Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Zástupcovia Volva si prezreli aj miesto, kde vznikal košický vodíkový športiak

Živčák: Mohlo by pribudnúť 10-tisíc miest.

Vodíkové auto z dielne Technickej univerzity Košice reprezentovalo Slovensko na Expo v Dubaji.Vodíkové auto z dielne Technickej univerzity Košice reprezentovalo Slovensko na Expo v Dubaji. (Zdroj: FB/Ministerstvo hospodárstva)

Automobilka Volvo ohlásila v piatok umiestnenie svojho tretieho európskeho závodu. Bude stáť v priemyselnom parku Valaliky neďaleko Košíc. Investícia za 1,2 miliardy vytvorí vyše 3-tisíc priamych pracovných miest.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dekan Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) JOZEF ŽIVČÁK upozornil, že ďalších zhruba 7-tisíc miest pribudne vytvorením siete subdodávateľov.

Pred ohlásením investície sa boli zástupcovia prémiovej značky automobilov pozrieť na priestory, kde vznikal prototyp futuristického vodíkového športiaka, ktorý prezentovala TUKE na výstave Expo v Dubaji. Podľa dekana sa zástupcovia Volva po exkurzii živo zaujímali o spoluprácu s fakultou. Živčák dúfa, že budúcnosť prinesie partnerstvo pri výskume a vývoji.

SkryťVypnúť reklamu

Výroba elektromobilov, ktorá je plánovaná na rok 2026, môže byť podľa dekana impulzom pre návrat odborníkov, ale aj radových zamestnancov, ktorí odišli za prácou mimo regiónu. Pre čerstvých absolventov bude nový závod prísľubom zaujímavej kariéry.

Mala Strojnícka fakulta TUKE informácie o investícii na Slovensku?

V tejto veci sme absolvovali tri stretnutia. Zástupcovia agentúry SARIO (Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu - pozn. red.), s ktorou spolupracujeme od roku 2016 a za ten čas sa nám podarilo implementovať na východnom Slovensku niekoľko zahraničných investorov, sa nám ozvali vlani v novembri.

Súvisiaci článok Koľko stojí slovenské vodíkové auto? Nechcem vystrašiť ľudí, vraví autor Čítajte 

V tom čase boli v plnom prúde prípravy na výstavu Expo v Dubaji, kde sme za Slovensko predstavili okrem iného naše športové auto na vodík. Jesenné stretnutie bolo v režime, nazvime to „tajné“. Meno investora sme ešte nepoznali.

SkryťVypnúť reklamu

Diskusie pokračovali neskôr vo februári 2022. Tu sa už zástupcovia SARIA zaujímali konkrétnejšie o naše študijné programy ako automobilová výroba, priemyselná mechatronika, strojné inžinierstvo, kvalita a bezpečnosť, strojárske technológie a materiály.

Tu už sme dedukovali, že pôjde o segment, ktorý spája strojárstvo a elektrotechniku. Elektromobily, o ktorých už dnes všetci vieme, že ich chce spoločnosť Volvo Cars vyrábať pri Košiciach, sú v podstate zložitými mechatronickými systémami.

Zástupcov SARIO sme vtedy oboznámili s výsledkami našej vedeckej i pedagogickej práce, previedli sme ich laboratóriami a neobišli sme ani naše Prototypové a inovačné centrum Strojníckej fakulty, ktoré je výkladnou skriňou súčasných technológií. Mimoriadne nás teší, že ich obsluhu tu vykonávajú naši vedeckí pracovníci a študenti.

SkryťVypnúť reklamu

Meno investora ste sa teda dozvedeli kedy?

V apríli, keď prišli ľudia z agentúry už aj so zástupcami automobilky. Myslím si, že to, čo videli na Strojníckej fakulte, ich príjemne prekvapilo.

Počas prehliadky univerzitných priestorov sme dostali veľmi pozitívnu odozvu. Diskusia sa potom viedla ohľadom možnosti spolupráce s fakultou.

Čo podľa vás teda rozhodlo, že si automobilka Volvo vybrala východné Slovensko?

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 340
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 071
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 142
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 740
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 495
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 636
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 490

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Zasek zle
  2. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  3. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  4. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  5. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  6. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  7. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  8. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 747
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 627
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 545
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 146
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 958
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 874
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 436
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poľovnícka chata v obci Čifáre, v ktorej sa stretávali Robert Fico a spol.

Sťažnosť vyšetrovateľa Juhása zamietla prokurátorka, ktorá priťažila aj čurillovcom.


4 h
Sklamaný tréner Weiss.

Tréner Mostaru reagoval na trénera Slovana: Kolega Weiss je sebavedomý.


2 h
V Maďarsku postaví CATL svoju druhú európsku fabriku.

Fabrika firmy CATL za sedem miliárd eur prinesie Maďarsku dôležité know-how.


10 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


2 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Zasek zle
  2. Michala Guľasová: Anna Metisová – Daj každému dňu šancu – knižná recenzia
  3. Olívia Lacenová: Priplatíme si za letenky? Šéf Ryanairu v tom má jasno
  4. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  5. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  6. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  7. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  8. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 747
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 627
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 545
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 146
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 958
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 874
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 436
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu