Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Košická pionierka je posledná. Má 65 rokov a stále jej to šliape

Železnička prežila socialistickú agóniu aj porevolučný nezáujem.

KOŠICE. Uplynulo 65 rokov od chvíle, keď sa na provizórnej staničke v košickom Čermeli, tesne pri brehu rovnomenného potoka, rozozvučala píšťala priam rozprávkovej parnej lokomotívy.

Všade okolo stáli veľmi dôležito sa tváriaci veľkí, no najmä malí železničiari oblečení v slávnostných uniformách.

Okrem nich tam stáli dobré dve tisícky zvedavých Košičanov, aby sa stali svedkami nevídanej udalosti - vypravenia prvého vlaku „Pionierky“ - Košickej pionierskej železnice.

Bolo to 19. augusta 1955, tri hodiny popoludní.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Historická železnička prežila turbulentnú sezónu, ďalšia bude bez Katky Čítajte 

Klepot železných kolies na úzkorozchodných koľajniciach znie Čermeľským údolím nepretržite od jari do jesene.

Za viac ako polstoročie tak stihol naklepať pozoruhodný príbeh o jednej malej železnici.

Aj keď neohromuje svojou dĺžkou, je viac ako jasnejšie, že za roky svojej existencie rozdala pravdepodobne najviac radosti, prepočítanej na počet cestujúcich a jeden železničný kilometer.

Detské alebo ideologické železnice?

V určitom období bolo v socialistickom svete doslova módou budovať detské, resp. pionierske či komsomolské železnice.

Stavali sa takmer vo všetkých krajinách východného bloku, združených v RVHP (Rada vzájomnej hospodárskej pomoci – akási komunistická podoba obchodnej únie krajín východnej Európy – pozn. autora).

Ich stavitelia a iniciátori chceli demonštrovať technickú zdatnosť domácich odborníkov, šikovnosť a neutíchajúcu zapálenosť mladých angažovaných ľudí – pionierov či zväzákov.

SkryťVypnúť reklamu

Takéto železničky vznikali pomerne jednoducho, stačila jednoduchá myšlienka, nadšenie, strhujúci prejav na schôdzi a desiatky mladých rúk ochotných pracovať na brigádach vo voľnom čase.

Podľa dostupných informácií, prvá takáto železnička vznikla v gruzínskom hlavnom meste Tbilisi, ktoré bolo v tom čase súčasťou Sovietskeho zväzu (ZSSR).

Pod vedením skúsených inžinierov tam pionieri zo železničiarskeho krúžku pri Stanici mladých technikov prišli s nápadom postaviť funkčný model železnice, ktorý sa bude vo všetkom podobať tej naozajstnej.

Na 400 metrov dlhej trati s rozchodom 750 mm prešiel prvý oficiálny vlak Tbiliskej detskej železnice 24. júna 1935.

Úspech a veľký záujem zo strany verejnosti si okamžite všimol „politický krúžok“ tamojších komunistov, ktorý dohliadal na mimopracovné aktivity mladých staviteľov.

SkryťVypnúť reklamu

Iniciatívy sa preto neskôr chopil dokonca sám komisár dopravy Sovietskeho zväzu Lazar Michailovič Kaganin, ktorý v prejave k mladým povedal: „Mládež, deti! Vychovávajte seba aj druhých k zodpovednej láske k železničnej doprave!“

Podľa Tomáša Haviara, jedného z autorov knihy Veľký príbeh malej železnice sa táto veta stala pravdepodobne základom celkového ideologického zdôvodnenia takýchto stavieb.

Odozva bola ohromujúca. Už k 1. aprílu 1936 fungovalo po celom Sovietskom zväze až 25 tratí, ktoré obsluhovali deti.

Boli rôzne: od tých, ktoré boli zostavené zo starých a vyradených koľajníc a vozidiel, až po tie, kde sa idea posúvala k cielenej výstavbe železničiek vybavených najmodernejšou zabezpečovacou technikou.

Naše pionierky

V Československu sa pozvoľné budovanie detských železníc rozbehlo až po II. svetovej vojne.

Celá spoločnosť zápasila s odstraňovaním vojnových škôd a pre detské atrakcie nebol priestor.

Myšlienka budovania pionierskych železníc sa začala rozvíjať až po komunistickom prevrate v roku 1948. V Prahe sa plánovalo dokonca vybudovanie „Pionierskej republiky“, do ktorej sa mali zvážať návštevníci až po 6 km dlhej železnici.

Napokon z nej v roku 1951 postavili iba kratučký úsek na pražskom výstavisku.

Prvá pionierska železnica v republike vydržala dve sezóny.

Za najdlhšiu pioniersku železnicu v celom Československu je považovaná úzkorozchodná trať v Jindřichovom Hradci.

Po prvých neúspešných rokoch sa napokon atrakcie v podobe detských a pionierskych železničiek rozšírili po celej republike.

Prvou aktivitou tohto druhu na Slovensku bolo postavenie úzkorozchodnej detskej železnice v Bratislave -Petržalke (neskôr areál lunaparku v Sade Janka Kráľa).

Ďalšou atrakciou mala byť železnička na zrušenej cukrovarskej drážke v Trnave.

Miestnym bolo ľúto rozobrať úzkorozchodnú železnicu, ktorá roky z okolitých polí zvážala do fabriky cukrovú repu. Po dvoch sezónach ju však pre plánovanú výstavbu zrušili.

Aj na bývalej lesnej železnici vedúcej z Prešova na Sigord vybudovali Pioniersku železnicu. V dimenziách tradičnej rivality možno povedať, že to bola reakcia na jej staršiu sestru, ktorú vybudovali v Košiciach.

Žiaľ, ani tu nadšenie nevydržalo dlho a po šiestich sezónach si Prešovčania na miestnu raritu už ani nespomenuli.

Detské alebo pionierske železnice našli v priebehu rokov svoju domovskú stanicu v takmer dvoch desiatkach miest Československa, z toho štyri na Slovensku.

Tá v Košiciach však vydržala dodnes ako jediná.

Súdruh riaditeľ Janík prišiel s nápadom

O stavbe Košickej pionierskej železnice sa rozhodlo rýchlo za pomerne šťastných okolností.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7DBM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7DBM na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 355
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 317
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 584
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 317
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 629
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 195
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 483
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 324
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 247
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 159
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
história

Neprehliadnite tiež

Košice predali parcely na verejné parkoviská, sú súkromné. Brixi: Nič sa nedá robiť

Za Rašiho to tak schválili, developer nevie prečo. Najviac má Hreha.

Mesto predalo pozemky na verejné parkovacie miesta. Od developera ich získali po 3-tisíc eur s DPH majitelia bytov.

Líder farmárov Oravec namieta košických krajských sudcov

Rozhodovať majú v prípade, v ktorom ho mal napadnúť expolicajt.

František Oravec po incidente na poli.

Hydrometeorológ: Je možné, že dlhú a tuhú zimu už nezažijeme

Ľudia počúvajú len polovicu toho, čo o globálnom otepľovaní hovoríme.

Hydrometeorológ Pavel Šťastný hovorí, že takmer 80 percent škôd pri povodniach vzniká po nevhodných ľudských zásahoch do prostredia.
Rozhovor

Bardejovčana formovala akadémia Legie Varšava. Zahral si aj proti AC Miláno

Po zlomenine Marko Lukáč takmer rok nehral.

Marko Lukáč (vľavo) má pestrý futbalový životopis.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Občania boli veľmi zodpovední, hodnotí Naď. Spokojný je aj Matovič (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Prevrat na STU

Na Slovenskej technickej univerzite sa pokúsia odvolať rektora.

Tomáš Prokopčák.
Zdravotníci v nemocnici v Kyjove.
S prvou republikou sa nám spája doba elegancie, prosperity a pohody. Nie vždy to bola pravda.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop