Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Matovič po návrate z USA: U. S. Steel Košice musí vymeniť pece za elektrické

Iná cesta nie je, informoval minister.

Matovič bol v Pittsburghu, kde rokoval s vedením U. S. Steelu. Matovič bol v Pittsburghu, kde rokoval s vedením U. S. Steelu. (Zdroj: FB I. Matoviča)

BRATISLAVA, KOŠICE. Dekarbonizácia výroby je podľa ministra financií SR Igora Matoviča (OĽaNO) jediný spôsob, ako zabezpečiť budúcnosť závodu U. S. Steel v Košiciach.

Uviedol to na piatkovej tlačovej konferencii po svojej návšteve v americkom Pittsburghu, kde rokoval o budúcnosti košického závodu s vedením spoločnosti U. S. Steel.

„Všetci vieme, že U. S. Steel Košice sú ekonomickým lídrom východného Slovenska, sú baštou zamestnanosti Košíc a okolia," podotkol Matovič s tým, že na Slovensku pôsobia tieto oceliarne už 23 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Platí však, že trh s oceľou je v súčasnosti pod veľkým tlakom, oceliarske firmy po celom svete sa dostávajú do záporných čísel a mnohé skrachovali. Zároveň tieto firmy ovplyvňujú aj tlaky Európskej komisie na znižovanie emisií.

Pece na koks za elektrické

„Ak chceme zabezpečiť budúcnosť košického závodu, iná cesta nie je, ako ísť cestou dekarbonizácie. To znamená výmena vysokých pecí na koks za elektrické pece," uviedol Matovič.

Súvisiaci článok Matovič rokuje v Pittsburghu o budúcnosti U. S. Steel v Košiciach Čítajte 

Tento proces by podľa ministra spôsobil pokles emisií CO2 o viac ako 80 percent, zároveň si však vyžaduje obrovské investície.

„Je na mieste sa rozprávať, či by tento kľúčový výrobca a zamestnávateľ na východe Slovenska dostal pomocnú ruku z fondu obnovy," doplnil.

Minister uviedol, že na stretnutie do Pittsburghu išli s cieľom pomôcť spoločnosti U. S. Steel Košice pri dekarbonizácii výroby ocele.

SkryťVypnúť reklamu

„Dnes U. S. Steel Košice produkuje v troch vysokých peciach, v ktorých využíva ako palivo koks, to sú milióny ton CO2 ročne, ktorými znečisťujeme ovzdušie," skonštatoval a dodal, že Slovensko sa hlási k záväzku, ktorý bol prijatý v rámci celej EÚ, znížiť produkciu CO2 do roku 2030.

„To pre Slovensko znamená znížiť produkciu CO2 o milióny ton a práve cestou dekarbonizácie, teda zmenou spôsobu výroby ocele v U. S. Steel Košice, môžeme zásadným spôsobom naplniť tento záväzok," doplnil.

Investícia za 1,5 miliardy eur

Výška investície je podľa ministra približne 1,5 miliardy eur za výmenu dvoch vysokých pecí za elektrické oblúkové pece a súvisiace linky. Tým by mohli byť znížené emisie o šesť miliónov ton CO2.

Cieľom Matovičovej pracovnej cesty teda bolo podľa jeho slov dohodnúť sa s materskou firmou košických oceliarní, či sa štát spolu s podnikom pustia do takejto investície.

SkryťVypnúť reklamu

„Až potom budeme hľadať možnosti," podotkol vicepremiér.

Rozhodnutie teda zatiaľ nepadlo a o konkrétnej ponuke štátu smerom k podniku či sumách sa vyjadrovať nechcel, pretože je viazaný mlčanlivosťou.

Ako však uzavrel, buď štát spoločne s podnikom do takejto investície pôjdu, alebo výroba ocele na východe Slovenska zrejme postupne zanikne.

Mnohé oceliarne zatvárajú

Podľa štátneho tajomníka ministerstva financií Marcela Klimeka (nominant OĽaNO) oceliarstvo za uplynulé dva roky zaznamenalo historicky najhoršie výsledky za dlhé desaťročia.

Súvisiaci článok U. S. Steel Košice sa darí, od začiatku roka zarobil 105 miliónov dolárov Čítajte 

„Samotná U. S. Steel Corporation, ako je verejne známe, vykázala stratu takmer 1,8 miliardy dolárov za tieto dva roky, čo je skoro 20 percent jej posledného obratu do roku 2020. Situácia je taká nepriaznivá, že mnohé oceliarne z dôvodu nadkapacít zatvárajú, alebo sú pod tlakom finančných problémov až krachu," uviedol Klimek.

Dodal, že košické železiarne sú jedinou relevantnou mimoamerickou aktivitou U. S. Steel a preto je dôležité, či sa rozhodnú koncentrovať ďalej na svoj americký trh, alebo pokračovať v rozvíjaní aktivít v rámci EÚ, kde je budúcnosť ťažkého priemyslu otázna, vzhľadom na tlak na znižovanie emisií.

„Prezentovali sme Slovensko ako dlhoročného partnera, ktorý je pripravený na ekologické výzvy, ktoré doba prináša, a má nástroje, či už vo forme plánu obnovy, rozvojového či modernizačného fondu a iných dlhových nástrojov, s ktorými môžeme zvládnuť výzvy dekarbonizácie a ekologizácie a posunúť U. S. Steel do pozície ekonomického, ale aj ekologického lídra," uzavrel Klimek.

„Diskusie s ministrom financií Igorom Matovičom boli konštruktívne a prínosné. Predstavitelia U. S. Steel boli obzvlášť potešení vôľou vlády Slovenskej republiky nájsť praktické riešenia pre naše spoločné úlohy, ako vylepšiť životné prostredie, klímu, podnikanie a ekonomiku. Tešíme sa na pokračovanie našich snáh, ako presadzovať spoločný záujem všetkých. Ide pritom o našich zákazníkov, zamestnancov, investorov, komunitu, Slovensko a aj našu planétu," reagoval hovorca U. S. Steel Košice Ján Bača.

Sulík označil cestu za chybu

Súvisiaci článok Cesta ministra Matoviča do USA je podľa Sulíka chybou Čítajte 

Cesta ministra financií Igora Matoviča do amerického Pittsburghu bola podľa šéfa rezortu hospodárstva Richarda Sulíka (SaS) v súvislosti s aktuálnym rokovaním o pláne obnovy chybou.

Vyhlásil to v diskusnej relácii Braňa Závodského v rádiu Expres. Viac sa však k tejto téme vyjadrovať nechcel.

Segment U. S. Steel Europe, reprezentovaný košickými oceliarňami, vykázal za prvý štvrťrok tohto roka zisk pred úrokmi a zdanením vo výške 105 miliónov USD.

Pritom za celý rok 2020 vykázal zisk pred úrokmi a zdanením len vo výške 9 miliónov USD pri využití výrobných kapacít vo výške 67 percent.

Aktuálne košické oceliarne zamestnávajú takmer 9 400 pracovníkov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  3. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  6. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  7. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  8. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 892
  2. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 11 425
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 356
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 204
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 451
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 486
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 022
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny 1 483

Blogy SME

  1. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  2. Lórant Kulík: Auto-Moto: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  4. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  7. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  8. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 134
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 436
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 088
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 760
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 274
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 423
  7. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 3 384
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 509
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  2. Lórant Kulík: Auto-Moto: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  4. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  7. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  8. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 134
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 436
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 088
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 760
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 274
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 423
  7. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 3 384
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 509
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu