF.

Za svoje by si ho mohol dať aj športový pilot, pedagóg a rekordman Radek Orlita.

Jeho cesta za snom – doslova lietať ku hviezdam, bola plná prekážok. „Bolo ich toľko, že by vystačili na román,“ hovorí.

Prvú musel prekonať už pri prihlasovaní sa na strednú školu.

Spolu s Tondom Píšťkom sa venovali modelárstvu, obaja si našli informácie o leteckej priemyslovke v Mladej Boleslavi a obaja sa tam prihlásili.

Tondu prijali do už presťahovanej školy do Prahy, Radek sa však mal ísť učiť za tehlára.

Bol za tým spor otca s tajomníkom národného výboru v Buchloviciach.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6KKY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Lietadlá

Lietadlo typu Cessna. Ilustračné foto

Cessna zišla z letiskovej dráhy a havarovalo v lese.


TASR 1
Wizz Air.

Cestujúci neboli v ohrození a pokračovali do Štokholmu náhradným lietadlom.


TASR 1
Letisko v cyperskej Larnake.

Presmerovanie letov je finančne náročné.


ČTK

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 263
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 938
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 014
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 931
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 742
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 565
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 773
  8. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 1 762
  1. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  2. Štefan Šturdzík: Sociálna demokracia - koncept , ktorý Smer vôbec nepochopil.
  3. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  4. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  5. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  6. Dávid Polák: Kto je v skutočnosti "Bibi" Netanyahu?
  7. Viktor Pamula: Konsolidácia po Ficovsky
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: vodáreň pre parné lokomotívy
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 479
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 627
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 770
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 154
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 4 983
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 654
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 368
  8. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 160
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  2. Štefan Šturdzík: Sociálna demokracia - koncept , ktorý Smer vôbec nepochopil.
  3. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  4. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  5. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  6. Dávid Polák: Kto je v skutočnosti "Bibi" Netanyahu?
  7. Viktor Pamula: Konsolidácia po Ficovsky
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: vodáreň pre parné lokomotívy
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 479
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 627
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 770
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 154
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 4 983
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 654
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 368
  8. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 160
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu