KOŠICE. Košické oceliarne U. S. Steel požiadali o pomoc Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR pri zabezpečení plynulosti dodávok surovín po železnici z poľských prístavov či z juhu Európy.
Poukazujú na to, že vojna na Ukrajine a sankcie proti Rusku výrazne zvýšili zaťaženosť železničnej infraštruktúry s normálnym rozchodom.
O téme v stredu rokoval v oceliarňach štátny tajomník MDV Jaroslav Kmeť spolu so zástupcami Železničnej spoločnosti (ZSSK) Cargo Slovakia a Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).

Kiraľvarga: Problémom nie je objem, ale logistika
„Nie je momentálne problém s dostatkom alebo objemom surovín, ktoré potrebujeme, problém nastáva s logistikou. Chceme predísť tomu, že kvôli pretlaku na železniciach mimo Slovenska nebudeme vedieť dostať sem tie suroviny včas. Preto je táto požiadavka o pomoc v komunikácii smerom mimo Slovenska voči iným prepravcom," povedal pre novinárov viceprezident U. S. Steel Košice Miroslav Kiraľvarga.
Dodávky surovín z Ukrajiny cez širokorozchodnú trať pre košické oceliarne sú pritom podľa neho oveľa vyššie než pred vojnou.
V minulosti bol pomer dodávok z Ruska a Ukrajiny zhruba vyrovnaný.
„Teraz nám Ukrajina poskytuje oveľa väčšie zdroje vstupných surovín ako pred konfliktom hlavne preto, že sú uvalené sankcie na Rusko a zároveň infraštruktúra medzi Ukrajinou a Ruskom je nepriechodná. Preto sa otáčame aj iným smerom, to znamená mimo východnej časti sveta a hľadáme suroviny. Našli sme ich, len ich potrebujeme dostať," skonštatoval Kiraľvarga.

Šéf Carga: Potrebujeme riešiť plynulosť tovarových tokov
Štátny tajomník rezortu dopravy prisľúbil oceliarňam pomoc a súčinnosť.
„Riešenia potrebujú skôr na politickej úrovni - podporiť rokovania s Poľskou republikou a možno nájsť tie kapacity dopredu, aby, ak sa niečo stane a zabrzdia sa toky z východu, sme našli východiská a boli pripravení doviezť základné strategické suroviny z prístavov, buď zo severu alebo juhu," povedal Kmeť.
K situácii sa vyjadril aj generálny riaditeľ Cargo Slovakia Roman Gono, ktorý označil U. S. Steel za dôležitého partnera.
Potvrdil pritom zmeny v tovarových tokoch.
„Miesta, kde sa tie tovarové toky upchávajú, nastávajú na hraničných priechodoch, v prístavoch, a toto potrebujeme spoločne vyriešiť tak, aby naozaj tá dodávka tovarov, či už uhlia alebo rudy bola plynulá," dodal.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári