Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Slovensko má aj bez mora svoje Titaniky a bohatú lodiarenskú minulosť

Výstava priblíži zaujímavú históriu.

(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. V Slovenskom technickom múzeu otvorili výstavu 100 rokov lodiarstva v Československu s podtitulom Storočnica stavby lodí na Slovensku.

Po Bratislave a Komárne sa teraz usídlila v Košiciach.

Výstava, ktorá v roku 2018 získala cenu časopisu Pamiatky a múzeá, udeľovanú Pamiatkovým úradom Slovenskej republiky a Slovenským národným múzeom, ponúka prechádzku históriou výstavby lodí najmä v komárňanských lodeniciach od roku 1918 po súčasnosť.

Slovenské lodiarstvo malo a má dobré meno

„Značka komárňanských lodeníc je známa v celej Európe. Stavali sme lode pred rokom 1989 pre východných partnerov, najmä pre vtedajší Sovietsky zväz, potom aj pre západných, ako Nemecko a Holandsko. A stále sa stavajú, ale v menšej miere,“ potvrdil autor výstavy Martin Goduš.

SkryťVypnúť reklamu

Lode ho zaujímali od malička. A keďže vždy chcel pracovať v múzeu, splnil si sen – dnes je kurátorom lodných zbierok Múzea dopravy STM v Bratislave.

Do Košíc prišiel predstaviť expozíciu, ktorá má ukázať dobové technické úspechy i svojské lodiarske rekordy.

Ponúka množstvo originálnej technickej dokumentácie, ale aj fotografie i modely nákladných, osobných lodí aj plávajúcich bagrov.

Dokumentuje viacero zmien, ktorými lode za tých sto rokov prešli.

„Napríklad v 30. rokoch u nás postavili bočnokolesový remorkér Prezident T. G. Masaryk, ktorý bol na Dunaji prvý motorový remorkér, dovtedy sa stavali len parné. Z nich sa prešlo na dieselové. Do 30. rokov sa lode nitovali, potom sa začali zvárať,“ vysvetlil Martin Goduš.

Zmeny boli aj v spôsobe pohonu.

SkryťVypnúť reklamu

Z bočnokolesového pohonu na prešlo na vrtuľový.

Najmodernejšia na Dunaji bola Princess Elizabeth

História stavby lodí má históriu dlhšiu ako je storočnica.

Už v roku 1898 ešte v uhorskom Komárne postavili najprv opravárenskú dielňu, začiatkom 20. storočia ju ďalšou modernizáciou prerobili na prvú modernú slovenskú lodenicu.

Nerobili sa v nej už len opravárenské práce, ale aj stavali vlečné člny, parníky i železné mostné konštrukcie.

V roku 1919, keď ju prevzalo ministerstvo verejných prác, sa lodenica stala súčasťou priemyselného potenciálu Slovenska.

Počas prvej Československej republiky postavila lode napríklad pre Čínu, Anglicko i Južnú Afriku.

V roku 1921 vznikla myšlienka vybudovať lodenicu aj v Bratislave. Ministerstvo verejných prác s tým však nesúhlasilo a komárňanskú lodenicu ponúklo do prenájmu Škodovým závodom v Plzni.

SkryťVypnúť reklamu

Prvou objednávkou pre komárňanskú lodenicu bola v roku 1923 stavba vlečného remorkéra, pomenovaného Bratislava.

Na prelome 20. a 30. rokov minulého storočia postavili v Komárne štyri vlečné kolesové lode pre čínskych podnikateľov.

Dlhé boli 60 metrov. Aby ich dopravili na miesto, museli ich rozmontované cez Terst, prípadne Hamburg, prepraviť do čínskeho prístavu Dairen a opäť zmontovať.

Po Veľkej hospodárskej kríze výroba v Komárne ožila v závere roka 1933.

Vtedy pre anglickú dunajskú plavebnú spoločnosť Anglo-Danubian začali stavať trojvrtuľový motorový remorkér Princess Elizabeth.

Dokončili ho v roku 1937 a bol v tom čase najmodernejšou loďou na Dunaji.

Prezident Masaryk na krste

Prvou nákladnou loďou z piatich, ktoré si v lodenici v Komárne objednala Československá dunajplavba, bola v roku 1925 parná loď M-I, v roku 1945 premenovaná na Topľu.

Nasledovala Kysuca. Pravdepodobne dve ďalšie sa potopili a jednu zničil výbuch míny na Dunaji.

V roku 1928 postavili dve, už motorové lode, Žitava a Ressel.

O rok neskôr začali stavať známe lode Generál Štefánik a spomínaný remorkér Prezident T. G. Masaryk.

Považovali ich za revolučnú stavbu, pretože skúsenosti s motorovým pohonom pre bočnokolesové remorkéry nemali vtedy ani renomované lodenice.

Loď pomenovanú po prezidentovi odovzdali v roku 1932 a na jej krst prišiel aj sám Masaryk.

Štúr, Vajanský a Štefan Moyses – to sú zas mená troch motorových tankových lodí na prepravu minerálnych olejov z Rumunska do Československa a 11. septembra 1937 ich slávnostne pokrstil predseda vlády Milan Hodža.

Zvukom sirén ich pozdravili všetky plavidlá, kotviace v prístave.

Lodiarenské naj

Dovedna v Komárne postavili za sto rokov viac ako dvetisíc lodí.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6ZNM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6ZNM na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 273
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 620
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 949
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 782
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 786
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 137
  7. Aká je chémia vôní 8 784
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 565
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 386
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 061
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Riaditeľka s dvomi platmi brala dotácie na mŕtve duše. Polícia: Žiadny podvod

Vyšetrovateľ: Žiakmi sú aj deti, ktoré do školy nechodia.

Súkromná škola čelí podozreniu z podvodu, polícia stále koná.

Odchovanec domova: Plánoval som normálny život, ale prišiel pád

Okúsil ulicu i drogy, verí, že bude lepšie.

Adam Oračko po od odchode z detského domova zažil rôzne životné peripetie vrátane života na ulici a drog.

Prešovská župa je s kúpenými sypačmi spokojná, sú o státisíce lacnejšie

Košické prirovnanie k octavii v základnej výbave nekomentujú.

Nové sypače značky Tatra z flotily SÚC PSK.
Rozhovor

Vyrastal v domove: Odchod od rodičov bola cesta z pekla do neba

Do bežného života vstupoval s odchodným a jednou taškou.

Keď prišiel do domova, tešil sa z teplej vody, oblečenia, jedla a výletov.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Lacnejšie tovary a bývanie? Šesť najčastejších mýtov o socializme

Z priemernej mzdy si dnes kúpite násobne viac.

Dubček veril v socializmus s ľudskou tvárou.
Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.

Mads Mikkelsen pre SME: Som slávny, som úspešný, ale toto som chcel?

Slávny dánsky herec priznáva, že mu niekedy pomôže pohár vína.

Dánsky herec Mads Mikkelsen.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop