Korzár logo Korzár Košice

Vlakoelektrička z centra Košíc do Volva vo Valalikoch? Ako dopadli veľké plány

Košice mohli mať dopravu 21. storočia.

Vízia bola, že hybridné vlakoelektričky budú na košickej stanici z koľajníc MHD plynulo pokračovať na železničnú trať a ľudia nebudú musieť prestupovať. Dodnes je to len vízia... (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Štátne inštitúcie nesplnili za ostatných dvadsať rokov ani jeden z 22 merateľných cieľov definovaných v stratégiách smerujúcich k modernizácii hlavných národných železničných koridorov zaradených do európskeho systému TEN–T.

Ku koncu roka 2020 bola zmodernizovaná len tretina hlavných tratí za 1,6 miliardy eur a aktuálne sa pracuje na úsekoch v celkovej dĺžke 74 kilometrov.

Do roku 2030 je však potrebné modernizovať ešte 563 km tratí, pričom náklady na ich komplexnú rekonštrukciu sa odhadujú na 5,6 miliardy eur.

To je len krátky výňatok zo záverov Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tejto súvislosti bolo až smutne komické, ako si na takejto rozbabranej, resp. chýbajúcej výstavbe koľajovej dopravnej infraštruktúry na Slovensku niekto zmyslí, že zruší zastavovanie rýchlikov v Margecanoch.

Súvisiaci článok Škrty na železnici vyháňajú ľudí do áut. Vlaky z hladovej doliny vymiznú Čítajte 

A potom pod tlakom 11 000 petičných podpisov občanov sa „zariadi“, že rýchliky v Margecanoch predsa len zastavovať budú.

Avšak znova vyvstala smutno-smiešna otázka, kto je tým hrdinom, ktorému sa to podarilo. Občania, samospráva, župan, ministerstvo?

SkryťVypnúť reklamu

A pritom odpoveď by mala byť jednoduchá a mala by vyplývať zo systémového riešenia, ktoré by mali mať Železnice SR z minulosti niekde v stole.

Podľa dostupných podkladov a koncepčných strategických potrieb je totiž zastavovanie rýchlikov v Margecanoch opodstatnené.

Súvisiaci článok Rýchliky v Margecanoch zastavia. Železnice ubrali iným zastávkam na východe Čítajte 

Už aj Ivan Mikloš zareagoval na zistenie NKÚ, že na Slovensku je zatiaľ zmodernizovaný len traťový úsek od Bratislavy po Žilinu a na modernizácii železničnej stanice Žilina sa v súčasnosti pracuje. Upozornil na obrovské nenahraditeľné škody, ktoré nám týmto meškaním môžu vzniknúť.

A to sa vôbec nehovorí o tom, že nič nerobíme na organizačnej a ekonomickej reforme na železnici v príprave na očakávanú liberalizáciu dopravy na týchto nových tratiach. Odborník na dopravu Ondrej Matej sa vyjadril, že ak tieto vážne úlohy v dohľadnej budúcnosti nezvládneme, predbehnú nás nielen balkánske štáty, ale hrozí nám, že sa budeme môcť porovnávať len so štátmi Južnej Ameriky.

Súvisiaci článok Šarák: Bez prepojenia električkových tratí to budú peniaze vyhodené do zeme Čítajte 

Modernizácia trate z Košíc do Bratislavy je nielen významnou súčasťou európskej koridorovej siete, ale aj samotných Košíc.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9BH7 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Objednanie sa k lekárovi je vraj „manažment pacienta“.


111
Hlavná budova súkromnej školy v Kežmarku a jej riaditeľka Anna Jurgovianová.

Platí aj za manželov kravín.


a 1 ďalší 48
Peter Schutz

Účelom manévru s rentou je nutkanie poistiť sa pred prípadnou stratou moci.


35
Káva má na ľudí rôzne účinky. Kedy a ako ju piť, aby ste využili vplyv na bdelosť čo najlepšie?

Kofeín začne účinkovať do 15 minút.


a 1 ďalší 7

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu