Korzár logo Korzár Košice

Vodič električky: Môj odkaz šoférom, chodcom a kolobežkárom by ste vypípali

Sedí vyššie a vidí, čo robia za volantom.

Linka číslo 1 patrí medzi jeho najobľúbenejšie.Linka číslo 1 patrí medzi jeho najobľúbenejšie. (Zdroj: Elena Danková)

Niektorí vodiči Dopravného podniku mesta Košice zverejňujú na sociálnych sieťach videá, ako jazdia na svojich linkách. Komentujú, čo sa deje a ako na to reagujú. Osvetové príbehy zo života majú ukázať aj ostatným účastníkom cestnej premávky, na čo si dať pozor.

ZSOLT TÜRK (49) brázdi ulice Košíc ako vodič električky už piaty rok.

Pre Korzár prezradil, čo ho na tejto práci baví a čo by odkázal ostatným vodičom, kolobežkárom aj chodcom.

„Nie mobil, nie slúchadlá. Kapucňu môžu mať, ale nech sa pozrú doľava a doprava, keď prechádzajú cez cestu. A nech neriskujú prebehovanie. Za aký čas prejde električka cez priechod? Za tri-štyri sekundy. Toľko hádam môžu počkať, keď ide o život.“

SkryťVypnúť reklamu

Rozhovor s vodičom Zsoltom Tùrkom sme doplnili o videá z jázd jeho kolegu Ľubomíra Pekára.

Na zverejnených videách vidno, ako vodiči električiek s pokojom zvládajú všetky krízové situácie v dopravnej špičke. Je to tak aj naozaj? Alebo to beriete flegmaticky len vtedy, keď viete, že vás natáčajú?

Už som na to zvyknutý, viem predvídať. Mňa osobne to až tak nenaštve, to sa opakuje stále dookola. Emócie musia ísť bokom. Keď ste naštvaný, skôr urobíte chybu. A to nesmiete, lebo v električke máte ľudí, za ktorých ste zodpovedný.

Načítavam video...

Jazda vodiča DPMK Ľubomíra Pekára. Zdroj: Video Studio Baker

Aké najčastejšie kolízne situácie sa vám stávajú?

Chodci a autá na koľajniciach. A kolobežkári, tí vôbec nerešpektujú pravidlá cestnej premávky. Nepozrú ani doľava, ani doprava. Idú rovno jedným ťahom, kolobežkári sa nezastavujú na priechode, ani keď prechádzajú cez trať. Vôbec nič. To sú dosť stresové situácie. Ale ani vtedy sa nesmiete naštvať, aby ste nespravili chybu a nemali nehodu.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Od tragickej havárie električky v Košiciach uplynulo 45 rokov Čítajte 

Vy ste ešte neboli účastníkom nehody?

Bol, ale ani jedna nebola mojou chybou. Autá mi nedali prednosť, vošli mi do dráhy, a zachytil som ich. Ale nikto nebol zranený, odniesli si to len plechy.

Dosť si to v taký čas odnesú asi aj cestujúci, ktorých pustíte von a musia ísť iným spojom, prípadne pešo, keďže električka ostáva na mieste a vlastne zablokuje jedny koľaje...

Áno, električka musí ísť na kontrolu, technici ju musia prehliadnuť, či na nej nie je závada. Máme to tak zaužívané, že pri každej škodovej udalosti príde náš dispečer, ktorý má kompetencie na prešetrenie veci, a nemusí prísť policajt.

Ale keď druhá strana trvá na tom, že zavoláme policajtov, tak platí pokutu, lebo zapríčinila dopravnú nehodu.

Z koho máte väčší stres, keď vidíte, že ide prebehovať cez cestu? Z chodca, kolobežkára, cyklistu?

SkryťVypnúť reklamu

Nie je to strach, ale rešpekt, že musím znížiť rýchlosť, aby sa nič nestalo.

Kolobežkári si možno myslia, že sú malí, rýchli, šikovní, že sa niekde prestrčia. A koľko majú potom nehôd s autami...

Keď prechádzam električkou, vidím už len pokreslené čiary od policajtov na ceste. Je to nezodpovednosť od toho, kto riskuje.

Súvisiaci článok Košice sa budú uchádzať o eurofondy na ďalšiu etapu rekonštrukcie električkových tratí Čítajte 

Všetci vodiči Dopravného podniku mesta Košice majú zapnutú kameru v kabíne, aby bol dôkaz v prípade nehody?

V nových typoch električiek je kamera vstavaná. Tie staršie ju nemajú.

Treba si uvedomiť, že električka má určitú rýchlosť aj hmotnosť, nie je z papiera. Má 30 - 60 ton aj s ľuďmi.

Brzdná dráha je oveľa vyššia ako u áut. Normálne má električka pri rýchlosti 50 km/h brzdnú dráhu 27 metrov. Ale keď je ľad, sneh, odmäk, mokro, napadané lístie, tak je tá dráha aj dlhšia. Električka je ako rozbehnutý nosorožec.

Aké úseky v Košiciach sú pre vás nebezpečné?

Napríklad zastávka pri Starej radnici. Chodci tam často prechádzajú na červenú. Keď vyrážam na svoju zelenú, voľnú návesť, musím zvoniť, lebo chodci by si to možno nevšimli.

Aj na Sennom trhu je to rizikové. Tam nám svieti zelená len 5 sekúnd. Keď to nestihnem, musím zas minútu čakať, kým prejde celý cyklus semaforov. Prebehujú tam chodci z Auparku a my tam máme kvôli pešej zóne spomalenú rýchlosť len na 20 km/h.

A celkovo celé Jazero je teraz dosť nebezpečné. Od mosta VSS až po konečnú. Ľudia chodia krížom-krážom po trati, keďže je celý úsek stavenisko. Keď to bude dokončené, budú mať aj semafory, potom by to malo byť lepšie.

Súvisiaci článok Slaneckú cestu dokončia oveľa neskôr. O predĺžení termínu už údajne rozhodli Čítajte 

Čo robíte, keď vidíte, že niekto sa pomalým krokom chystá pred vami vstúpiť na koľaje?

Zvoním a znížim rýchlosť.

V čase dopravnej špičky musíte byť aj vy trochu asertívnejší a vojsť rýchlo do križovatky, keď máte zelenú, aby vás nezablokovali ostatní?

Musíte byť stopercentne presvedčení, že môžete bezpečne vojsť. Neoplatí sa riskovať, keď ste zodpovední za veľa ľudí.

Nedávno sa v Košiciach zaviedla zmena, že autobusy a električky stoja na zastávkach len na znamenie. Teda sa môže stať, že niekto vstúpi na koľajnice, lebo predpokladá, že zastavíte na zastávke, ktorá je medzi vami, a vy to neurobíte...

Platí to už od júla. Keď nikto nestojí na zastávke a dnu v električke nikto nestlačí tlačidlo, že chce vystupovať, tak nezastavujeme. Treba radšej predpokladať, že nezastavíme a počkať, kým električka prejde, až potom vstúpiť na priechod.

Akí sú v poslednom čase vodiči áut a motoriek?

Sú neohľaduplní. Ja sedím vyššie, aj na križovatke, vidím, čo robia. Často majú v rukách mobily, celé zle.

Ťukajú do mobilu, keď čakajú na semafor?

Nielen vtedy. Niekedy aj počas jazdy. Potom musíme zvoniť, lebo sme väčší, ťažší, nedá sa tak jednoducho zastaviť električku.

Súvisiaci článok Košický dopravný podnik sa chce uchádzať o peniaze na nové elektrobusy Čítajte 

Mám dojem, že niektorí vodiči čakajú, kým človek dobieha, a potom mu rovno pred nosom zatvoria dvere. To vás baví?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAJYV na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 818
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 908
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 4 634
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 495
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 847
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 796
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 840
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 804
  1. Adam Austera: Futbal nemusí byť len otázkou fandenia. Akcie futbalových tímov môžu byť zaujímavou investičnou možnosťou pre každého
  2. Radoslav Záhumenský: Zrúcanina, o ktorej netušíš (a pritom stojí za to!)
  3. Marián Gunár: Sociálna ekonomika na Slovensku
  4. Ivan Drozdy: Masívny výpadok elektriny v Česku 4. júla 2025: Analýza príčin a dopadov
  5. Eva Záhorská: Vlny horúčav a invázne organizmy
  6. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  7. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie!
  8. Ľubica Adamková: Gaslighting: Keď uveríš, že tvoja pravda je lož
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 783
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 23 481
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 556
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 083
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 426
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 807
  7. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 6 663
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 5 933
  1. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  2. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  3. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  4. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  5. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  6. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  7. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  8. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Adam Austera: Futbal nemusí byť len otázkou fandenia. Akcie futbalových tímov môžu byť zaujímavou investičnou možnosťou pre každého
  2. Radoslav Záhumenský: Zrúcanina, o ktorej netušíš (a pritom stojí za to!)
  3. Marián Gunár: Sociálna ekonomika na Slovensku
  4. Ivan Drozdy: Masívny výpadok elektriny v Česku 4. júla 2025: Analýza príčin a dopadov
  5. Eva Záhorská: Vlny horúčav a invázne organizmy
  6. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  7. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie!
  8. Ľubica Adamková: Gaslighting: Keď uveríš, že tvoja pravda je lož
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 783
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 23 481
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 556
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 083
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 426
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 807
  7. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 6 663
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 5 933
  1. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  2. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  3. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  4. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  5. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  6. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  7. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  8. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu