Korzár logo Korzár Košice

Vodič električky: Môj odkaz šoférom, chodcom a kolobežkárom by ste vypípali

Sedí vyššie a vidí, čo robia za volantom.

Linka číslo 1 patrí medzi jeho najobľúbenejšie.Linka číslo 1 patrí medzi jeho najobľúbenejšie. (Zdroj: Elena Danková)

Niektorí vodiči Dopravného podniku mesta Košice zverejňujú na sociálnych sieťach videá, ako jazdia na svojich linkách. Komentujú, čo sa deje a ako na to reagujú. Osvetové príbehy zo života majú ukázať aj ostatným účastníkom cestnej premávky, na čo si dať pozor.

ZSOLT TÜRK (49) brázdi ulice Košíc ako vodič električky už piaty rok.

Pre Korzár prezradil, čo ho na tejto práci baví a čo by odkázal ostatným vodičom, kolobežkárom aj chodcom.

„Nie mobil, nie slúchadlá. Kapucňu môžu mať, ale nech sa pozrú doľava a doprava, keď prechádzajú cez cestu. A nech neriskujú prebehovanie. Za aký čas prejde električka cez priechod? Za tri-štyri sekundy. Toľko hádam môžu počkať, keď ide o život.“

SkryťVypnúť reklamu

Rozhovor s vodičom Zsoltom Tùrkom sme doplnili o videá z jázd jeho kolegu Ľubomíra Pekára.

Na zverejnených videách vidno, ako vodiči električiek s pokojom zvládajú všetky krízové situácie v dopravnej špičke. Je to tak aj naozaj? Alebo to beriete flegmaticky len vtedy, keď viete, že vás natáčajú?

Už som na to zvyknutý, viem predvídať. Mňa osobne to až tak nenaštve, to sa opakuje stále dookola. Emócie musia ísť bokom. Keď ste naštvaný, skôr urobíte chybu. A to nesmiete, lebo v električke máte ľudí, za ktorých ste zodpovedný.

Načítavam video...

Jazda vodiča DPMK Ľubomíra Pekára. Zdroj: Video Studio Baker

Aké najčastejšie kolízne situácie sa vám stávajú?

Chodci a autá na koľajniciach. A kolobežkári, tí vôbec nerešpektujú pravidlá cestnej premávky. Nepozrú ani doľava, ani doprava. Idú rovno jedným ťahom, kolobežkári sa nezastavujú na priechode, ani keď prechádzajú cez trať. Vôbec nič. To sú dosť stresové situácie. Ale ani vtedy sa nesmiete naštvať, aby ste nespravili chybu a nemali nehodu.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Od tragickej havárie električky v Košiciach uplynulo 45 rokov Čítajte 

Vy ste ešte neboli účastníkom nehody?

Bol, ale ani jedna nebola mojou chybou. Autá mi nedali prednosť, vošli mi do dráhy, a zachytil som ich. Ale nikto nebol zranený, odniesli si to len plechy.

Dosť si to v taký čas odnesú asi aj cestujúci, ktorých pustíte von a musia ísť iným spojom, prípadne pešo, keďže električka ostáva na mieste a vlastne zablokuje jedny koľaje...

Áno, električka musí ísť na kontrolu, technici ju musia prehliadnuť, či na nej nie je závada. Máme to tak zaužívané, že pri každej škodovej udalosti príde náš dispečer, ktorý má kompetencie na prešetrenie veci, a nemusí prísť policajt.

Ale keď druhá strana trvá na tom, že zavoláme policajtov, tak platí pokutu, lebo zapríčinila dopravnú nehodu.

Z koho máte väčší stres, keď vidíte, že ide prebehovať cez cestu? Z chodca, kolobežkára, cyklistu?

SkryťVypnúť reklamu

Nie je to strach, ale rešpekt, že musím znížiť rýchlosť, aby sa nič nestalo.

Kolobežkári si možno myslia, že sú malí, rýchli, šikovní, že sa niekde prestrčia. A koľko majú potom nehôd s autami...

Keď prechádzam električkou, vidím už len pokreslené čiary od policajtov na ceste. Je to nezodpovednosť od toho, kto riskuje.

Súvisiaci článok Košice sa budú uchádzať o eurofondy na ďalšiu etapu rekonštrukcie električkových tratí Čítajte 

Všetci vodiči Dopravného podniku mesta Košice majú zapnutú kameru v kabíne, aby bol dôkaz v prípade nehody?

V nových typoch električiek je kamera vstavaná. Tie staršie ju nemajú.

Treba si uvedomiť, že električka má určitú rýchlosť aj hmotnosť, nie je z papiera. Má 30 - 60 ton aj s ľuďmi.

Brzdná dráha je oveľa vyššia ako u áut. Normálne má električka pri rýchlosti 50 km/h brzdnú dráhu 27 metrov. Ale keď je ľad, sneh, odmäk, mokro, napadané lístie, tak je tá dráha aj dlhšia. Električka je ako rozbehnutý nosorožec.

Aké úseky v Košiciach sú pre vás nebezpečné?

Napríklad zastávka pri Starej radnici. Chodci tam často prechádzajú na červenú. Keď vyrážam na svoju zelenú, voľnú návesť, musím zvoniť, lebo chodci by si to možno nevšimli.

Aj na Sennom trhu je to rizikové. Tam nám svieti zelená len 5 sekúnd. Keď to nestihnem, musím zas minútu čakať, kým prejde celý cyklus semaforov. Prebehujú tam chodci z Auparku a my tam máme kvôli pešej zóne spomalenú rýchlosť len na 20 km/h.

A celkovo celé Jazero je teraz dosť nebezpečné. Od mosta VSS až po konečnú. Ľudia chodia krížom-krážom po trati, keďže je celý úsek stavenisko. Keď to bude dokončené, budú mať aj semafory, potom by to malo byť lepšie.

Súvisiaci článok Slaneckú cestu dokončia oveľa neskôr. O predĺžení termínu už údajne rozhodli Čítajte 

Čo robíte, keď vidíte, že niekto sa pomalým krokom chystá pred vami vstúpiť na koľaje?

Zvoním a znížim rýchlosť.

V čase dopravnej špičky musíte byť aj vy trochu asertívnejší a vojsť rýchlo do križovatky, keď máte zelenú, aby vás nezablokovali ostatní?

Musíte byť stopercentne presvedčení, že môžete bezpečne vojsť. Neoplatí sa riskovať, keď ste zodpovední za veľa ľudí.

Nedávno sa v Košiciach zaviedla zmena, že autobusy a električky stoja na zastávkach len na znamenie. Teda sa môže stať, že niekto vstúpi na koľajnice, lebo predpokladá, že zastavíte na zastávke, ktorá je medzi vami, a vy to neurobíte...

Platí to už od júla. Keď nikto nestojí na zastávke a dnu v električke nikto nestlačí tlačidlo, že chce vystupovať, tak nezastavujeme. Treba radšej predpokladať, že nezastavíme a počkať, kým električka prejde, až potom vstúpiť na priechod.

Akí sú v poslednom čase vodiči áut a motoriek?

Sú neohľaduplní. Ja sedím vyššie, aj na križovatke, vidím, čo robia. Často majú v rukách mobily, celé zle.

Ťukajú do mobilu, keď čakajú na semafor?

Nielen vtedy. Niekedy aj počas jazdy. Potom musíme zvoniť, lebo sme väčší, ťažší, nedá sa tak jednoducho zastaviť električku.

Súvisiaci článok Košický dopravný podnik sa chce uchádzať o peniaze na nové elektrobusy Čítajte 

Mám dojem, že niektorí vodiči čakajú, kým človek dobieha, a potom mu rovno pred nosom zatvoria dvere. To vás baví?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAJYV na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Dopravný podnik mesta Košice

Súvisiace témy: Rozhovory Korzára

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 543
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 995
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 213
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 632
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 306
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 729
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 414
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 163
  1. Janka Bittó Cigániková: Ak si chce minister Šaško zachovať aspoň zvyšky cti, mal by konať
  2. Viktor Pamula: Geopolitický hazard s krajinou.
  3. Marek Strapko: Možno ešte zomrú nejakí vaši drahí...
  4. Anna Miľanová: Naša hojdacia sieť, Zem, sa trhá. Príjemné pohojdávanie končí...
  5. Matúš Grznár: Matovič zistil ako to funguje, a preto je stále na scéne.
  6. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  7. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  8. Ivan Mlynár: Robert Fico - „ Vy hlupáci, ešte ste nezistili, že keď sa pohoršujete nad každým ďalším mojim svinstvom, je vám to už dávno k ničomu ? “
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 443
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 726
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 053
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 743
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 796
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 258
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 5 413
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 368
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Janka Bittó Cigániková: Ak si chce minister Šaško zachovať aspoň zvyšky cti, mal by konať
  2. Viktor Pamula: Geopolitický hazard s krajinou.
  3. Marek Strapko: Možno ešte zomrú nejakí vaši drahí...
  4. Anna Miľanová: Naša hojdacia sieť, Zem, sa trhá. Príjemné pohojdávanie končí...
  5. Matúš Grznár: Matovič zistil ako to funguje, a preto je stále na scéne.
  6. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  7. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  8. Ivan Mlynár: Robert Fico - „ Vy hlupáci, ešte ste nezistili, že keď sa pohoršujete nad každým ďalším mojim svinstvom, je vám to už dávno k ničomu ? “
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 443
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 726
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 053
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 743
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 796
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 258
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 5 413
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 368
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu