Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 4. jún, 2023 | Meniny má Lenka

Denne položili 400 metrov električkovej koľaje. Rýchlosť by im dnes firmy závideli

Košická verejná doprava má 130 rokov.

Za socíku jazdila električka aj po košickom centre. Dnes po tomto type dopravy ostali v zemi nevyužívané koľaje.Za socíku jazdila električka aj po košickom centre. Dnes po tomto type dopravy ostali v zemi nevyužívané koľaje. (Zdroj: dpmk.sk/sú súhlasom Východoslovenského múzea v Košiciach)

KOŠICE. Písal sa 15. október 1890. Mesto Košice podpísalo zmluvu o výstavbe pouličnej koľajovej železnice so stavebným inžinierom Istvánom Popperom z Budapešti.

Tento dátum možno označiť za začiatky košickej verejnej hromadnej dopravy.

Mesto malo vtedy asi 26-tisíc obyvateľov, takže v tých časoch nepatrilo k veľkým.

Požiadavky na verejnú dopravu začali rásť s rozvojom priemyslu a obchodu. Svoju úlohu zohralo aj postavenie Košicko-bohumínskej železnice.

Počiatočné úvahy o postavení mestskej pouličnej železnice sa viažu k roku 1881. Prešli tri roky a mesto dostalo prvé ponuky od podnikateľov. Zaoberali sa dvomi alternatívami – výstavbou konskej alebo parnej koľajovej dráhy.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé kroky k zriadeniu koľajovej železnice sa viažu k spomínanému októbrovému dňu, samotná výstavba sa však začala až v máji 1891.

Tento rok si teda Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), ktorý je mestským podnikom, pripomína 130. výročie hromadnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Záujem len počas sviatkov a v nedele

Architekt Popper založil firmu Kassai közúti vasút, teda Košickú pouličnú železnicu a začal s výstavbou tratí.

„Hlavná trať mala dĺžku 5 085 metrov, vedľajšie 665 metrov, 802 metrov a 1 298 metrov, pričom ich celková dĺžka bola takmer 8 kilometrov,“ informuje DPMK pri príležitosti výročia.

Hlavná trať viedla od železničnej stanice smerom na Mýtnu ulicu (bývalá Kirovova ulica, severne od dnešnej Palackého ulice), pokračovala cez Drevný trh, Alžbetino námestie (Nám. osloboditeľov), Hlavnú ulicu, Námestie Františka Jozefa (Nám. Maratónu mieru), Čermeľskú ulicu (Komenského ulica a Čermeľská cesta) a končila pri reštaurácii Baránok (v blízkosti dnešnej zastávky Čermeľ).

SkryťVypnúť reklamu

Už prvé mesiace prevádzky potvrdili, že verejnosť počas pracovných dní využívala osobnú prepravu len zriedkavo, naplno sa ňou vozili najmä v nedeľu a počas sviatkov.

Vyťaženosť dopravy taktiež záležala od ročného obdobia, najviac využívaná bola na jeseň a v zime.

Okrem konskej sily boli v roku 1892 do užívania dané parné lokomotívy, čo malo šetriť finančné náklady, niektoré kone tak boli odpredané.

Denne položili 300 až 400 metrov

Ďalším míľnikom bol október 1909, kedy mesto dostalo ponuku od berlínskej spoločnosti Henning Hartwich & Co.

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  3. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  5. Dovolenkový raj kúsok za hranicami
  6. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  7. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  8. V Bratislave sa koná Globsec
  1. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  2. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  3. Čítanie vytvára pre vaše deti bezpečný prístav!
  4. dm sa zameriava na ženské zdravie
  5. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  6. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  7. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  8. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 564
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 10 424
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 8 445
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 286
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 037
  6. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 3 995
  7. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 551
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 3 289

Blogy SME

  1. Jozef Varga: Krkavci / 11. /
  2. Anna Miľanová: Že bobor spravil neporiadok, počula som v televízii...
  3. Dada Vozáriková: Idú Slovák, Gruzínec a Rus pod Kazbeg
  4. Rastislav Puchala: Zakázali Bibliu
  5. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 30. /
  6. Peter Gregor: Láske
  7. Martin Sústrik: Pochopiť Brexit
  8. Peter Kubica: Kniha o japonskom štýle behania
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 138 405
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 22 443
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 163
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 11 403
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 717
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 445
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 640
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 971
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Varga: Krkavci / 11. /
  2. Anna Miľanová: Že bobor spravil neporiadok, počula som v televízii...
  3. Dada Vozáriková: Idú Slovák, Gruzínec a Rus pod Kazbeg
  4. Rastislav Puchala: Zakázali Bibliu
  5. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 30. /
  6. Peter Gregor: Láske
  7. Martin Sústrik: Pochopiť Brexit
  8. Peter Kubica: Kniha o japonskom štýle behania
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 138 405
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 22 443
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 163
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 11 403
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 717
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 445
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 640
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 971
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu