Korzár logo Korzár Košice

Koľko stojí slovenské vodíkové auto? Nechcem vystrašiť ľudí, vraví autor

Ešte nejazdilo, no bude, sľubuje Živčák.

Slovenské vodíkové športové auto na výstave Expo v Dubaji. Slovenské vodíkové športové auto na výstave Expo v Dubaji. (Zdroj: Expo Slovakia)

Prototyp slovenského vodíkového auta predstavil na svetovej výstave Expo Dubaj 2020 na začiatku októbra minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Futuristický luxusný športiak patrí do stálej expozície, ktorá bude v Spojených arabských emirátoch do konca marca 2022. Slovensko tam predstavilo aj autobus s vodíkovým pohonom, ktorý podobne ako auto vyvíjala Strojnícka fakulta Technickej univerzity v Košiciach (TUKE).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď slovenské vodíkové auto nemá najazdený ani kilometer, je vraj funkčné, na jar budúceho roka ho čaká „okružná jazda“ po Slovensku a na cestách má ľuďom ukázať inovatívnosť.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to dvojmiestne auto, absolútny luxus. Nechceli sme ukazovať krabicu, ale zhmotniť všetku inovatívnosť a poznanie. Nevytvárali sme auto len pre Slovenskú republiku, ale pre celý svet,“ vysvetľuje v rozhovore Korzára dekan Strojníckej fakulty TUKE Jozef Živčák, pod ktorého gesciou boli predstavené slovenské projekty na Expo v Dubaji.

Ako ste sa podieľali na vývoji prototypu vodíkového auta, ktoré predstavil minister hospodárstva Richard Sulík pred niekoľkými dňami na výstave Expo v Dubaji?

- Celý svet žije inováciami a momentálne je z hľadiska alternatívnych zdrojov energie vodík vysoko frekventovaný. Na strojníckej fakulte sa už 15 rokov zaoberáme vodíkovými technológiami, nebola to teda len trendová záležitosť. Patentom je náš vynález uskladnenia vodíka do metalhydridových zliatin.

SkryťVypnúť reklamu

Tento patent predstavujeme v najexponovanejšom čase pandémie, no ja hovorím, že odklad Expo Dubaj 2020 bol aj dobrým krokom, pretože sme mali minimálne rok na to, aby sme dotiahli technológie do takého štádia, aby sme ich mohli reprezentovať na medzinárodnej výstave. Hovorí sa, že Expo je v istých momentoch viac ako olympiáda a je tam celý technický svet.

Následne sme mali aj druhé šťastie, že podpredseda vlády a minister hospodárstva Richard Sulík nám uveril. Zúčastnil sa jedného seminára na strojníckej fakulte a vodíkové technológie ho veľmi zaujali. Pri vývoji autobusu sme pokračovali v spolupráci s firmou Rošero v Spišskej Novej Vsi, ktorá trvala už niekoľko rokov pred Dubajom. S firmou Matador Group sme spravili športové auto.

Súvisiaci článok Slovensko sa na Expo Dubaj prezentuje aj vodíkovým autom Čítajte 

Ako ste to celé financovali? Mali ste aj nejaký grant z ministerstva hospodárstva?

SkryťVypnúť reklamu

- Nie, granty z ministerstva hospodárstva neboli. Zo začiatku sme vývoj financovali z rozpočtu strojníckej fakulty, kde bol podporený aj peniazmi zo štátu. Pri obidvoch segmentoch prebehlo legálne verejné obstarávanie, kde sme vysúťažili príslušné firmy a partnerov. Samozrejme, že TUKE by taký projekt neutiahla zo svojho rozpočtu.

Ako dlho trvalo, kým bolo možné predstaviť auto v Dubaji?

- Myšlienkou vodíkových technológií sme sa zaoberali 15 rokov, čo je dobrý čas na to, aby sme mohli výsledky aplikovať v zariadení. Celý vývoj je založený na dlhodobých vzťahoch s dvoma spomínanými firmami. Intenzívne sme na výrobe auta aj autobusu pracovali takmer dva roky. Treba spomenúť, že vodíkové technológie, ktoré sú v obdivoch zariadeniach, sú transparentné.

Ako to myslíte?

- Kapoty autobusu alebo auta sú priesvitné, aby ľudia videli, ako vodíkový pohon vyzerá. Parametrizácia musela byť zároveň prispôsobená či už v autobuse alebo v aute. Obidve zariadenia sme robili s tým, že ideme do Dubaja. Je to tretí svet. Poznáme ich filozofiu, naturel. Aj preto sme auto urobili na princípe biomimetiky, teda z biologického sveta sme preniesli funkcie a ekvivalenty do technologickej realizácie.

Keď na to auto pozriete, vidíte, že má kontúry atléta. Išli sme po tom, čo sa bude Dubaju páčiť a čo padne do oka. To isté sme urobili s autobusom. Zároveň sú obidva výrobky čisto slovenské. Samozrejme sme nakupovali v zahraničí napríklad palivové články, ktoré sa vyrábajú len komerčne a sú firmy orientované len na konkrétne výrobky.

Prečo ste zvolili dizajn športového auta a nie limuzínu alebo mestské auto?

- Chápem, čo tým myslíte, je to dvojmiestne auto, absolútny luxus. Ale my ideme na Expo. Nechceli sme ukazovať krabicu, ale zhmotniť všetku inovatívnosť a poznanie. Nevytvárali sme auto len pre Slovenskú republiku, ale celý svet.

Keď neberieme do úvahy Expo Dubaj, môžu jazdiť bežné autá na vodíkový pohon?

- Určite. Teraz ideme montovať vodíkové technológie do malotraktora, ktorý je indickej výroby. Má indického majiteľa, fabrika je v Poľsku. Indický partner to veľmi ocenil, pretože na univerzite máme indických študentov.

Prototyp slovenského vodíkového auta je dvojmiestny športiak. Pod príspevkom ministra Sulíka na facebooku, kde auto odhaľoval, sa ho ľudia pýtali, či nie je malé a či do neho nie je privysoký.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8B79 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 099
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 411
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 602
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 777
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 721
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 078
  1. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  2. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 158
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 455
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 681
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 634
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 758
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 123
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 10 805
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 7 818
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  2. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 158
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 455
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 681
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 634
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 758
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 123
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 10 805
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 7 818
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu