Korzár logo Korzár Košice

Slovensko má aj bez mora svoje Titaniky a bohatú lodiarenskú minulosť

Výstava priblíži zaujímavú históriu.

(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. V Slovenskom technickom múzeu otvorili výstavu 100 rokov lodiarstva v Československu s podtitulom Storočnica stavby lodí na Slovensku.

Po Bratislave a Komárne sa teraz usídlila v Košiciach.

Výstava, ktorá v roku 2018 získala cenu časopisu Pamiatky a múzeá, udeľovanú Pamiatkovým úradom Slovenskej republiky a Slovenským národným múzeom, ponúka prechádzku históriou výstavby lodí najmä v komárňanských lodeniciach od roku 1918 po súčasnosť.

Slovenské lodiarstvo malo a má dobré meno

„Značka komárňanských lodeníc je známa v celej Európe. Stavali sme lode pred rokom 1989 pre východných partnerov, najmä pre vtedajší Sovietsky zväz, potom aj pre západných, ako Nemecko a Holandsko. A stále sa stavajú, ale v menšej miere,“ potvrdil autor výstavy Martin Goduš.

SkryťVypnúť reklamu

Lode ho zaujímali od malička. A keďže vždy chcel pracovať v múzeu, splnil si sen – dnes je kurátorom lodných zbierok Múzea dopravy STM v Bratislave.

Do Košíc prišiel predstaviť expozíciu, ktorá má ukázať dobové technické úspechy i svojské lodiarske rekordy.

Ponúka množstvo originálnej technickej dokumentácie, ale aj fotografie i modely nákladných, osobných lodí aj plávajúcich bagrov.

Dokumentuje viacero zmien, ktorými lode za tých sto rokov prešli.

„Napríklad v 30. rokoch u nás postavili bočnokolesový remorkér Prezident T. G. Masaryk, ktorý bol na Dunaji prvý motorový remorkér, dovtedy sa stavali len parné. Z nich sa prešlo na dieselové. Do 30. rokov sa lode nitovali, potom sa začali zvárať,“ vysvetlil Martin Goduš.

Zmeny boli aj v spôsobe pohonu.

SkryťVypnúť reklamu

Z bočnokolesového pohonu na prešlo na vrtuľový.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najmodernejšia na Dunaji bola Princess Elizabeth

História stavby lodí má históriu dlhšiu ako je storočnica.

Už v roku 1898 ešte v uhorskom Komárne postavili najprv opravárenskú dielňu, začiatkom 20. storočia ju ďalšou modernizáciou prerobili na prvú modernú slovenskú lodenicu.

Nerobili sa v nej už len opravárenské práce, ale aj stavali vlečné člny, parníky i železné mostné konštrukcie.

V roku 1919, keď ju prevzalo ministerstvo verejných prác, sa lodenica stala súčasťou priemyselného potenciálu Slovenska.

Počas prvej Československej republiky postavila lode napríklad pre Čínu, Anglicko i Južnú Afriku.

V roku 1921 vznikla myšlienka vybudovať lodenicu aj v Bratislave. Ministerstvo verejných prác s tým však nesúhlasilo a komárňanskú lodenicu ponúklo do prenájmu Škodovým závodom v Plzni.

SkryťVypnúť reklamu

Prvou objednávkou pre komárňanskú lodenicu bola v roku 1923 stavba vlečného remorkéra, pomenovaného Bratislava.

Na prelome 20. a 30. rokov minulého storočia postavili v Komárne štyri vlečné kolesové lode pre čínskych podnikateľov.

Dlhé boli 60 metrov. Aby ich dopravili na miesto, museli ich rozmontované cez Terst, prípadne Hamburg, prepraviť do čínskeho prístavu Dairen a opäť zmontovať.

Po Veľkej hospodárskej kríze výroba v Komárne ožila v závere roka 1933.

Vtedy pre anglickú dunajskú plavebnú spoločnosť Anglo-Danubian začali stavať trojvrtuľový motorový remorkér Princess Elizabeth.

Dokončili ho v roku 1937 a bol v tom čase najmodernejšou loďou na Dunaji.

Prezident Masaryk na krste

Prvou nákladnou loďou z piatich, ktoré si v lodenici v Komárne objednala Československá dunajplavba, bola v roku 1925 parná loď M-I, v roku 1945 premenovaná na Topľu.

Nasledovala Kysuca. Pravdepodobne dve ďalšie sa potopili a jednu zničil výbuch míny na Dunaji.

V roku 1928 postavili dve, už motorové lode, Žitava a Ressel.

O rok neskôr začali stavať známe lode Generál Štefánik a spomínaný remorkér Prezident T. G. Masaryk.

Považovali ich za revolučnú stavbu, pretože skúsenosti s motorovým pohonom pre bočnokolesové remorkéry nemali vtedy ani renomované lodenice.

Loď pomenovanú po prezidentovi odovzdali v roku 1932 a na jej krst prišiel aj sám Masaryk.

Štúr, Vajanský a Štefan Moyses – to sú zas mená troch motorových tankových lodí na prepravu minerálnych olejov z Rumunska do Československa a 11. septembra 1937 ich slávnostne pokrstil predseda vlády Milan Hodža.

Zvukom sirén ich pozdravili všetky plavidlá, kotviace v prístave.

Lodiarenské naj

Dovedna v Komárne postavili za sto rokov viac ako dvetisíc lodí.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6ZNM na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 395
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 605
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 559
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 247
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 919
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 796
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 356
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 741
  1. Tomáš Hrubý: Saturn je bližšie, než sa zdá
  2. František Kukura: Politické metafory národa: 1989 – 2025
  3. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  4. Milan Removčík: Poludnica
  5. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma!
  6. Jozef Huljak: Partneri alebo rivali? EÚ a Čínu čaká dôležitý samit.
  7. Vladimír Krátky: Fico sa stal prvýkrát predsedom vlády 4. júla 2006
  8. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 305
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 197
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 456
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 7 653
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 213
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 5 266
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 799
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 375
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Hrubý: Saturn je bližšie, než sa zdá
  2. František Kukura: Politické metafory národa: 1989 – 2025
  3. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  4. Milan Removčík: Poludnica
  5. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma!
  6. Jozef Huljak: Partneri alebo rivali? EÚ a Čínu čaká dôležitý samit.
  7. Vladimír Krátky: Fico sa stal prvýkrát predsedom vlády 4. júla 2006
  8. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 305
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 197
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 456
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 7 653
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 213
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 5 266
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 799
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 375
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu