Korzár logo Korzár Košice

Mediálny analytik: Konšpiráciám podlieha čoraz viac ľudí, aj akademici

Dezinformačný web chce šokovať.

Marián Gladiš. Marián Gladiš. (Zdroj: upjs.sk)

O hoaxe, ktorý šíri konšpiračný web aeronet.cz, sme sa zhovárali s mediálnym analytikom Mariánom Gladišom, ktorý pôsobí na Filozofickej fakulte Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach. Poukazuje na to, že rôzne podvodné informácie sa šíria aj medzi vysokoškolsky vzdelanými ľuďmi. Ako príklad uvádza, že až 44 percent pedagógov pokladá koronavírus za bežné chrípkové ochorenie a 31 percent učiteľov druhého stupňa základných škôl si myslí, že očkovanie je prípravou na čipovanie ľudí.

Ako hodnotíte informácie o domove dôchodcov Arcus uverejnené na portáli aeronet.cz?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Uvedené informácie aj spôsob ich spracovania považujem za hrubo manipulatívne – so zjavným cieľom negatívne ovplyvniť nielen konkrétnu skupinu ľudí, o ktorej článok informuje, či presnejšie dezinformuje, ale čo možno najširšiu verejnosť. Svedčí o tom nielen výber jazykových prostriedkov, ale aj spôsob ich usporiadania a vlastne výstavby celého článku.

Spĺňa podľa vás tento článok spravodajské parametre? Ak nie, tak ktoré časti sa podľa vás vymykajú klasickej žurnalistike?

- Rozhodne nie, s klasickým spravodajstvom má tento text len veľmi málo spoločné, aj keď sa tak možno snaží formálne prezentovať. Po prvej vete by mohol čitateľ nadobudnúť dojem, že ide o bulvárne ladený článok, ktorý chce zaujať škandálom či senzáciou. Potvrdzuje to aj skutočnosť, že v perexe, teda úvodnej, hrubým písmom zvýraznenej časti článku, je z celkového počtu siedmich viet len jedna oznamovacia. Päť viet je zvolacích a posledná siedma opytovacia – snahou autora teda nie je ponúknuť čitateľovi fakty, ale vyvolať v ňom od samého začiatku negatívne emócie, šokovať ho, vyvolať v ňom zdesenie.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7RAP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 708
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 215
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 136
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 250
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 037
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 936
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 794
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 330
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu