Korzár logo Korzár Košice

V Košickej župe nechali turisti pred krízou milióny. Budúcnosť je neistá

Jurková: Domáci cestovný ruch musia potiahnuť Slováci.

Riaditeľka Košice Región Turizmus Lenka Vargová Jurková.Riaditeľka Košice Región Turizmus Lenka Vargová Jurková. (Zdroj: TASR)

V posledných rokoch rástol v Košickom kraji počet domácich, ale aj zahraničných návštevníkov a skvalitňovali sa aj služby. Avšak v súčasnosti zasahuje koronakríza aj segment cestovného ruchu.

Podľa aprílových dát krajskej organizácie Košice Región Turizmus, ktorá sa stará o propagáciu Košického kraja ako turistickej destinácie, tri štvrtiny subjektov v tomto odvetví priznalo možnosť úpadku v prípade, ak bude mimoriadna situácia pretrvávať počas ďalších mesiacov. Tretina z nich uvažovala o prepúšťaní.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu nemusí byť podľa riaditeľky tejto organizácie LENKY VARGOVEJ JURKOVEJ koronakríza pre cestovný ruch na východe úplnou pohromou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako dôležitý je pre Košice, ale i celý kraj cestovný ruch?

- Odvetvie cestovného ruchu v hospodárstve Košického kraja za uplynulých 5 rokov neustále rástlo, čo súvisí so stúpajúcou návštevnosťou a atraktívnosťou našej destinácie a aj jej obľúbenosťou u domácich či zahraničných návštevníkov.

Treba povedať, že za ostatné roky sme sa výrazne pohli aj v oblasti kvality služieb a infraštruktúry, ktoré sú kontaktnou plochou destinácie s návštevníkom a najčastejším jazýčkom na váhach turistu.

Z našej pozície sa dlhodobo, spolu s Košickým samosprávnym krajom (KSK), snažíme o čo najužšiu spoluprácu s jednotlivými poskytovateľmi služieb v regióne, či už sú to ubytovacie, reštauračné zariadenia alebo rôzne občianske združenia a neziskové organizácie.

SkryťVypnúť reklamu

Minulý rok priniesol hneď niekoľko skvelých výsledkov. Celkový počet návštevníkov nám narástol o 18 percent, prenocovania, ktoré prelomili hranicu jedného milióna, stúpli o 27 percent, a objem tržieb sa medziročne dokonca zdvojnásobil a bol bezkonkurenčne najdynamickejší v rámci celej Slovenskej republiky.

Tržby za ubytovanie v ubytovacích zariadeniach, ktorých prevádzkovatelia riadne priznávajú ubytovaných a odvádzajú za nich dane, činili vlani vyše 33 miliónov eur. Príslušná časť týchto peňazí putuje do pokladníc obcí a miest, z ktorých by následne mali samosprávy pracovať na rozvoji cestovného ruchu.

Ďalej však do cestovného ruchu spadá odvetvie gastro, rôzne atrakcie, hrady a na všetky tieto subjekty sú sekundárne napojení dodávatelia tovarov a služieb. To sú stovky príbehov jednotlivcov, zamestnancov, živnostníkov i podnikateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Po úspešnom období je tu v súčasnosti koronakríza. Ako sa zatiaľ prejavili jej dôsledky v tomto odvetví?

- Keďže sme najmä letná destinácia, ťažisková sezóna u nás tradične vychádza na obdobie mesiacov jún až september. Samozrejme, uzavretie prevádzok spôsobilo mnohým podnikateľom aj v skorých jarných mesiacoch vážne problémy a nevydýchli si ani pri miernom uvoľnení opatrení, ktoré aktuálne prišlo.

Mnohí si museli zodpovedne zrátať všetky náklady a logistické komplikácie spojené s opatreniami, za ktorých môžu fungovať. A mnohí si to, žiaľ, vyhodnotili tak, že sa im jednoducho za daných podmienok otvoriť neoplatí.

Verím, že sa postupne naučíme fungovať v zmenenom režime a všetky kompetentné inštitúcie budú podrobne spätne analyzovať, ktoré opatrenia majú z epidemiologického hľadiska pri tejto nákaze skutočný význam.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C6W7G na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  3. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  4. Signature vône podľa osobnosti
  5. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  6. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  7. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  8. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  1. Signature vône podľa osobnosti
  2. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  3. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  4. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  5. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  6. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  7. V Malackách vybudovali čajové impérium
  8. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 13 410
  2. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 10 492
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 5 889
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 5 680
  5. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 4 975
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 497
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 317
  8. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis 3 735
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu