KOŠICE. Koncom vlaňajšieho roka bol do užívania motoristom odovzdaný niečo vyše 14-kilometrový diaľničný úsek D1 medzi Budimírom a Bidovcami.
Časť tejto cesty bude tvoriť juhovýchodný obchvat Košíc po dostavbe úseku R2 Šaca - Košické Oľšany, ktorý je plánovaný na rok 2023.
Výstavba dokončenej časti komunikácie stála vyše 197 miliónov eur bez DPH, pričom bola financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu.
Aj po pol roku, odkedy je cesta v plnej prevádzke, budia niektoré riešenia stámiliónového projektu pozornosť laikov, ale i odbornej verejnosti.
Tesne po otvorení cesty prichádzali od motoristov sťažnosti na nerovnosti vozovky – akési zlomy, ktorých existenciu vysvetľovalo ministerstvo dopravy a výstavby tým, že ide o veľmi účinné riešenie na odvádzanie zrážkovej vody z vozovky.
Titl: Luxus, ktorý predražuje diaľnice
Prednedávnom upozornil na sociálnej sieti dopravný inžinier Pavel Titl na zvodidlá, ktoré lemujú poľné cesty v blízkosti novej diaľnice.

Podľa neho ide o zbytočný luxus, ktorý predražuje výstavbu diaľnic.
„Politici sa medzi sebou hádajú, či stavať alebo nestavať niektoré úseky rýchlostných ciest, resp. ako a kedy dostavať konečne D-jednotku. A, samozrejme, najväčší dôraz sa tu dáva na peniaze a návratnosť týchto investícií. Škoda, že keď už sa niekde rozhodne, že poďme stavať, tak nechávame projektantov šantiť, ako by sme boli najbohatší štát na svete,“ uviedol na margo doterajšej výstavby.
Výsledkom sú podľa neho nezmysly, ktoré sú len ťažko obhájiteľné.
Titl doplnil, že každý meter zvodidiel stojí približne 60 eur, takže ich umiestnenie na prašné komunikácie zhltlo niekoľko desiatok tisíc eur.

V súvislosti s tým pripomenul tragickú nehodu spred šiestich rokov, pri ktorej po tom, ako zišiel autobus z diaľnice medzi Trnavou a Piešťanmi, zomreli štyri študentky.
„Tam vraj zvodidlá byť nemuseli, ale v rámci výstavby D1 Budimír - Bidovce máme zvodidlami vybavené poľné cesty. Tu nájdeme tiež dlhé úseky vysokých protihlukových stien, za ktorými sú lesy, polia i napojenie R4. Len obydlia chýbajú. Bolo by dobré, aby Národná diaľničná spoločnosť (NDS) stavala rozumne a bez nezmyslov, ktoré postupne budované kratučké úseky úplne zbytočne predražujú,“ uviedol Titl.
NDS a ministerstvo: Zvodidlá sú v dokumentácii
Na dôvody umiestnenia zvodidiel na okolité poľné cesty, ale i protihlukových stien sme sa opýtali Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ako i rezortu dopravy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári