Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 2. február, 2023 | Meniny má Erik, Erika

Koľko stojí slovenské vodíkové auto? Nechcem vystrašiť ľudí, vraví autor

Ešte nejazdilo, no bude, sľubuje Živčák.

Slovenské vodíkové športové auto na výstave Expo v Dubaji. Slovenské vodíkové športové auto na výstave Expo v Dubaji. (Zdroj: Expo Slovakia)

Prototyp slovenského vodíkového auta predstavil na svetovej výstave Expo Dubaj 2020 na začiatku októbra minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Futuristický luxusný športiak patrí do stálej expozície, ktorá bude v Spojených arabských emirátoch do konca marca 2022. Slovensko tam predstavilo aj autobus s vodíkovým pohonom, ktorý podobne ako auto vyvíjala Strojnícka fakulta Technickej univerzity v Košiciach (TUKE).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď slovenské vodíkové auto nemá najazdený ani kilometer, je vraj funkčné, na jar budúceho roka ho čaká „okružná jazda“ po Slovensku a na cestách má ľuďom ukázať inovatívnosť.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to dvojmiestne auto, absolútny luxus. Nechceli sme ukazovať krabicu, ale zhmotniť všetku inovatívnosť a poznanie. Nevytvárali sme auto len pre Slovenskú republiku, ale pre celý svet,“ vysvetľuje v rozhovore Korzára dekan Strojníckej fakulty TUKE Jozef Živčák, pod ktorého gesciou boli predstavené slovenské projekty na Expo v Dubaji.

Ako ste sa podieľali na vývoji prototypu vodíkového auta, ktoré predstavil minister hospodárstva Richard Sulík pred niekoľkými dňami na výstave Expo v Dubaji?

- Celý svet žije inováciami a momentálne je z hľadiska alternatívnych zdrojov energie vodík vysoko frekventovaný. Na strojníckej fakulte sa už 15 rokov zaoberáme vodíkovými technológiami, nebola to teda len trendová záležitosť. Patentom je náš vynález uskladnenia vodíka do metalhydridových zliatin.

SkryťVypnúť reklamu

Tento patent predstavujeme v najexponovanejšom čase pandémie, no ja hovorím, že odklad Expo Dubaj 2020 bol aj dobrým krokom, pretože sme mali minimálne rok na to, aby sme dotiahli technológie do takého štádia, aby sme ich mohli reprezentovať na medzinárodnej výstave. Hovorí sa, že Expo je v istých momentoch viac ako olympiáda a je tam celý technický svet.

Následne sme mali aj druhé šťastie, že podpredseda vlády a minister hospodárstva Richard Sulík nám uveril. Zúčastnil sa jedného seminára na strojníckej fakulte a vodíkové technológie ho veľmi zaujali. Pri vývoji autobusu sme pokračovali v spolupráci s firmou Rošero v Spišskej Novej Vsi, ktorá trvala už niekoľko rokov pred Dubajom. S firmou Matador Group sme spravili športové auto.

Súvisiaci článok Slovensko sa na Expo Dubaj prezentuje aj vodíkovým autom Čítajte 

Ako ste to celé financovali? Mali ste aj nejaký grant z ministerstva hospodárstva?

SkryťVypnúť reklamu

- Nie, granty z ministerstva hospodárstva neboli. Zo začiatku sme vývoj financovali z rozpočtu strojníckej fakulty, kde bol podporený aj peniazmi zo štátu. Pri obidvoch segmentoch prebehlo legálne verejné obstarávanie, kde sme vysúťažili príslušné firmy a partnerov. Samozrejme, že TUKE by taký projekt neutiahla zo svojho rozpočtu.

Ako dlho trvalo, kým bolo možné predstaviť auto v Dubaji?

- Myšlienkou vodíkových technológií sme sa zaoberali 15 rokov, čo je dobrý čas na to, aby sme mohli výsledky aplikovať v zariadení. Celý vývoj je založený na dlhodobých vzťahoch s dvoma spomínanými firmami. Intenzívne sme na výrobe auta aj autobusu pracovali takmer dva roky. Treba spomenúť, že vodíkové technológie, ktoré sú v obdivoch zariadeniach, sú transparentné.

Ako to myslíte?

- Kapoty autobusu alebo auta sú priesvitné, aby ľudia videli, ako vodíkový pohon vyzerá. Parametrizácia musela byť zároveň prispôsobená či už v autobuse alebo v aute. Obidve zariadenia sme robili s tým, že ideme do Dubaja. Je to tretí svet. Poznáme ich filozofiu, naturel. Aj preto sme auto urobili na princípe biomimetiky, teda z biologického sveta sme preniesli funkcie a ekvivalenty do technologickej realizácie.

Keď na to auto pozriete, vidíte, že má kontúry atléta. Išli sme po tom, čo sa bude Dubaju páčiť a čo padne do oka. To isté sme urobili s autobusom. Zároveň sú obidva výrobky čisto slovenské. Samozrejme sme nakupovali v zahraničí napríklad palivové články, ktoré sa vyrábajú len komerčne a sú firmy orientované len na konkrétne výrobky.

Prečo ste zvolili dizajn športového auta a nie limuzínu alebo mestské auto?

- Chápem, čo tým myslíte, je to dvojmiestne auto, absolútny luxus. Ale my ideme na Expo. Nechceli sme ukazovať krabicu, ale zhmotniť všetku inovatívnosť a poznanie. Nevytvárali sme auto len pre Slovenskú republiku, ale celý svet.

Keď neberieme do úvahy Expo Dubaj, môžu jazdiť bežné autá na vodíkový pohon?

- Určite. Teraz ideme montovať vodíkové technológie do malotraktora, ktorý je indickej výroby. Má indického majiteľa, fabrika je v Poľsku. Indický partner to veľmi ocenil, pretože na univerzite máme indických študentov.

Prototyp slovenského vodíkového auta je dvojmiestny športiak. Pod príspevkom ministra Sulíka na facebooku, kde auto odhaľoval, sa ho ľudia pýtali, či nie je malé a či do neho nie je privysoký.

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu
  3. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  4. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  6. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu
  4. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  5. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  6. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  7. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  8. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 10 361
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 777
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 578
  6. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 564
  7. Dodajte vašej pokožke šťavu 1 394
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 137

Blogy SME

  1. Rastislav Puchala: Znásilnil susedu a zabil mu syna
  2. Peter Maroncik: Ako by mal vyzerať moderný prezident?
  3. Jan Pražák: Otrava (příběh z doby covidové)
  4. Marian Vojtko: Na Hromnice o hodinu více
  5. Ľuboš Vodička: Slovanské hradisko v Mikulčiciach na Morave
  6. Elena Antalová: "Gusto mal skvelú hlavu, ale nemal srdce", povedala dr.Magda Husáková". Pochodil by politicky vyhranený intelektuál v našej dnešnej politike?
  7. Maroš Hrnčiar: Striptérka
  8. Jozef Bakša: Zabráňte vzniku policajnej šľachty pán Mikulec
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 569
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 727
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 814
  4. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 726
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 663
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 2 941
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 828
  8. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 594
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Rastislav Puchala: Znásilnil susedu a zabil mu syna
  2. Peter Maroncik: Ako by mal vyzerať moderný prezident?
  3. Jan Pražák: Otrava (příběh z doby covidové)
  4. Marian Vojtko: Na Hromnice o hodinu více
  5. Ľuboš Vodička: Slovanské hradisko v Mikulčiciach na Morave
  6. Elena Antalová: "Gusto mal skvelú hlavu, ale nemal srdce", povedala dr.Magda Husáková". Pochodil by politicky vyhranený intelektuál v našej dnešnej politike?
  7. Maroš Hrnčiar: Striptérka
  8. Jozef Bakša: Zabráňte vzniku policajnej šľachty pán Mikulec
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 569
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 727
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 814
  4. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 726
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 663
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 2 941
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 828
  8. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 594
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu