Korzár logo Korzár Košice

Denne položili 400 metrov električkovej koľaje. Rýchlosť by im dnes firmy závideli

Košická verejná doprava má 130 rokov.

Za socíku jazdila električka aj po košickom centre. Dnes po tomto type dopravy ostali v zemi nevyužívané koľaje.Za socíku jazdila električka aj po košickom centre. Dnes po tomto type dopravy ostali v zemi nevyužívané koľaje. (Zdroj: dpmk.sk/sú súhlasom Východoslovenského múzea v Košiciach)

KOŠICE. Písal sa 15. október 1890. Mesto Košice podpísalo zmluvu o výstavbe pouličnej koľajovej železnice so stavebným inžinierom Istvánom Popperom z Budapešti.

Tento dátum možno označiť za začiatky košickej verejnej hromadnej dopravy.

Mesto malo vtedy asi 26-tisíc obyvateľov, takže v tých časoch nepatrilo k veľkým.

Požiadavky na verejnú dopravu začali rásť s rozvojom priemyslu a obchodu. Svoju úlohu zohralo aj postavenie Košicko-bohumínskej železnice.

Počiatočné úvahy o postavení mestskej pouličnej železnice sa viažu k roku 1881. Prešli tri roky a mesto dostalo prvé ponuky od podnikateľov. Zaoberali sa dvomi alternatívami – výstavbou konskej alebo parnej koľajovej dráhy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Prvé kroky k zriadeniu koľajovej železnice sa viažu k spomínanému októbrovému dňu, samotná výstavba sa však začala až v máji 1891.

Tento rok si teda Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), ktorý je mestským podnikom, pripomína 130. výročie hromadnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Záujem len počas sviatkov a v nedele

Architekt Popper založil firmu Kassai közúti vasút, teda Košickú pouličnú železnicu a začal s výstavbou tratí.

„Hlavná trať mala dĺžku 5 085 metrov, vedľajšie 665 metrov, 802 metrov a 1 298 metrov, pričom ich celková dĺžka bola takmer 8 kilometrov,“ informuje DPMK pri príležitosti výročia.

Hlavná trať viedla od železničnej stanice smerom na Mýtnu ulicu (bývalá Kirovova ulica, severne od dnešnej Palackého ulice), pokračovala cez Drevný trh, Alžbetino námestie (Nám. osloboditeľov), Hlavnú ulicu, Námestie Františka Jozefa (Nám. Maratónu mieru), Čermeľskú ulicu (Komenského ulica a Čermeľská cesta) a končila pri reštaurácii Baránok (v blízkosti dnešnej zastávky Čermeľ).

SkryťVypnúť reklamu

Už prvé mesiace prevádzky potvrdili, že verejnosť počas pracovných dní využívala osobnú prepravu len zriedkavo, naplno sa ňou vozili najmä v nedeľu a počas sviatkov.

Vyťaženosť dopravy taktiež záležala od ročného obdobia, najviac využívaná bola na jeseň a v zime.

Okrem konskej sily boli v roku 1892 do užívania dané parné lokomotívy, čo malo šetriť finančné náklady, niektoré kone tak boli odpredané.

Denne položili 300 až 400 metrov

Ďalším míľnikom bol október 1909, kedy mesto dostalo ponuku od berlínskej spoločnosti Henning Hartwich & Co.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C8HUA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  2. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  6. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  7. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 14 820
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 11 489
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 8 205
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 156
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 5 110
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 370
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 310
  8. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 1 754
  1. Martin Fronk: Prúty kráľa, naivita národa: Prečo sú v našej ríši rozbroje dôležitejšie ako chlieb?
  2. Vladimír Krátky: Fico : „ Zadarmo nepôjde žiadna smrtiaca pomoc na Ukrajinu ! “
  3. Katka Želinská: Hĺbky a hlbiny
  4. Martin Sečkár: Sklenený Strop
  5. Ivan Čáni: Danko mohol ruinovať štátne rozpočty viac ako Hlas SD trinástymi dôchodkami.
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik písal čurillovcom o strachu z inšpekcie
  7. Jakub Cipko: Je právo na výhradu vo svedomí len konzervatívny strašiak?
  8. Juraj Droppa: Čo vám Fico na tlačovke nepovedal.
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 15 011
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 767
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 456
  4. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 266
  5. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 6 088
  6. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 786
  7. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 5 652
  8. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 5 051
  1. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  2. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  3. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  4. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu