Korzár logo Korzár Košice

Koľko stojí slovenské vodíkové auto? Nechcem vystrašiť ľudí, vraví autor

Ešte nejazdilo, no bude, sľubuje Živčák.

Slovenské vodíkové športové auto na výstave Expo v Dubaji. Slovenské vodíkové športové auto na výstave Expo v Dubaji. (Zdroj: Expo Slovakia)

Prototyp slovenského vodíkového auta predstavil na svetovej výstave Expo Dubaj 2020 na začiatku októbra minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Futuristický luxusný športiak patrí do stálej expozície, ktorá bude v Spojených arabských emirátoch do konca marca 2022. Slovensko tam predstavilo aj autobus s vodíkovým pohonom, ktorý podobne ako auto vyvíjala Strojnícka fakulta Technickej univerzity v Košiciach (TUKE).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď slovenské vodíkové auto nemá najazdený ani kilometer, je vraj funkčné, na jar budúceho roka ho čaká „okružná jazda“ po Slovensku a na cestách má ľuďom ukázať inovatívnosť.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to dvojmiestne auto, absolútny luxus. Nechceli sme ukazovať krabicu, ale zhmotniť všetku inovatívnosť a poznanie. Nevytvárali sme auto len pre Slovenskú republiku, ale pre celý svet,“ vysvetľuje v rozhovore Korzára dekan Strojníckej fakulty TUKE Jozef Živčák, pod ktorého gesciou boli predstavené slovenské projekty na Expo v Dubaji.

Ako ste sa podieľali na vývoji prototypu vodíkového auta, ktoré predstavil minister hospodárstva Richard Sulík pred niekoľkými dňami na výstave Expo v Dubaji?

- Celý svet žije inováciami a momentálne je z hľadiska alternatívnych zdrojov energie vodík vysoko frekventovaný. Na strojníckej fakulte sa už 15 rokov zaoberáme vodíkovými technológiami, nebola to teda len trendová záležitosť. Patentom je náš vynález uskladnenia vodíka do metalhydridových zliatin.

SkryťVypnúť reklamu

Tento patent predstavujeme v najexponovanejšom čase pandémie, no ja hovorím, že odklad Expo Dubaj 2020 bol aj dobrým krokom, pretože sme mali minimálne rok na to, aby sme dotiahli technológie do takého štádia, aby sme ich mohli reprezentovať na medzinárodnej výstave. Hovorí sa, že Expo je v istých momentoch viac ako olympiáda a je tam celý technický svet.

Následne sme mali aj druhé šťastie, že podpredseda vlády a minister hospodárstva Richard Sulík nám uveril. Zúčastnil sa jedného seminára na strojníckej fakulte a vodíkové technológie ho veľmi zaujali. Pri vývoji autobusu sme pokračovali v spolupráci s firmou Rošero v Spišskej Novej Vsi, ktorá trvala už niekoľko rokov pred Dubajom. S firmou Matador Group sme spravili športové auto.

Súvisiaci článok Slovensko sa na Expo Dubaj prezentuje aj vodíkovým autom Čítajte 

Ako ste to celé financovali? Mali ste aj nejaký grant z ministerstva hospodárstva?

SkryťVypnúť reklamu

- Nie, granty z ministerstva hospodárstva neboli. Zo začiatku sme vývoj financovali z rozpočtu strojníckej fakulty, kde bol podporený aj peniazmi zo štátu. Pri obidvoch segmentoch prebehlo legálne verejné obstarávanie, kde sme vysúťažili príslušné firmy a partnerov. Samozrejme, že TUKE by taký projekt neutiahla zo svojho rozpočtu.

Ako dlho trvalo, kým bolo možné predstaviť auto v Dubaji?

- Myšlienkou vodíkových technológií sme sa zaoberali 15 rokov, čo je dobrý čas na to, aby sme mohli výsledky aplikovať v zariadení. Celý vývoj je založený na dlhodobých vzťahoch s dvoma spomínanými firmami. Intenzívne sme na výrobe auta aj autobusu pracovali takmer dva roky. Treba spomenúť, že vodíkové technológie, ktoré sú v obdivoch zariadeniach, sú transparentné.

Ako to myslíte?

- Kapoty autobusu alebo auta sú priesvitné, aby ľudia videli, ako vodíkový pohon vyzerá. Parametrizácia musela byť zároveň prispôsobená či už v autobuse alebo v aute. Obidve zariadenia sme robili s tým, že ideme do Dubaja. Je to tretí svet. Poznáme ich filozofiu, naturel. Aj preto sme auto urobili na princípe biomimetiky, teda z biologického sveta sme preniesli funkcie a ekvivalenty do technologickej realizácie.

Keď na to auto pozriete, vidíte, že má kontúry atléta. Išli sme po tom, čo sa bude Dubaju páčiť a čo padne do oka. To isté sme urobili s autobusom. Zároveň sú obidva výrobky čisto slovenské. Samozrejme sme nakupovali v zahraničí napríklad palivové články, ktoré sa vyrábajú len komerčne a sú firmy orientované len na konkrétne výrobky.

Prečo ste zvolili dizajn športového auta a nie limuzínu alebo mestské auto?

- Chápem, čo tým myslíte, je to dvojmiestne auto, absolútny luxus. Ale my ideme na Expo. Nechceli sme ukazovať krabicu, ale zhmotniť všetku inovatívnosť a poznanie. Nevytvárali sme auto len pre Slovenskú republiku, ale celý svet.

Keď neberieme do úvahy Expo Dubaj, môžu jazdiť bežné autá na vodíkový pohon?

- Určite. Teraz ideme montovať vodíkové technológie do malotraktora, ktorý je indickej výroby. Má indického majiteľa, fabrika je v Poľsku. Indický partner to veľmi ocenil, pretože na univerzite máme indických študentov.

Prototyp slovenského vodíkového auta je dvojmiestny športiak. Pod príspevkom ministra Sulíka na facebooku, kde auto odhaľoval, sa ho ľudia pýtali, či nie je malé a či do neho nie je privysoký.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C8B79 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Elektromobily

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Prvý mobil: míľnik dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  2. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  3. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  5. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  6. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  7. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  8. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 6 522
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 135
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 6 071
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 564
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 853
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 467
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 3 685
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 995
  1. Martin Balajty: Cherry picking v článku na portály Closer.
  2. Simona Šramová: Hodnoty v AI: Technológia s dušou svojich tvorcov
  3. Štefan Šturdzík: Vtip roka - štát na sebe ušetrí 1,3 miliardy eur. Pre socialistov fikcia.
  4. Ján Valchár: Cui bono Kirk? Cui bono poľské drony?
  5. Marek Tocimák: Zrkadlo Stáda
  6. Jozef Černek: Muž s fotoaparátom v detskom parku
  7. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 2.
  8. Ivan R. V. Rumánek: Kréťania
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 64 640
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 219
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 409
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 8 045
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 320
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 182
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 5 000
  8. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával 4 356
  1. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  4. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  5. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  6. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  7. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  8. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu