Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 4. jún, 2023 | Meniny má Lenka

Slovensko má aj bez mora svoje Titaniky a bohatú lodiarenskú minulosť

Výstava priblíži zaujímavú históriu.

(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. V Slovenskom technickom múzeu otvorili výstavu 100 rokov lodiarstva v Československu s podtitulom Storočnica stavby lodí na Slovensku.

Po Bratislave a Komárne sa teraz usídlila v Košiciach.

Výstava, ktorá v roku 2018 získala cenu časopisu Pamiatky a múzeá, udeľovanú Pamiatkovým úradom Slovenskej republiky a Slovenským národným múzeom, ponúka prechádzku históriou výstavby lodí najmä v komárňanských lodeniciach od roku 1918 po súčasnosť.

Slovenské lodiarstvo malo a má dobré meno

„Značka komárňanských lodeníc je známa v celej Európe. Stavali sme lode pred rokom 1989 pre východných partnerov, najmä pre vtedajší Sovietsky zväz, potom aj pre západných, ako Nemecko a Holandsko. A stále sa stavajú, ale v menšej miere,“ potvrdil autor výstavy Martin Goduš.

SkryťVypnúť reklamu

Lode ho zaujímali od malička. A keďže vždy chcel pracovať v múzeu, splnil si sen – dnes je kurátorom lodných zbierok Múzea dopravy STM v Bratislave.

Do Košíc prišiel predstaviť expozíciu, ktorá má ukázať dobové technické úspechy i svojské lodiarske rekordy.

Ponúka množstvo originálnej technickej dokumentácie, ale aj fotografie i modely nákladných, osobných lodí aj plávajúcich bagrov.

Dokumentuje viacero zmien, ktorými lode za tých sto rokov prešli.

„Napríklad v 30. rokoch u nás postavili bočnokolesový remorkér Prezident T. G. Masaryk, ktorý bol na Dunaji prvý motorový remorkér, dovtedy sa stavali len parné. Z nich sa prešlo na dieselové. Do 30. rokov sa lode nitovali, potom sa začali zvárať,“ vysvetlil Martin Goduš.

Zmeny boli aj v spôsobe pohonu.

SkryťVypnúť reklamu

Z bočnokolesového pohonu na prešlo na vrtuľový.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najmodernejšia na Dunaji bola Princess Elizabeth

História stavby lodí má históriu dlhšiu ako je storočnica.

Už v roku 1898 ešte v uhorskom Komárne postavili najprv opravárenskú dielňu, začiatkom 20. storočia ju ďalšou modernizáciou prerobili na prvú modernú slovenskú lodenicu.

Nerobili sa v nej už len opravárenské práce, ale aj stavali vlečné člny, parníky i železné mostné konštrukcie.

V roku 1919, keď ju prevzalo ministerstvo verejných prác, sa lodenica stala súčasťou priemyselného potenciálu Slovenska.

Počas prvej Československej republiky postavila lode napríklad pre Čínu, Anglicko i Južnú Afriku.

V roku 1921 vznikla myšlienka vybudovať lodenicu aj v Bratislave. Ministerstvo verejných prác s tým však nesúhlasilo a komárňanskú lodenicu ponúklo do prenájmu Škodovým závodom v Plzni.

SkryťVypnúť reklamu

Prvou objednávkou pre komárňanskú lodenicu bola v roku 1923 stavba vlečného remorkéra, pomenovaného Bratislava.

Na prelome 20. a 30. rokov minulého storočia postavili v Komárne štyri vlečné kolesové lode pre čínskych podnikateľov.

Dlhé boli 60 metrov. Aby ich dopravili na miesto, museli ich rozmontované cez Terst, prípadne Hamburg, prepraviť do čínskeho prístavu Dairen a opäť zmontovať.

Po Veľkej hospodárskej kríze výroba v Komárne ožila v závere roka 1933.

Vtedy pre anglickú dunajskú plavebnú spoločnosť Anglo-Danubian začali stavať trojvrtuľový motorový remorkér Princess Elizabeth.

Dokončili ho v roku 1937 a bol v tom čase najmodernejšou loďou na Dunaji.

Prezident Masaryk na krste

Prvou nákladnou loďou z piatich, ktoré si v lodenici v Komárne objednala Československá dunajplavba, bola v roku 1925 parná loď M-I, v roku 1945 premenovaná na Topľu.

Nasledovala Kysuca. Pravdepodobne dve ďalšie sa potopili a jednu zničil výbuch míny na Dunaji.

V roku 1928 postavili dve, už motorové lode, Žitava a Ressel.

O rok neskôr začali stavať známe lode Generál Štefánik a spomínaný remorkér Prezident T. G. Masaryk.

Považovali ich za revolučnú stavbu, pretože skúsenosti s motorovým pohonom pre bočnokolesové remorkéry nemali vtedy ani renomované lodenice.

Loď pomenovanú po prezidentovi odovzdali v roku 1932 a na jej krst prišiel aj sám Masaryk.

Štúr, Vajanský a Štefan Moyses – to sú zas mená troch motorových tankových lodí na prepravu minerálnych olejov z Rumunska do Československa a 11. septembra 1937 ich slávnostne pokrstil predseda vlády Milan Hodža.

Zvukom sirén ich pozdravili všetky plavidlá, kotviace v prístave.

Lodiarenské naj

Dovedna v Komárne postavili za sto rokov viac ako dvetisíc lodí.

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  3. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  5. Dovolenkový raj kúsok za hranicami
  6. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  7. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  8. V Bratislave sa koná Globsec
  1. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  2. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  3. Čítanie vytvára pre vaše deti bezpečný prístav!
  4. dm sa zameriava na ženské zdravie
  5. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  6. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  7. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  8. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 618
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 10 572
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 8 499
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 294
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 093
  6. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 3 960
  7. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 557
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 3 386

Blogy SME

  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik sľuboval milión za vraždu, tvrdí iný kajúcnik. Obete aj sledoval
  2. Jozef Varga: Krkavci / 11. /
  3. Anna Miľanová: Že bobor spravil neporiadok, počula som v televízii...
  4. Dada Vozáriková: Idú Slovák, Gruzínec a Rus pod Kazbeg
  5. Rastislav Puchala: Zakázali Bibliu
  6. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 30. /
  7. Peter Gregor: Láske
  8. Martin Sústrik: Pochopiť Brexit
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 138 530
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 22 070
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 215
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 11 611
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 756
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 449
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 644
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 971
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zakladatelia firmy Matsuko Mária Virčíková a Matúš Kirchmayer.

Na našu technológiu netreba zložité skenery, stačí smartfón, hovorí Mária Virčíková z Matsuko.


8 h
Vo Varšave protestovali proti vláde státisíce ľudí.

V prieskumoch stále vedie vládna PiS.


a 1 ďalší 3 h
Prieskum preferencií agentúry Focus za máj 2023.

Istotu parlamentu majú len štyri strany.


6 h
Výskumníčka Alicia Sendrowski stojí na obrovskej hromade dreva v severnej Kanade, ktorá zachytáva toľko uhlíka, koľko vyprodukuje 2,5 milióna áut za rok.

Drevo má aj viac ako tisícročie.


a 1 ďalší 30. máj

Blogy SME

  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik sľuboval milión za vraždu, tvrdí iný kajúcnik. Obete aj sledoval
  2. Jozef Varga: Krkavci / 11. /
  3. Anna Miľanová: Že bobor spravil neporiadok, počula som v televízii...
  4. Dada Vozáriková: Idú Slovák, Gruzínec a Rus pod Kazbeg
  5. Rastislav Puchala: Zakázali Bibliu
  6. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 30. /
  7. Peter Gregor: Láske
  8. Martin Sústrik: Pochopiť Brexit
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 138 530
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 22 070
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 215
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 11 611
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 756
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 449
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 644
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 971
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu