Korzár logo Korzár Košice

Pozrite si, ako pôjdu spoje počas pondelkového výstražného štrajku

Žiadajú riešenie výpadkov príjmov.

Štrajk zamestnancov MHD v minulosti.Štrajk zamestnancov MHD v minulosti. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Správu aktualizujeme

KOŠICE. Zástupcovia zamestnancov v dopravných podnikoch v mestách Bratislava a Košice vyhlásili na pondelok výstražný štrajk v čase od 8. do 9. hodiny.

Odborári z Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP) sa napokon, na rozdiel od prvotných informácií, do pripravovaného štrajku nezapoja hodinovým odstavením jednotlivých liniek mestskej hromadnej dopravy. Kolegov z odborových zväzov v Košiciach a Bratislave, ktorí výstražný štrajk organizujú, podporia len symbolickou formou.

Súvisiaci článok Dopravné podniky aj na východe ohlásili štrajkovú pohotovosť Čítajte 

„Na základe vyhlásenia štrajkovej pohotovosti v zmysle Ústavy Slovenskej republiky, čl. 37 odst. 4, ktorú zástupcovia zamestnancov dopravných podnikov na Slovensku vyhlásili 23. marca a vyjadrili tak svoj nesúhlas s rozhodnutím Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky vo veci zamietnutia kompenzácie výpadkov príjmov vyvolaných pandémiou covid-19 a z dôvodu neriešenia vzniknutej situácie oznamujeme uskutočnenie výstražného štrajku v zmysle ústavy. Uskutoční sa v pondelok 12. apríla v čase od 8.00 do 9.00 hod.,“ píše sa vo zverejnenom oznámení zástupcov zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu

Ide o tri odborové organizácie pri Dopravnom podniku Bratislava (DPB) a dve pri Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Horváth: Pacientov odvezie do nemocníc linka „H“

Predák základnej odborovej organizácie vodičov MHD pri DPMK a člen dozornej rady tohto podniku Ivan Horváth pre Korzár uviedol, že predsedovia odborových organizácií dospeli k tomuto rozhodnutiu, lebo sa stále nerieši na centrálnej štátnej úrovni kompenzácia výpadkov príjmov tých dopravných podnikov, ktoré sú zaradené do verejnej správy.

„Stále to nie je vyriešené, hoci prešiel už rok od prvej vlny pandémie. Nemáme na papieri alebo aspoň aktuálnou zmenou zákona už zabezpečené, že naše podniky dostanú nejaké kompenzácie. Pritom v nich reálne hrozí hromadné prepúšťanie,“ vysvetlil Horváth.

SkryťVypnúť reklamu

Zdôraznil, že výstražný štrajk nie je namierený voči cestujúcej verejnosti, zriaďovateľom ani vedeniam týchto verejných dopravcov, ale ide o výstrahu, že tento problém je potrebné urýchlene riešiť.

„Aby sa pondelkový štrajk dotkol čo najmenej cestujúcich, prispôsobili sme tomu aj jeho priebeh. Všetky vozidlá dôjdu až na konečné zastávky i po jeho začiatku o 8.00 hod. Až tam ich vodiči odstavia do 9. hodiny. Po tomto čase budú riadne pokračovať vo vykonávaní svojich služieb,“ informoval odborový predák.

Konkrétne v Košiciach sa zabezpečí na čas štrajku výprava náhradných autobusových liniek „H“, ktoré zo stanice odvezú pacientov do oboch pracovísk Univerzitnej nemocnice L. Pasteura – na Rastislavovej i na Triede SNP.

„Takisto budú riadne premávať električkové a autobusové spoje R, RA i školské spoje,“ doplnil Horváth.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlá MHD v Bratislave budú hodinu stáť na konečných zastávkach, nebudú blokovať dopravu a spoje do nemocníc i škôl tam budú takisto jazdiť.

„Nechceme cestujúcich mať ako rukojemníkov, ale rovnako nechceme, aby verejná doprava skončila ako v 80. rokoch minulého storočia, keď sa do autobusov nedalo nastúpiť, lebo boli tak preplnené. Reálne hrozí rušenie liniek MHD, a tým pádom aj hromadné prepúšťanie," povedal pre TASR predseda Základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu DPB Július Orbán.

Horváth: Za mesačný výpadok by boli dva nové autobusy

Horváth nechcel zatiaľ predbiehať, kedy a za akých okolností sú odhodlaní vyhlásiť aj neobmedzený štrajk.

„Nebudeme stanovovať žiadne ultimatívne dátumy. Uvidíme, čo sa bude diať následne po výstražnom štrajku. Niečo prebehlo v Národnej rade SR. Je tam síce spomenutá osobná preprava, ale opäť nie konkrétne podniky vo verejnej správe (schválený zákon, ktorý umožní novú schému štátnej pomoci pre autosektor - pozn. red.),“ poznamenal košický odborár.

Spomenul, že medzi 19. a 23. aprílom má v Bratislave rokovať o ťaživej situácii DPMK aj primátor Košíc Jaroslav Polaček (nezávislý).

Angažovať sa chystá podľa neho i Združenie miest a obcí Slovenska.

„Uvidíme, aké informácie dostanú od príslušných štátnych orgánov a či sa niečo vôbec pohne smerom k riešeniu tohto závažného problému," dodal.

„Naozaj by som sa nerád dožil toho, aby sme znižovali počet zamestnancov, čo prinesie so sebou zníženie výkonov vo verejnom záujme, teda obmedzovanie spojov. Už teraz máme v dôsledku pandémie obmedzené autobusové linky 19 i 72, takisto dve nočné a aj električkovú č. 7 do 20. hodiny. Stále premávame v prázdninovom režime. Naše podniky už melú z posledného. Mesačné výpadky tržieb len v Košiciach dosahujú hodnotu dvoch nových autobusov (okolo 600-tisíc až 700-tisíc eur – pozn. red.), ktoré sme mohli kúpiť,“ uviedol Horváth.

Prišli o milióny eur

Dopravné podniky v troch najväčších slovenských mestách vyhlásili štrajkovú pohotovosť 23. marca, aby vyjadrili nesúhlas s tým, že štát doteraz finančne nepomohol ich podnikom s výpadkom príjmov spôsobeným pandémiou nového koronavírusu a hrozí rušenie liniek i prepúšťanie.

Od štátu požadovali, aby v plnom rozsahu finančne pomohol ich podnikom a kompenzoval tieto výpadky.

Ministerstvo dopravy pred vyhlásením štrajkovej pohotovosti opakovane reagovalo, že im nemôže pomôcť.

„Ide o dopravné podniky mesta, kde ministerstvo dopravy nemá žiadne akcie/podiel, preto nemá zákonnú možnosť ani vyčlenené finančné prostriedky na priamu pomoc prevádzkovateľom MHD," zdôvodňoval vtedy hovorca ministerstva Ivan Rudolf.

Horváth vtedy pripomenul, že štát prisľúbil nejakú formu pomoci už pred rokom, ale stále sa nič neudialo.

Rezort dopravy koncom marca naďalej argumentoval, že nemá zákonnú a ani finančnú možnosť, ako koronakrízou zasiahnutým mestským dopravným podnikom pomôcť. Uvedomoval si však zároveň vážnosť situácie, v akej sa ocitli, a preto hľadal spôsoby a možnosti, ako ju riešiť.

Možný priestor videlo ministerstvo napríklad v rámci pripravovanej schémy štátnej pomoci pre cestnú dopravu, ktorú medzičasom schválil parlament v zrýchlenom konaní.

Z aktuálneho vyjadrenia odborárov však vyplýva, že sa v tejto fáze zrejme netýka aj ich dopravných podnikov.

Hovorca ministerstva Ivan Rudolf to v piatok popoludní nepriamo potvrdil v reakcii na vyhlásenie výstražného štrajku, keď zopakoval: "Hoci ministerstvo dopravy považuje verejnú dopravu za základný kameň dopravy v mestách, teda za mimoriadne dôležitú, nemá finančné a v súčasnosti ani zákonné možnosti, ako pomôcť dopravným podnikom. Po vzájomnej dohode si problematiku finančnej pomoci samosprávam, pod ktoré dopravné podniky patria, zobral rezort financií. Odporúčame sa preto s otázkami obrátiť naň."

V DPB presiahli výpadky tržieb od začiatku pandémie 23 miliónov eur, v DPMK ich vyčíslili nedávno pre Korzár na viac ako 6 miliónov eur.

V roku 2020 klesli celkové tržby DPMP v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 1,168 milióna eur. Táto položka však bola kompenzovaná poklesom nákladov. Celková finančná strata za rok uplynulý rok sa tak nezvýšila a je vo výške približne 6,67 milióna eur.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 193
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 941
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 006
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 632
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 500
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 017
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 340
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 815
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 474
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 145
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 815
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 474
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 145
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu