Korzár logo Korzár Košice

Košická pionierka je posledná. Má 65 rokov a stále jej to šliape

Železnička prežila socialistickú agóniu aj porevolučný nezáujem.

KOŠICE. Uplynulo 65 rokov od chvíle, keď sa na provizórnej staničke v košickom Čermeli, tesne pri brehu rovnomenného potoka, rozozvučala píšťala priam rozprávkovej parnej lokomotívy.

Všade okolo stáli veľmi dôležito sa tváriaci veľkí, no najmä malí železničiari oblečení v slávnostných uniformách.

Okrem nich tam stáli dobré dve tisícky zvedavých Košičanov, aby sa stali svedkami nevídanej udalosti - vypravenia prvého vlaku „Pionierky“ - Košickej pionierskej železnice.

Bolo to 19. augusta 1955, tri hodiny popoludní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Súvisiaci článok Historická železnička prežila turbulentnú sezónu, ďalšia bude bez Katky Čítajte 

Klepot železných kolies na úzkorozchodných koľajniciach znie Čermeľským údolím nepretržite od jari do jesene.

Za viac ako polstoročie tak stihol naklepať pozoruhodný príbeh o jednej malej železnici.

Aj keď neohromuje svojou dĺžkou, je viac ako jasnejšie, že za roky svojej existencie rozdala pravdepodobne najviac radosti, prepočítanej na počet cestujúcich a jeden železničný kilometer.

Detské alebo ideologické železnice?

V určitom období bolo v socialistickom svete doslova módou budovať detské, resp. pionierske či komsomolské železnice.

Stavali sa takmer vo všetkých krajinách východného bloku, združených v RVHP (Rada vzájomnej hospodárskej pomoci – akási komunistická podoba obchodnej únie krajín východnej Európy – pozn. autora).

Ich stavitelia a iniciátori chceli demonštrovať technickú zdatnosť domácich odborníkov, šikovnosť a neutíchajúcu zapálenosť mladých angažovaných ľudí – pionierov či zväzákov.

SkryťVypnúť reklamu

Takéto železničky vznikali pomerne jednoducho, stačila jednoduchá myšlienka, nadšenie, strhujúci prejav na schôdzi a desiatky mladých rúk ochotných pracovať na brigádach vo voľnom čase.

Podľa dostupných informácií, prvá takáto železnička vznikla v gruzínskom hlavnom meste Tbilisi, ktoré bolo v tom čase súčasťou Sovietskeho zväzu (ZSSR).

Pod vedením skúsených inžinierov tam pionieri zo železničiarskeho krúžku pri Stanici mladých technikov prišli s nápadom postaviť funkčný model železnice, ktorý sa bude vo všetkom podobať tej naozajstnej.

Na 400 metrov dlhej trati s rozchodom 750 mm prešiel prvý oficiálny vlak Tbiliskej detskej železnice 24. júna 1935.

Úspech a veľký záujem zo strany verejnosti si okamžite všimol „politický krúžok“ tamojších komunistov, ktorý dohliadal na mimopracovné aktivity mladých staviteľov.

SkryťVypnúť reklamu

Iniciatívy sa preto neskôr chopil dokonca sám komisár dopravy Sovietskeho zväzu Lazar Michailovič Kaganin, ktorý v prejave k mladým povedal: „Mládež, deti! Vychovávajte seba aj druhých k zodpovednej láske k železničnej doprave!“

Podľa Tomáša Haviara, jedného z autorov knihy Veľký príbeh malej železnice sa táto veta stala pravdepodobne základom celkového ideologického zdôvodnenia takýchto stavieb.

Odozva bola ohromujúca. Už k 1. aprílu 1936 fungovalo po celom Sovietskom zväze až 25 tratí, ktoré obsluhovali deti.

Boli rôzne: od tých, ktoré boli zostavené zo starých a vyradených koľajníc a vozidiel, až po tie, kde sa idea posúvala k cielenej výstavbe železničiek vybavených najmodernejšou zabezpečovacou technikou.

Naše pionierky

V Československu sa pozvoľné budovanie detských železníc rozbehlo až po II. svetovej vojne.

Celá spoločnosť zápasila s odstraňovaním vojnových škôd a pre detské atrakcie nebol priestor.

Myšlienka budovania pionierskych železníc sa začala rozvíjať až po komunistickom prevrate v roku 1948. V Prahe sa plánovalo dokonca vybudovanie „Pionierskej republiky“, do ktorej sa mali zvážať návštevníci až po 6 km dlhej železnici.

Napokon z nej v roku 1951 postavili iba kratučký úsek na pražskom výstavisku.

Prvá pionierska železnica v republike vydržala dve sezóny.

Za najdlhšiu pioniersku železnicu v celom Československu je považovaná úzkorozchodná trať v Jindřichovom Hradci.

Po prvých neúspešných rokoch sa napokon atrakcie v podobe detských a pionierskych železničiek rozšírili po celej republike.

Prvou aktivitou tohto druhu na Slovensku bolo postavenie úzkorozchodnej detskej železnice v Bratislave -Petržalke (neskôr areál lunaparku v Sade Janka Kráľa).

Ďalšou atrakciou mala byť železnička na zrušenej cukrovarskej drážke v Trnave.

Miestnym bolo ľúto rozobrať úzkorozchodnú železnicu, ktorá roky z okolitých polí zvážala do fabriky cukrovú repu. Po dvoch sezónach ju však pre plánovanú výstavbu zrušili.

Aj na bývalej lesnej železnici vedúcej z Prešova na Sigord vybudovali Pioniersku železnicu. V dimenziách tradičnej rivality možno povedať, že to bola reakcia na jej staršiu sestru, ktorú vybudovali v Košiciach.

Žiaľ, ani tu nadšenie nevydržalo dlho a po šiestich sezónach si Prešovčania na miestnu raritu už ani nespomenuli.

Detské alebo pionierske železnice našli v priebehu rokov svoju domovskú stanicu v takmer dvoch desiatkach miest Československa, z toho štyri na Slovensku.

Tá v Košiciach však vydržala dodnes ako jediná.

Súdruh riaditeľ Janík prišiel s nápadom

O stavbe Košickej pionierskej železnice sa rozhodlo rýchlo za pomerne šťastných okolností.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7DBM na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 726
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 265
  3. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 4 750
  4. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 412
  5. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 280
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 4 260
  7. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 4 180
  8. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 555
  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Kostol sv. Jakuba v meste Stříbrná Skalice
  2. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky VII.
  4. Monika Kollarova: Mačacie "ladies"
  5. Viktor Pamula: Odkiaľ a kam ?
  6. Andrea Ostrihoňová: Sú veci, ktoré sa nechcú stratiť
  7. Michal Drotován: Ako sa štát stará o svoj majetok?
  8. Ján Valchár: Irán, Izrael, bolševici a bolševník
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 529
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 608
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 390
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 990
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 036
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 611
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 17 760
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 143
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Do vynesenia rozsudku ostáva už len záverečná reč Kováčika.


Obchodný dom Javor v Tatranskej Lomnici.

Obchodný dom Javor čaká na nové využitie.


Ukrajinský vojak, ktorý má volací znak Ulysses, stojí pri svojom spolubojovníkovi Denysovi pripravujúcom sa na vypustenie prieskumného bezpilotného lietadla v Doneckej oblasti na Ukrajine.

Bezpilotné lietadlá na Ukrajine menia hru rovnako ako tanky v prvej svetovej vojne.


a 2 ďalší

Irán doteraz útočil len sprostredkovane.


a 1 ďalší
  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Kostol sv. Jakuba v meste Stříbrná Skalice
  2. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky VII.
  4. Monika Kollarova: Mačacie "ladies"
  5. Viktor Pamula: Odkiaľ a kam ?
  6. Andrea Ostrihoňová: Sú veci, ktoré sa nechcú stratiť
  7. Michal Drotován: Ako sa štát stará o svoj majetok?
  8. Ján Valchár: Irán, Izrael, bolševici a bolševník
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 529
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 608
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 390
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 990
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 036
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 611
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 17 760
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 143
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu