Kritická finančná situácia Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) sa prejaví naplno počas viacerých nasledujúcich piatkov aj priamo v jeho sídle na Bardejovskej ulici. V jeho administratívnej budove bude v tieto dni zrejme až do konca marca vždy ticho i pusto. A chladno. Zamestnanci zostávajú doma na 60 percentách mzdy a priestory sa budú len temperovať ako počas víkendu. Teplo necítiť ani v kancelárii generálneho riaditeľa a člena predstavenstva DPMK VLADIMÍRA PADYŠÁKA, s ktorým sme v piatok preberali aktuálnu nelichotivú situáciu, možný ďalší vývoj a potenciálne hrozby pre podnik i mestskú hromadnú dopravu (MHD). Pri rozhovore nechýbal ani dlhoročný riaditeľ riadenia dopravy a už aj člen predstavenstva ROMAN DANKO.
V rozhovore sa okrem iného dočítate:
- Dopravný podnik chystá zmenu linkového vedenia.
- Prečo sa šéf DPMK obáva prepúšťania.
- Ktorých autobusových liniek sa dotknú úsporné opatrenia a kedy.
- Aké zásadné zmeny sa chystajú pri električkových linkách R.
- Ako to bude so zvyšovaním cestovného.
- Prečo je potrebné riešiť preferenciu MHD a bus pruhy.
Odborári podniku vyhlásili štrajkovú pohotovosť, lebo žiadajú zvýšenie platov. Zároveň pre chýbajúce financie pokračuje MHD aj po prázdninách v prázdninovom režime, čo pociťujú cestujúci menším počtom spojov. Podnik teda zavádza nepopulárne opatrenia a chystá aj ďalšie. Prečo sa to takto vyhrotilo?

- Padyšák: Mesto Košice si v dopravnom podniku objednáva dopravné služby vo verejnom záujme na základe zmluvy. DPMK každý rok predkladá na jeseň finančný plán na nasledujúci rok, v ktorom je navrhnutý počet plánovaných najazdených kilometrov podľa schváleného linkového vedenia i grafikonu na nasledujúci rok. V návrhu sme uviedli, že v roku 2023 odjazdíme 15,1 milióna kilometrov a za súčasnej situácie na to potrebujeme z rozpočtu mesta príspevok na zabezpečenie dopravy vo verejnom záujme vo výške 36 miliónov eur. Mesto nám však listom z decembra minulého roka oznámilo, že pre nás má len 26 miliónov, teda o 10 miliónov menej. Toto je začiatok všetkého.
Navrhlo vám samotné vedenie mesta, aby ste obmedzili výpravu?
- Padyšák: Mesto v liste uviedlo, že vzhľadom na našu vyššiu požiadavku na jeho rozpočet, ako nám môže poskytnúť, nás žiada, aby sme spracovali kompletnú ponuku služieb MHD v Košiciach na rok 2023, vrátane optimalizácie prepravných výkonov a racionalizácie dopravných liniek v nadväznosti na objem pridelených finančných prostriedkov, ktoré má mesto pre nás k dispozícii.

Ako ste na to reagovali vy?
- Padyšák: Cez vianočné sviatky sme vypracovali náš návrh na rok 2023 a zaslali sme ho 3. januára ako odpoveď mestu na jeho list. V materiáli sme popísali možné úsporné opatrenia verzus dosiahnuté úspory, uviedli sme k nim aj riziká a navrhli sme mestu i určité východiská z tejto situácie. Na záver sme požiadali mesto, nech nám oznámi, čo si z nášho pôvodného návrhu chce napokon objednať a zaplatiť, teda čo máme vyškrtnúť, čiže neurobiť.
Aké úsporné opatrenia ste navrhli a oznámili mestu ako 100-percentnému akcionárovi DPMK?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári