Korzár logo Korzár Košice

Košické električky oslavujú stošieste výročie

Do 50. rokov boli jedinou hromadnou dopravou v meste.

Električky v Košiciach.Električky v Košiciach. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Prvé električky začali v Košiciach jazdiť pred 106 rokmi, keď pôvodnú konskú a parnú mestskú železnicu nahradili elektrické vozne.

Slávnostné otvorenie osobnej električkovej dopravy sa pred košickou radnicou a divadlom konalo 28. februára 1914.

Trate sa začali elektrifikovať krátko pred prvou svetovou vojnou v roku 1913 a prevádzku električiek zabezpečovala spoločnosť Košické elektrické pouličné železnice (Kassai villamos közúti vasút / KVKV).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jazdilo sa aj v otvorených vozňoch

Mesto a spoločnosť KVKV uzatvorili zmluvu v roku 1913 na 60 rokov s tým, že po uplynutí tejto lehoty spoločnosť celú infraštruktúru a vozidlový park odovzdá do majetku mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť vtedy kúpila 18 električiek, päť uzavretých a päť otvorených letných vlečných vozňov.

Prvé električky v Košiciach jazdili na niekoľkých trasách.

Jedna linka viedla zo železničnej stanice, cez Hlavnú a Komenského ulicu do Čermeľa.

Ešte pred rozpadom Rakúsko-Uhorska sa podarilo sprevádzkovať vnútorný mestský okruh (dnešná Štúrova, Kuzmányho, Masarykova a Bencúrova ulica), ako aj trať k Franckovej továrni a cintorínu.

Trate zničili, električky odviezli

Po skončení prvej svetovej vojny a vzniku Československa vstúpili 29. decembra 1918 do Košíc československé vojská spoločne s francúzskymi a talianskymi légiami a Košice sa stali súčasťou nového štátu.

V medzivojnovom období sa zdvojkoľajnili niektoré úseky trate a vybudoval sa nový jednokoľajový úsek od štadióna Lokomotívy ku kúpeľom Anička.

SkryťVypnúť reklamu

Počas maďarskej okupácie električková doprava stagnovala.

Koncom druhej svetovej vojny ustupujúca nemecká armáda zničila meniarne aj veľkú časť tratí.

Väčšinu električiek nacisti odviezli do Nemecka.

Po skončení vojny a opätovnom pripojení okupovaných území vtedajšie Mestské verejné podniky – doprava začali zničený a zastaraný vozidlový park obnovovať a pribúdali nové trate.

Z pouličných železníc vznikol dopravný podnik

V roku 1964 sa dokončila trať rýchlodráhy do vtedajších Východoslovenských železiarni (dnes U. S. Steel), zrušila sa nákladná električková doprava a prevádzkovateľ sa premenoval na Dopravný podnik mesta Košice (DPMK).

V roku 1994 sa štátny podnik transformoval na akciovú spoločnosť.

Električková doprava bola až do 50. rokov jediným druhom mestskej dopravy v Košiciach.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 388
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 226
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 556
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 822
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 799
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 794
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 573
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 432
  1. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  2. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  3. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  6. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  7. Roland Vizner: Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.
  8. Štefan Šturdzík: Šialenstvo menom zbrojenie.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 425
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 265
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 21 805
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 377
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 876
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 214
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 700
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 125
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  2. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  3. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  6. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  7. Roland Vizner: Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.
  8. Štefan Šturdzík: Šialenstvo menom zbrojenie.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 425
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 265
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 21 805
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 377
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 876
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 214
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 700
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 125
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu