Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 5. december, 2022 | Meniny má Oto

Koľko stojí slovenské vodíkové auto? Nechcem vystrašiť ľudí, vraví autor

Ešte nejazdilo, no bude, sľubuje Živčák.

Slovenské vodíkové športové auto na výstave Expo v Dubaji. Slovenské vodíkové športové auto na výstave Expo v Dubaji. (Zdroj: Expo Slovakia)

Prototyp slovenského vodíkového auta predstavil na svetovej výstave Expo Dubaj 2020 na začiatku októbra minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Futuristický luxusný športiak patrí do stálej expozície, ktorá bude v Spojených arabských emirátoch do konca marca 2022. Slovensko tam predstavilo aj autobus s vodíkovým pohonom, ktorý podobne ako auto vyvíjala Strojnícka fakulta Technickej univerzity v Košiciach (TUKE).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď slovenské vodíkové auto nemá najazdený ani kilometer, je vraj funkčné, na jar budúceho roka ho čaká „okružná jazda“ po Slovensku a na cestách má ľuďom ukázať inovatívnosť.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to dvojmiestne auto, absolútny luxus. Nechceli sme ukazovať krabicu, ale zhmotniť všetku inovatívnosť a poznanie. Nevytvárali sme auto len pre Slovenskú republiku, ale pre celý svet,“ vysvetľuje v rozhovore Korzára dekan Strojníckej fakulty TUKE Jozef Živčák, pod ktorého gesciou boli predstavené slovenské projekty na Expo v Dubaji.

Ako ste sa podieľali na vývoji prototypu vodíkového auta, ktoré predstavil minister hospodárstva Richard Sulík pred niekoľkými dňami na výstave Expo v Dubaji?

- Celý svet žije inováciami a momentálne je z hľadiska alternatívnych zdrojov energie vodík vysoko frekventovaný. Na strojníckej fakulte sa už 15 rokov zaoberáme vodíkovými technológiami, nebola to teda len trendová záležitosť. Patentom je náš vynález uskladnenia vodíka do metalhydridových zliatin.

SkryťVypnúť reklamu

Tento patent predstavujeme v najexponovanejšom čase pandémie, no ja hovorím, že odklad Expo Dubaj 2020 bol aj dobrým krokom, pretože sme mali minimálne rok na to, aby sme dotiahli technológie do takého štádia, aby sme ich mohli reprezentovať na medzinárodnej výstave. Hovorí sa, že Expo je v istých momentoch viac ako olympiáda a je tam celý technický svet.

Následne sme mali aj druhé šťastie, že podpredseda vlády a minister hospodárstva Richard Sulík nám uveril. Zúčastnil sa jedného seminára na strojníckej fakulte a vodíkové technológie ho veľmi zaujali. Pri vývoji autobusu sme pokračovali v spolupráci s firmou Rošero v Spišskej Novej Vsi, ktorá trvala už niekoľko rokov pred Dubajom. S firmou Matador Group sme spravili športové auto.

Súvisiaci článok Slovensko sa na Expo Dubaj prezentuje aj vodíkovým autom Čítajte 

Ako ste to celé financovali? Mali ste aj nejaký grant z ministerstva hospodárstva?

SkryťVypnúť reklamu

- Nie, granty z ministerstva hospodárstva neboli. Zo začiatku sme vývoj financovali z rozpočtu strojníckej fakulty, kde bol podporený aj peniazmi zo štátu. Pri obidvoch segmentoch prebehlo legálne verejné obstarávanie, kde sme vysúťažili príslušné firmy a partnerov. Samozrejme, že TUKE by taký projekt neutiahla zo svojho rozpočtu.

Ako dlho trvalo, kým bolo možné predstaviť auto v Dubaji?

- Myšlienkou vodíkových technológií sme sa zaoberali 15 rokov, čo je dobrý čas na to, aby sme mohli výsledky aplikovať v zariadení. Celý vývoj je založený na dlhodobých vzťahoch s dvoma spomínanými firmami. Intenzívne sme na výrobe auta aj autobusu pracovali takmer dva roky. Treba spomenúť, že vodíkové technológie, ktoré sú v obdivoch zariadeniach, sú transparentné.

Ako to myslíte?

- Kapoty autobusu alebo auta sú priesvitné, aby ľudia videli, ako vodíkový pohon vyzerá. Parametrizácia musela byť zároveň prispôsobená či už v autobuse alebo v aute. Obidve zariadenia sme robili s tým, že ideme do Dubaja. Je to tretí svet. Poznáme ich filozofiu, naturel. Aj preto sme auto urobili na princípe biomimetiky, teda z biologického sveta sme preniesli funkcie a ekvivalenty do technologickej realizácie.

Keď na to auto pozriete, vidíte, že má kontúry atléta. Išli sme po tom, čo sa bude Dubaju páčiť a čo padne do oka. To isté sme urobili s autobusom. Zároveň sú obidva výrobky čisto slovenské. Samozrejme sme nakupovali v zahraničí napríklad palivové články, ktoré sa vyrábajú len komerčne a sú firmy orientované len na konkrétne výrobky.

Prečo ste zvolili dizajn športového auta a nie limuzínu alebo mestské auto?

- Chápem, čo tým myslíte, je to dvojmiestne auto, absolútny luxus. Ale my ideme na Expo. Nechceli sme ukazovať krabicu, ale zhmotniť všetku inovatívnosť a poznanie. Nevytvárali sme auto len pre Slovenskú republiku, ale celý svet.

Keď neberieme do úvahy Expo Dubaj, môžu jazdiť bežné autá na vodíkový pohon?

- Určite. Teraz ideme montovať vodíkové technológie do malotraktora, ktorý je indickej výroby. Má indického majiteľa, fabrika je v Poľsku. Indický partner to veľmi ocenil, pretože na univerzite máme indických študentov.

Prototyp slovenského vodíkového auta je dvojmiestny športiak. Pod príspevkom ministra Sulíka na facebooku, kde auto odhaľoval, sa ho ľudia pýtali, či nie je malé a či do neho nie je privysoký.

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  2. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  3. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  4. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  6. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  7. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  8. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  1. Changes to the System of Remedies
  2. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  3. Nová éra stavieb začína teraz
  4. Pozor na predvianočné online podvody, takto nakúpite bezpečne
  5. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  7. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 14 867
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 7 623
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 523
  4. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 024
  5. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 387
  6. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 1 856
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 693
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 163

Blogy SME

  1. Pavol Kéri: Liptovský polmaratón
  2. Milan Buno: 7 knižných tipov: Ďalšia žena, čo verí, že je múdrejšia ako muži...
  3. Tomáš Tenczer: Knihy pod stromček 2022
  4. Katarína Chudá: Zima v obrazoch: od stredovekých guľovačiek po ľudské sovy
  5. Marián Šumšala: Ďalší zlý zásah do detského ihriska vo vnútrobloku na Bebravskej ulici
  6. Michael Achberger: Točí sa vám hlava pri cvičení? Jedna z najčastejších vecí, s ktorou majú ľudia problém pri cvičení
  7. Helena Michlíková: Meky 70.
  8. Irena Šimuneková: Hrad Revište a okolie
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 246 838
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 609
  3. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 799
  4. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 3 634
  5. Jana Melišová: V závoji hmly 3 558
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 826
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 453
  8. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 058
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Pavol Kéri: Liptovský polmaratón
  2. Milan Buno: 7 knižných tipov: Ďalšia žena, čo verí, že je múdrejšia ako muži...
  3. Tomáš Tenczer: Knihy pod stromček 2022
  4. Katarína Chudá: Zima v obrazoch: od stredovekých guľovačiek po ľudské sovy
  5. Marián Šumšala: Ďalší zlý zásah do detského ihriska vo vnútrobloku na Bebravskej ulici
  6. Michael Achberger: Točí sa vám hlava pri cvičení? Jedna z najčastejších vecí, s ktorou majú ľudia problém pri cvičení
  7. Helena Michlíková: Meky 70.
  8. Irena Šimuneková: Hrad Revište a okolie
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 246 838
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 609
  3. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 799
  4. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 3 634
  5. Jana Melišová: V závoji hmly 3 558
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 826
  7. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 453
  8. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 058
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu