Korzár logo Korzár Košice
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Denne položili 400 metrov električkovej koľaje. Rýchlosť by im dnes firmy závideli

Košická verejná doprava má 130 rokov.

Za socíku jazdila električka aj po košickom centre. Dnes po tomto type dopravy ostali v zemi nevyužívané koľaje.Za socíku jazdila električka aj po košickom centre. Dnes po tomto type dopravy ostali v zemi nevyužívané koľaje. (Zdroj: dpmk.sk/sú súhlasom Východoslovenského múzea v Košiciach)

KOŠICE. Písal sa 15. október 1890. Mesto Košice podpísalo zmluvu o výstavbe pouličnej koľajovej železnice so stavebným inžinierom Istvánom Popperom z Budapešti.

Tento dátum možno označiť za začiatky košickej verejnej hromadnej dopravy.

Mesto malo vtedy asi 26-tisíc obyvateľov, takže v tých časoch nepatrilo k veľkým.

Požiadavky na verejnú dopravu začali rásť s rozvojom priemyslu a obchodu. Svoju úlohu zohralo aj postavenie Košicko-bohumínskej železnice.

Počiatočné úvahy o postavení mestskej pouličnej železnice sa viažu k roku 1881. Prešli tri roky a mesto dostalo prvé ponuky od podnikateľov. Zaoberali sa dvomi alternatívami – výstavbou konskej alebo parnej koľajovej dráhy.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé kroky k zriadeniu koľajovej železnice sa viažu k spomínanému októbrovému dňu, samotná výstavba sa však začala až v máji 1891.

Tento rok si teda Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), ktorý je mestským podnikom, pripomína 130. výročie hromadnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Záujem len počas sviatkov a v nedele

Architekt Popper založil firmu Kassai közúti vasút, teda Košickú pouličnú železnicu a začal s výstavbou tratí.

„Hlavná trať mala dĺžku 5 085 metrov, vedľajšie 665 metrov, 802 metrov a 1 298 metrov, pričom ich celková dĺžka bola takmer 8 kilometrov,“ informuje DPMK pri príležitosti výročia.

Hlavná trať viedla od železničnej stanice smerom na Mýtnu ulicu (bývalá Kirovova ulica, severne od dnešnej Palackého ulice), pokračovala cez Drevný trh, Alžbetino námestie (Nám. osloboditeľov), Hlavnú ulicu, Námestie Františka Jozefa (Nám. Maratónu mieru), Čermeľskú ulicu (Komenského ulica a Čermeľská cesta) a končila pri reštaurácii Baránok (v blízkosti dnešnej zastávky Čermeľ).

SkryťVypnúť reklamu

Už prvé mesiace prevádzky potvrdili, že verejnosť počas pracovných dní využívala osobnú prepravu len zriedkavo, naplno sa ňou vozili najmä v nedeľu a počas sviatkov.

Vyťaženosť dopravy taktiež záležala od ročného obdobia, najviac využívaná bola na jeseň a v zime.

Okrem konskej sily boli v roku 1892 do užívania dané parné lokomotívy, čo malo šetriť finančné náklady, niektoré kone tak boli odpredané.

Denne položili 300 až 400 metrov

Ďalším míľnikom bol október 1909, kedy mesto dostalo ponuku od berlínskej spoločnosti Henning Hartwich & Co.

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 230
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 9 970
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 368
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 7 368
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 769
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 657
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 162

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  2. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  3. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  4. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  5. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  6. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  7. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  8. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 445
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 765
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 103
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 4 876
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 023
  6. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 936
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 664
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Viaceré strany vytvorili v meste koalíciu.


a 1 ďalší 2 h
Staromestské centrum pomoci sa zatvára.

Pomôžu Staromešťanom, ktorých zasiahla inflácia.


a 1 ďalší 2 h

Polícia okolnosti nehody vyšetruje.


SITA 3 h
Tri roky bol bývalý Prior zatvorený, otvorili ho vlani s novým názvom.

Sústredí sa na ďalšiu nehnuteľnosť.


a 1 ďalší 22 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  2. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  3. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  4. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  5. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  6. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  7. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  8. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 445
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 765
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 103
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 4 876
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 023
  6. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 936
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 664
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu