Korzár logo Korzár Košice

Slanecká cesta má platné stavebné povolenie, mesto chce začať stavať na budúcu jar

Práce potrvajú dva roky.

Slanecká patrí dlhodobo medzi najproblémovejšie úseky ciest na území Košíc.Slanecká patrí dlhodobo medzi najproblémovejšie úseky ciest na území Košíc. (Zdroj: PZ SR)

KOŠICE. Projekt rozšírenia a modernizácie niečo vyše 2-kilometrového úseku komunikácie na Slaneckej ceste v Košiciach má právoplatné stavebné povolenie.

Primátor Košíc Jaroslav Polaček (nezávislý) oznámil, že tento dokument nadobudol právoplatnosť v stredu.

„Po tejto komunikácii prejde denne približne 30-tisíc áut. Občania roky žiadali, aby sa mesto pustilo do jej rekonštrukcie. Komunikácia je stále plná, aj v čase mimo špičky. To je dôvod, prečo potrebujeme túto cestu zmodernizovať a rozšíriť,“ povedal na úvod Polaček.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najväčší projekt za posledné roky

Upozornil, že má ísť o najväčší projekt mesta za posledné roky.

Súvisiaci článok Rozšírenie Slaneckej už má stavebné povolenie, ešte nie je právoplatné Čítajte 

Predpokladané náklady na realizáciu všetkých aktivít by mali predstavovať 20,6 milióna eur.

Radnica chce väčšinu peňazí získať z eurofondov.

Mesto požiadalo o nenávratný finančný príspevok z Integrovaného regionálneho operačného programu, ktorý by mal dosiahnuť 95 % z výšky oprávnených nákladov.

„Spolufinancovanie mesta vrátane dodatočných nákladov na preložky sietí by malo predstavovať zhruba 2,2 milióna,“ doplnil primátor.

Podľa neho realizácia by sa mala začať na jar 2021.

„Prvé autá by mohli po rozšírenej Slaneckej jazdiť na jar 2023,“ doplnil.

Verejná súťaž na dodávateľa stavebných prác by mohla byť vyhlásená v auguste.

Robiť budú za plnej prevádzky dopravy

Cesta na Slaneckej, ktorá prechádza sídliskom Nad jazerom a tvorí juhovýchodný vstup do mesta, je najvyťaženejšou komunikáciou II. triedy v Košickom kraji.

SkryťVypnúť reklamu

Zástupca spoločnosti Amberg, ktorá pripravila projektovú dokumentáciu k modernizácii, Konštantín Kundrát uviedol, že práce budú prebiehať za plnej prevádzky dopravy, no s obmedzeniami.

Budú sa vykonávať striedavo na ľavej a pravej strane komunikácie.

„Nebude to, samozrejme, naraz po celej dĺžke cesty. Budú stanovené jednotlivé etapy, ktoré budú pozostávať z dĺžok okolo 500 metrov, prípadne zo vzdialeností medzi jednotlivými križovatkami tak, aby bolo možné odbočiť na sídlisko, prípadne do priemyselných závodov,“ povedal Kundrát.

Doplnil, že cesta bude mať po dokončení štyri jazdné pruhy v celej dĺžke.

Súčasťou projektu je i modernizácia zastávok mestskej a prímestskej hromadnej dopravy a popri Slaneckej ceste povedie aj cyklochodník.

Pozemky zhltli milión

Situáciu okolo projektu, o ktorom sa v Košiciach hovorilo roky, komplikovali okrem iného i vlastnícke vzťahy k pozemkom pod budúcou stavbou.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa vedúceho oddelenia strategického rozvoja magistrátu Richarda Dlhého sa podarilo vykúpiť od súkromných vlastníkov parcely za sumu okolo jedného milióna.

„Doterajšie náklady mesta boli v spojitosti s týmto projektom do dvoch miliónov. Tam rátam už aj necelých 600-tisíc za projektovú dokumentáciu. Mestu ostáva dohodnúť sa ešte s dvoma vlastníkmi pozemkov, ku ktorým máme v súčasnosti nájomný vzťah,“ povedal Dlhý, ktorý sám býva na sídlisku Nad jazerom.

Doplnil, že plánovaná modernizácia zabezpečí zvýšenie bezpečnosti pre účastníkov dopravy a umožní ďalší rozvoj tejto časti mesta.

Podľa Dlhého musí ešte mesto Košice doplniť získaným stavebným povolením dokumentáciu k žiadosti o nenávratný finančný príspevok.

V minulosti hrozilo, že ak by ho radnica nezískala do uzavretia výzvy, financovanie projektu z eurofondov by bolo ohrozené.

Projekt si vyžiada spílenie stoviek stromov

Komplikácie prinieslo v tomto ohľade aj výrubové konanie k spíleniu topoľovej aleje v blízkosti cesty či podanie odvolania občianskym združením Ochrana prírody, krajiny a vôd Slovenskej republiky z Bratislavy, ktorým namietalo, že mu nebolo priznané postavenie účastníka konania.

„Trvalo to dlhé mesiace, kým sa všetko dôkladne preskúmalo a overilo. My máme za to, že sme postupovali v súlade so zákonom a neexistuje žiaden dôvod, aby došlo v tejto veci k zvratu,“ uviedol Dlhý.

Samotný projekt si vyžiada spílenie 381 stromov. Tie musia byť odstránené do marca budúceho roka.

Namiesto nich pripravuje magistrát náhradnú výsadbu 774 stromov vo viacerých mestských častiach.

Na území dotknutého sídliska sa vysadí 119 stromov.

Do budúcnosti sa podľa radnice počíta po plánovanej rekonštrukcii električkovej trate s výsadbou ďalších 180 stromov v páse medzi koľajiskom a Slaneckou cestou.

Rovinský: Košičania to budú v budúcnosti ľutovať

Náhradnú výsadbu považuje mestský poslanec Ladislav Rovinský (nezávislý) za nedostatočnú.

„Je to smutný začiatok. Košičania tento krok budú ľutovať. Zmizne posledná veľká krajinotvorná aleja. Tak, ako predtým na Alejovej ulici. Náhradná výsadba za 400 vyrúbaných stromov je nedostatočná. Rozdiel v spoločenskej hodnote vyrúbaných stromov a stromov navrhovaných v náhradnej výsadbe je viac ako 1 000 000 eur,“ upozornil Rovinský.

Podľa neho mohlo byť riešenie modernizácie cesty environmentálne ohľaduplnejšie.

„Rozšírenie dopravný problém nielenže nevyrieši, ale, naopak, v území zakonzervuje na roky. Nerieši sa prepojenie výstavby Slaneckej s rekonštrukciou električkovej trate. Klasik by povedal - celé zle,“ uzavrel poslanec.

Starostka: Projekt sme strážili pred aktivistami

Naopak, starostka mestskej časti Lenka Kovačevičová (nezávislá) bola správou o správoplatnení povolenia potešená.

„Presne pred piatimi rokmi sme v meste Košice nanovo rozbehli proces riešenia rozšírenia a modernizácie Slaneckej cesty od schválenia v mestskom zastupiteľstve po vysporiadanie pozemkov cez množstvo verejných prerokovaní, pracovných stretnutí k projektu a podobne. Samozrejme, je to prvý veľký krok, aby mesto Košice mohlo podať úplné žiadosti o nenávratný finančný príspevok,“ povedala starostka.

Pripomenula, že proces od vydania rozhodnutia po správoplatnenie trval viac ako 5 mesiacov.

„Mali sme, prirodzene, obavy, ako to celé dopadne. Preto sme ani veci okolo Slaneckej nedúchali a doslova strážili pod pokrievkou. Nevedeli sme, či sa znova niekto nenájde, aby brzdil všetky procesy. Projekt má vyše poldruharočné meškanie aj kvôli rôznym prieťahom. Minulý rok sme sa natrápili s aktivistami, ktorým bolo náhradnej výsadby stále málo,“ uzavrela Kovačevičová.

Eurofondy

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 13 828
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 302
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 890
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 500
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 140
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 734
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 589
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 309
  1. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  2. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  3. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  4. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  5. Ivan Čáni: Ten atentát nám bol čert dlžný.
  6. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil
  7. Štefan Šturdzík: Každá bomba a každý dron , ktorý dopadne a ničí je ďalším klincom do sŕdc Ukrajincov.
  8. Jozef Sitko: U oboch blogoch bol už 3-krát dezinformačne navzájom zamenený PEREX.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 306
  2. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 347
  3. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 913
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 16 830
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 753
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 631
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 419
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 374
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Peter Pellegrini a minister obrany Robert Kaliňák.

Suchú kôrku nahradila iná firma, zákazku za 23 miliónov eur preveruje ÚVO.


a 5 ďalší 2
Mesto Hlohovec.

Zostavili sme rebríček najväčších dlžníkov.


Ekonóm Peter Gonda vysvetľuje, že komunistom sa podarilo u ľudí vyvolať ilúzie o nízkych cenách.

Prvky socializmu ostali v hlavách ľudí doteraz.


28
Jozef Krošlák

V minulosti bol hovorcom premiéra Vladimíra Mečiara.


TASR a 1 ďalší 48
  1. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  2. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  3. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  4. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  5. Ivan Čáni: Ten atentát nám bol čert dlžný.
  6. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil
  7. Štefan Šturdzík: Každá bomba a každý dron , ktorý dopadne a ničí je ďalším klincom do sŕdc Ukrajincov.
  8. Jozef Sitko: U oboch blogoch bol už 3-krát dezinformačne navzájom zamenený PEREX.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 306
  2. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 347
  3. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 913
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 16 830
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 753
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 631
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 419
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 374
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu