KOŠICE. Prvé električky začali v Košiciach jazdiť pred 106 rokmi, keď pôvodnú konskú a parnú mestskú železnicu nahradili elektrické vozne.
Slávnostné otvorenie osobnej električkovej dopravy sa pred košickou radnicou a divadlom konalo 28. februára 1914.
Trate sa začali elektrifikovať krátko pred prvou svetovou vojnou v roku 1913 a prevádzku električiek zabezpečovala spoločnosť Košické elektrické pouličné železnice (Kassai villamos közúti vasút / KVKV).
Jazdilo sa aj v otvorených vozňoch
Mesto a spoločnosť KVKV uzatvorili zmluvu v roku 1913 na 60 rokov s tým, že po uplynutí tejto lehoty spoločnosť celú infraštruktúru a vozidlový park odovzdá do majetku mesta.
Spoločnosť vtedy kúpila 18 električiek, päť uzavretých a päť otvorených letných vlečných vozňov.
Prvé električky v Košiciach jazdili na niekoľkých trasách.
Jedna linka viedla zo železničnej stanice, cez Hlavnú a Komenského ulicu do Čermeľa.
Ešte pred rozpadom Rakúsko-Uhorska sa podarilo sprevádzkovať vnútorný mestský okruh (dnešná Štúrova, Kuzmányho, Masarykova a Bencúrova ulica), ako aj trať k Franckovej továrni a cintorínu.
Trate zničili, električky odviezli
Po skončení prvej svetovej vojny a vzniku Československa vstúpili 29. decembra 1918 do Košíc československé vojská spoločne s francúzskymi a talianskymi légiami a Košice sa stali súčasťou nového štátu.
V medzivojnovom období sa zdvojkoľajnili niektoré úseky trate a vybudoval sa nový jednokoľajový úsek od štadióna Lokomotívy ku kúpeľom Anička.
Počas maďarskej okupácie električková doprava stagnovala.
Koncom druhej svetovej vojny ustupujúca nemecká armáda zničila meniarne aj veľkú časť tratí.
Väčšinu električiek nacisti odviezli do Nemecka.
Po skončení vojny a opätovnom pripojení okupovaných území vtedajšie Mestské verejné podniky – doprava začali zničený a zastaraný vozidlový park obnovovať a pribúdali nové trate.
Z pouličných železníc vznikol dopravný podnik
V roku 1964 sa dokončila trať rýchlodráhy do vtedajších Východoslovenských železiarni (dnes U. S. Steel), zrušila sa nákladná električková doprava a prevádzkovateľ sa premenoval na Dopravný podnik mesta Košice (DPMK).
V roku 1994 sa štátny podnik transformoval na akciovú spoločnosť.
Električková doprava bola až do 50. rokov jediným druhom mestskej dopravy v Košiciach.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári