KOŠICE. Košický samosprávny kraj (KSK) nakúpil v tomto roku prostredníctvom svojej spoločnosti Správa ciest KSK (SC KSK ) štyri nákladné vozidlá značky Tatra, ktoré poslúžia na zimnú i letnú údržbu komunikácií v správe župy.
Súčasťou nadlimitnej zákazky boli aj štyri snehové radlice a taktiež nadstavba na posyp chemickým a inertným materiálom v zime a v lete na opravy ciest obaľovanou zmesou.
Verejnú obchodnú súťaž vyhrala spoločnosť Tempus – Trans s ponukou 1,3 milióna.
K cene vozidiel aj s výbavou prejavila výhrady sťažovateľka, ktorá poukázala na ceny, za ktoré nakupovali sypače iné samosprávy.
Prešovská župa o 100-tisíc lacnejšie

„Cena za jedno vozidlo s príslušenstvom je približne o 100-tisíc eur vyššia, za akú preukázateľne kúpili vozidlá s podobným príslušenstvom iné organizácie vykonávajúce údržbu ciest. Spolu je pri štyroch kusoch vozidiel škoda, resp. krádež takmer 400-tisíc,“ uviedla vo svojom podnete.
Svoje tvrdenia opiera o zverejnené zmluvy iných krajských správcov ciest, ktorí nakupovali posýpacie stroje rôznych značiek.
„Jednotková cena za obdobný predmet sa pohybovala od 151-tisíc do 253-tisíc eur s DPH. Prešovský kraj obstaral takmer identické vozidlo s nadstavbami, radlicou, príslušenstvom za 225-tisíc. Košický kraj zaplatil za jeden kus po 325-tisíc a 327-tisíc eur,“ upozornila sťažovateľka.
KSK: Stroje sa obstarávali vo vyššej výbave i kvalite
Podľa hovorkyne KSK Anny Terezkovej bola kritériom na vyhodnotenie ponúk v súťaži najnižšia cena.

„Zároveň táto cena bola na úrovni stanovenej predpokladanej hodnoty zákazky, teda prieskumu cien na trhu pri týchto typoch vozidiel so všetkými požadovanými nadstavbami a príslušenstvom,“ povedala hovorkyňa.
KSK v reakcii spomenul, že jeho cestný správca obstarával stroje vo vyššej výbave i kvalite ako ostatné samosprávy, čo sa malo odraziť na výslednej cene.
„V rámci súťaží iných krajov sa obstarávali iné typy vozidiel ako tie, ktoré súťažila SC KSK. Disproporcia v cenách vznikla z dôvodu rozdielnej technickej špecifikácie predmetu zákazky. Porovnávať 'octaviu v základnej výbave' s 'passatom v plnej výbave' nie je možné,“ povedala hovorkyňa.
Podľa nej naznačovať, že SC KSK nakupovala sypače v rovnakej kvalite s rovnakým príslušenstvom je zavádzajúce.
Cena podvozku nových košických tatroviek sa podľa informácií zo župy pohybuje na úrovni 140-tisíc eur, pričom tento podvozok má umožniť cestárom prístup do ťažko prístupných terénov.
SC KSK zakúpila ku každému vozidlu aj sypaciu nadstavbu za zhruba 50-tisíc.
„Cena týchto nadstavieb je rôzna v závislosti od typu. Pohybuje sa od 10- do 60-tisíc. Dodávky porovnávaných krajov mali inú špecifikáciu nadstavby s nižšími možnosťami využitia, vozidlá mali iné podvozky, parametrami boli kvalitatívne nižšie, alebo nebolo zakupované všetko príslušenstvo, ako napríklad sklápacie nadstavby,“ povedala hovorkyňa.
KSK: Tatra prešovskej župy je slabšia
Podľa KSK nie je možné porovnať ani cenu košických tatroviek s tou, ktorú zaplatila Správa ciest Prešovského samosprávneho kraja (SC PSK) za stroj od tej istej českej značky.
„Rozdiel v týchto dvoch nákupoch je v technickej špecifikácii predmetu zákazky. SC PSK nezakupovala k sypaču také príslušenstvo a nadstavby, ako SC KSK, napríklad šípovú radlicu. Čo sa týka samotného vozidla, rozdiel je aj v rozmetadlách. Kým vozidlo SC KSK má zadné rozmetadlo dvojité, vozidlo SC PSK ho má klasické,“ uviedla Terezková.
Župa argumentuje aj rozdielom vo výkone motora. Kým vozidlo prešovského krajského správcu má výkon 300 kW, Tatry SC KSK majú výkon 340 kW.
„Výkon motora má zároveň vplyv na ďalšie technické špecifikácie vozidla, od čoho sa odvíja aj jeho cena,“ povedala hovorkyňa.
KSK oznámil, že v obnove vozového parku SC KSK plánuje pokračovať vzhľadom na jeho stav.
„Aktuálne prebieha špecifikácia technických a funkčných požiadaviek vozidiel, ktoré budú predmetom ďalšieho nákupu formou verejného obstarávania,“ dodala Terezková.
Kontrolór: Preukázať nehospodárnosť pri súťaži je náročné
Župa upozornila, že verejné obstarávanie kontroloval Útvar hlavného kontrolóra Úradu KSK, ktorý podľa nej nezistil v súvislosti s vysúťaženou sumou žiadne pochybenia.
Podľa slov hlavného kontrolóra Ľubomíra Hudáka cena nebola v tomto prípade predmetom kontroly.
Pripustil, že preukázať nehospodárnosť pri nákupe tovarov, obstaraných cez verejnú obchodnú súťaž je veľmi náročné.
„Protiargument kontrolovaného je, že cena bola vygenerovaná na základe verejnej súťaže. V tomto konkrétnom prípade nie je možné bez poznania podrobností o dodávkach zaujať stanovisko, nakoľko zo znenia zmlúv z KSK a PSK vyplýva, že predmetom dodávky bolo rozdielne typové označenie podvozkov, rozdielne typové označenie nadstavieb, radlíc, aj počtu dodaných radlíc,“ povedal kontrolór.
Upozornil však na jednu technickú požiadavku pri tomto obstarávaní.
„V súťažných podkladoch bolo aj 'vzduchové perovanie náprav' – čo je kontroverzné, pretože to vedie k jednému typu nákladných vozidiel – Tatra, ale kontrolovaný sa bránil, že to požaduje pre zlý stav na cestách a pri zimnej údržbe je to výhodou. Takže ťažko preukázateľné, preto sme urobili záver: ´Takto vymedzené technické parametre ale môžu vytvárať názor, že sú splniteľné len jedným alebo úzkym okruhom výrobcov alebo dodávateľov a tiež, že technické parametre neboli špecifikované dostatočne úplne a nestranne aj vzhľadom na využitie predmetu zákazky´,“ zacitoval zo správy ku kontrole Hudák.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári