KOŠICE. Od začiatku júna sa menili postupy v krajských koordinačných strediskách Integrovaného záchranného systému (IZS).
Hovorí sa o zjednotení a skvalitnení poskytovania služieb stredísk, niektorí operátori tiesňovej linky 112 však tvrdia, že ide o krok späť.
Vravia, že pokiaľ do konca mája trvalo prijatie hovoru, komunikácia s volajúcim a vyslanie pomoci okolo 15 až 20 sekúnd, teraz sú to tri až štyri minúty.
Hasič sa vás môže pýtať na zdravie, zdravotník na požiar
Poukazujú na to, že napríklad ak niekomu horí dom, vytočí tiesňovú linku 112 a systém ho automaticky prepojí k voľnému operátorovi na tomto čísle.
Neraz sa však stáva, že hovor v súvislosti s požiarom prijmú zdravotní záchranári a naopak zdravotný problém riešia napríklad hasiči.
To sa síce dialo aj predtým, ale vtedy ešte platilo, že ten, kto volanie prijal, hneď prepojil hovor príslušnej záchrannej zložke podľa druhu udalosti.
Teraz už bez ohľadu na typ záchrannej zložky akýkoľvek operátor, ktorý hovor prijme, či je to hasič alebo zdravotník, musí najprv volajúceho kompletne vyťažiť, teda získať všetky základné informácie, prečo volá, až potom ich odovzdáva príslušnému kolegovi a nakoniec mu hovor prepojí.
Niektorí operátori preto hovoria o duplicite a zdržaní.

Tvrdia, že to nie je zladené
Pracovníci operačných stredísk obsluhujúci túto linku musia zisťovať, o aký problém ide, a ak sa problém netýka ich zamerania, musia ho odkomunikovať s daným kolegom, hasičom či zdravotníckym záchranárom.
„Nie je to zladené, dochádzať môže k zdržaniam pri vyslaní pomoci,“ vravia niektorí operátori.
Z Kancelárie ministra vnútra Slovenskej republiky však reagujú, že opatrenia boli prijaté na zefektívnenie a skvalitnenie poskytovania služieb na koordinačných strediskách integrovaného záchranného systému.
Došlo pritom k úprave príjmu a spracovania tiesňových informácií na čísle 112.
„Táto zmena interných procesov sa týka len operátorov a operačných dôstojníkov, ktorí sa podieľajú na príjme a spracovaní tiesňových informácií na čísle 112. Dôležitou zmenou je aj zavedenie odbornej spôsobilosti na úseku integrovaného záchranného systému, ktorej cieľom je naučiť operátorov adekvátne a pohotovo reagovať, aby komunikácia s oznamovateľom trvala len nevyhnutne dlhý čas, a tak došlo k čo najskoršiemu poskytnutiu pomoci v tiesni,“ vysvetľuje ministerstvo.
Rezortom deklarovaný nevyhnutný čas komunikácie však operátori spochybňujú, keďže tvrdia, že po 1. júni 2023 ide o zdržanie volajúceho.
Argumentujú tým, že záchranka či hasiči používajú iný operačný systém a tie nie sú navzájom zladené. Teda si informácie musia vymeniť verbálne.
Ministerstvo sa vyjadrilo aj k údajnému zdržaniu vyslania pomoci, ktoré má predstavovať tri – štyri minúty namiesto pôvodných niekoľko desiatok sekúnd.
Najprv musia získať základné informácie
Zmeny vraj boli vydané po dohode všetkých kľúčových základných záchranných zložiek integrovaného záchranného systému.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári