MOLDAVA NAD BODVOU. Práce na elektrifikácii železničnej trate medzi Haniskou pri Košiciach a Moldavou nad Bodvou napredujú podľa plánu.
Projekt umožní pripojenie vlakovej dopravy do Integrovaného dopravného systému Košického samosprávneho kraja (KSK) a jeho súčasťou bude aj rekonštrukcia železničných staníc a zastávok.
V Moldave nad Bodvou o tom vo štvrtok informovali zástupcovia ministerstva dopravy, Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a zhotoviteľa projektu, ktorý je v sume 58,8 milióna eur bez DPH.

Vyššia rýchlosť aj bezpečnosť
Práce na zhruba 20-kilometrovom úseku prebiehajú od začiatku júla, projekt by mal byť hotový na konci roka 2023, financovaný bude z eurofondov.
Vo štvrtok na moldavskej železničnej stanici slávnostne prestrihli symbolický trolej.
„Ide o významnú investíciu, v rámci ktorej sa vybudujú zariadenia nevyhnutné pre jazdu elektrických vlakov ako trakčné vedenie či transformačné stanice, čiastočne sa zmodernizuje železničný zvršok a spodok a zvýši sa rýchlosť vo vybraných oblúkoch. Výmenou zastaranej technológie v podobe staničných a traťových zabezpečovacích zariadení sa zvýši aj bezpečnosť úseku," uviedol generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila.

Rátajú s tranzitnými prímestskými vlakmi
Podľa štúdie Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) je investícia potrebná pre lepšie využitie potenciálu železničnej trate Košice – Moldava nad Bodvou a možnosti dopravovať zamestnancov oceliarní U. S. Steel Košice vlakmi.
V budúcnosti sa ráta so zavedením tranzitných prímestských elektrických vlakov.
„Košice tvoria významný dopravný uzol východného Slovenska a naším zámerom je kontinuálne pokračovať v elektrifikačných prácach v smere na Banskobystrický kraj. Na elektrifikovanom úseku sa zlepší súbeh osobných a nákladných vlakov a zvýšia sa parametre trate. Elektrifikácia je spôsobom, ako zrýchliť cestovanie vlakom, ktoré bude pre cestujúcich pohodlnejšie a atraktívnejšie," konštatoval štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Jaroslav Kmeť.
V budúcnosti elektrické vlaky na trati nahradia dieselové lokomotívy, čo bude mať prínos aj pre životné prostredie.
Veľká výluka sa začne v marci
Zhotoviteľom diela je skupina Elhamo zložená z vedúceho člena Eltra a člena TSS Grade.
„Momentálne staviame niektoré stožiare, prefinancovaných za prvý mesiac stavby bolo zhruba 400 000 eur," uviedol konateľ spoločnosti Eltra Tomáš Kondor.
Práce si v budúcnosti vyžiadajú aj obmedzenia pre prevádzku vlakov.
„Hlavná veľká traťová výluka sa začne v marci, kde bude zabezpečená náhradná autobusová doprava. Aj vzhľadom na to, že na tomto úseku je U. S. Steel a je tam vlečka U. S. Steelu, tak nám nedovoľuje urobiť výluky dlhšie ako osem hodín," priblížil konateľ.
Trať je súčasťou hlavného južného železničného koridoru Košice – Zvolen – Bratislava, ktorý je zaradený do súhrnnej siete TEN-T.
Výhľadovo sa ráta aj s elektrifikáciou v úsekoch Moldava nad Bodvou – Fiľakovo a Fiľakovo – Zvolen.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári