KOŠICE. Nie je to víťazstvo, ale kompromis. Tak komunikuje košická radnica nedávne schválenie územného plánu zóny v lokalite bývalých Východoslovenských tlačiarní pri amfiteátri.
Prestavba križovatky na Festivalovom námestí, jednej z najnebezpečnejších v meste, sa tak priblížila.
Zmeny prešli v zastupiteľstve až na tretí pokus a po piatich rokoch od ohlásenia developerského zámeru postaviť namiesto budovy tlačiarní vyše 400 bytov.
Dopravný uzol pri amfiteátri už dlhodobo nevyhovuje súčasným požiadavkám.
Niektorí poslanci však považujú schválené riešenie za nedostatočné.
„Ako keď máme deravý sud a riešime to lepiacou páskou,“ myslí si Ladislav Lörinc (Košická strana), ktorý volá po ambicióznejšom riešení. „Ak teraz prerobíme križovatku za päť miliónov a bude problematická, budeme ďalších desať rokov počúvať, že je to pasé, lebo sme ju prerobili za päť miliónov. Ľuďom zalepíme oči tým, že posunieme chodníky.“
Primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) vraví, že mesto najbližšiu dekádu nebude mať peniaze, aby túto križovatku vyriešilo. Zásadnú zmenu dopravného riešenia tam očakáva o dvadsať rokov.
Festival dopravy, hovorí na Festivalové námestie hlavný architekt Košíc Petr Kropp, ktorý pôsobil v Holandsku, kde by podľa poslancov aktuálne riešenie neprešlo.
Čo schválili. Ako sa má zmeniť križovatka pri amfiteátri
- Podstatnou zmenou schváleného návrhu je presun ramena križovatky, ktorá spája ulicu Československej armády s Triedou SNP v smere východ - západ, bližšie ku križovatke Starej spišskej cesty, Watsonovej a Letnej ulice.
- Zastávky MHD presunú bližšie k navrhovaným priechodom a preferenciu MHD zabezpečia cestnou svetelnou signalizáciou a odbočeniami obmedzenými len pre MHD.
- Návrh obsahuje oproti predošlému menej semaforov, vypustili zámer šesťprúdovej mestskej diaľnice na Watsonovej ulici a znížia počet pruhov smerom na Terasu.
- Pribudnú cyklochodníky aj nová cesta od Watsonovej na Sládkovičovu.
- Podľa memoranda z roku 2021 medzi Košicami a developerom v lokalite tlačiarní z českej skupiny CTR má ten zložiť zábezpeku 2,5 milióna eur na financovanie cesty či križovatky a zároveň zaplatiť mestu poplatok za rozvoj 2 milióny eur.
- Náklady na prestavbu križovatky aktuálne odhadujú na približne 5 miliónov.
- Mesto malo viacero jej verzií, najlacnejšia pochádzala od Pavla Titla, najdrahšia bola z dielne ÚHA. Jej odhadovaná cena bola 10 miliónov, išlo však o odhad pred zdražením stavebných materiálov, dnes sa spomína aj suma 20 miliónov.
- Termín stavebných prác na križovatke pri amfiteátri ešte nie je známy.


O zmene na problematickej križovatke sme sa rozprávali s vedúcim referátu infraštruktúry na oddelení Útvaru hlavného architekta (ÚHA) mesta Košice SEBASTIÁNOM BARANOM.
Ste autorom jednej z alternatív, ako by sa mal dopravný uzol meniť. Na zastupiteľstve sa spomínala komplexnejšia rekonštrukcia za 10 miliónov eur, ktorej autorom má byť premotivovaný úradník. To ste zrejme vy.
- Áno, ja som ten „premotivovaný úradník“ (úsmev). Môj návrh však nebol zas až taký detailný, išlo skôr o ideové riešenie.

Ako vnímate teda ako autor ambicióznejšieho projektu a výraznejšej prestavby križovatky aktuálne schválený návrh, ktorý prešiel zastupiteľstvom až na tretí raz?
- Aj tento návrh som pripravoval v tíme spolu s ďalšími kolegami z Útvaru hlavného architekta mesta Košice.
Vnímam ho ako rozumný kompromis vo vzťahu k možnostiam, ktoré momentálne podmienky v tom priestore ponúkajú a umožňujú.
Týka sa to rekonštrukcie električkovej trate v rovnakej polohe, v akej existovala už v 70. rokoch, alebo neďalekej čerpacej stanice. V tomto prípade sa však môj pôvodný ideový návrh nestretol s kladnou odozvou majiteľa čerpacej stanice.
Pamätáte si alebo máte nejaké informácie, čo bolo príčinou, že keď sa rekonštruovali električkové trate z eurofondov, tento uzol sa nerobil komplexne? To bola zrejme výnimočná šanca spraviť to za európske zdroje.
- Na toto neviem odpovedať, keďže som v tom čase nepracoval na ÚHA.
Ako sa dívate na hlas, ktorý zaznel na zastupiteľstve, že treba ísť do odvážnejšieho a nákladnejšieho riešenia? Lebo toto je akoby posúvanie riešenia a zalepenie očí malými zmenami.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári