Korzár logo Korzár Košice

V Košiciach vznikne továreň na zelený vodík. Využijú pritom odpad

S výrobou by mala začať v roku 2026.

Takto by mala vyzerať továreň na výrobu zeleného vodíku. Takto by mala vyzerať továreň na výrobu zeleného vodíku. (Zdroj: Archív)

KOŠICE. Až 470 ton ročne a pohon pre 80 autobusov prímestskej dopravy.

Takto by mala vo finále vyzerať produkcia zeleného vodíka v Košiciach.

Ten si plánuje Košický samosprávny kraj vyrábať vo vlastnej réžii a použiť na ekologickejšiu medzimestskú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na spoluprácu si prizval spoločnosť Kosit a.s., ktorá v Košiciach zabezpečuje zber a odvoz odpadu a zimnú údržbu.

Zelený vodík sa bude vyrábať v mestskej časti Barca, v tesnom susedstve areálu Kositu a jeho Zariadenia na energetické využitie odpadu (ZEVO).

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Košický kraj a Kosit založia spoločnosť, ktorá zastreší výrobu vodíka Čítajte 

Riaditeľ: Nový level dopravy

Prevádzka ročne energeticky zhodnotí až 120 000 ton nerecyklovateľného odpadu, ktoré premieňa na tepelnú a elektrickú energiu.

Vyrobené teplo už dnes pomáha vykurovať košické domácnosti, po novom bude ZEVO nápomocné aj pri produkcii zeleného vodíka.

Veľmi zjednodušene povedané, elektrická energia a teplo vyprodukované zo spracovania odpadu poslúžia ako vstupy pri výrobe vodíka.

Procesom elektrolýzy sa voda premení na vodík a kyslík.

Využívať sa pritom budú tri elektrolyzéry s príkonmi na úrovni 1 MW.

Vyrobený vodík sa uskladní v zásobníkoch a neskôr pod tlakom exportuje na čerpaciu stanicu.

„Realizáciou projektu posunieme autobusovú dopravu v Košickom kraji na úplne iný level. Zmena paliva bude nielen ekologická, ale aj inovatívna. Na výrobu vodíka pre pohon autobusov bude použitá energia z obnoviteľných zdrojov. Projekt prinesie zníženie spotreby fosílnych pohonných hmôt vo verejnej doprave a tým aj zníženie vypúšťaných znečisťujúcich látok do ovzdušia,“ uviedol Ladislav Halász, riaditeľ úseku inovácií a rozvoja Kositu.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Župan Trnka chce pri Košiciach vyrábať vodík. Tľapol si s Kositom Čítajte 

Tri etapy

Spoločnosť uvažuje aj o výrobe vodíka za pomoci obnoviteľnej energie zo svojej neďalekej bioplynovej stanice.

Pracuje na princípe spracovania biologicky rozložiteľného odpadu, ktorý Košičania hádžu do hnedých smetných nádob.

Tretím zdrojom elektrickej energie pre výrobu vodíka budú fotovoltické panely.

Kosit ich plánuje osadiť vo svojom areáli už budúci rok.

Pilotný projekt výroby vodíka je rozdelený na tri etapy. Prvá by sa po schvaľovacom procese mohla rozbehnúť už v roku 2026.

„Momentálne pre projekt prebieha hodnotenie jeho predpokladaných vplyvov na životné prostredie, v rámci tzv. procesov EIA. Projekt má veľa pozitívnych vplyvov na životné prostredie, preto očakávame, že povoľovanie a samotná realizácia projektu by mala prebehnúť bez väčších ťažkostí,“ doplnil Alexander Starinský, spracovateľ zámeru pre proces EIA.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Košická župa chce kúpiť vodíkovú loď aj autobusy Čítajte 

Wuppertálsky model

Kosit ráta s vybudovaním infraštruktúry na skladovanie, distribúciu a tankovanie vodíka.

Odhadované náklady na projekt sú 27 miliónov eur. Vzhľadom k inovatívnym riešeniam je tento projekt investične mimoriadne náročný a rozhodujúcou podmienkovou pre jeho úspešnú realizáciu bude získanie externých finančných zdrojov na jeho realizáciu.

Výroba vodíka v Košiciach bude spočívať vo využití inovatívnych technológií. Inšpiráciou je podobný model, ktorý funguje od roku 2020 vo Wuppertale.

V nemeckom meste s vyše 350-tisíc obyvateľmi ročne vyrobia toľko vodíka, koľko stačí na pohon 20 vodíkových autobusov.

Prípravy na výrobu zeleného vodíka zabezpečuje spoločnosť W2H2 KSK, s.r.o.

V nej majú zhodne 50-percentný podiel Kosit a košická župa.

Mali by prísť aj autobusy

Kraj plánuje nákup vodíkových autobusov. Nasadené by mali byť na prímestské linky.

Podľa doteraz dostupných informácií by malo ísť o 40 - 50 autobusov v prvej várke. Financie chce na to župa získať z eurofondovej výzvy.

Práve pohon autobusov by mala vykryť výroba vodíka pri Košiciach.

Malo by ísť o elektrovodíkové hybridné vozidlá. To znamená, že keď minimálne na 70 percent klesne kapacita batérie pre riadenie a pohyb elektrobusu, zapne sa vodíková technológia, ktorá ju dobije. Košická župa vôbec ako prvá na Slovensku vypracovala v roku 2021 vlastnú vodíkovú stratégiu.

Dôležitým míľnikom pre kraj bolo aj jeho začlenenie do zoznamu„EÚ hydrogen valleys“, ktoré prebehlo začiatkom tohto roku.

Vodík

Ministerka hospodárstva Denisa Saková.

Najvyššiu finančnú podporu získala spoločnosť v Košickom kraji.


TASR 2
Prvý slovenský vodíkový ťahač homologizový pre európsky trh počas predstavenia na okruhu Slovakia Ring v Orechovej Potôni.

Ťahač je postavený na platforme Ford F-Max s podporou Ford Trucks


TASR

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 213
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 037
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 851
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 532
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 893
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 680
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 307
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 129
  1. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Dagmar Szabó: Čo sa deje po odobratí dieťaťa v zahraničí?
  4. Milan Resutík: NA ZAČIATOK
  5. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  6. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  7. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  8. Ján Bilohuščin: Prečo je najodbornejšia a najslušnejšia opozícia vnímaná ako slabá?
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 221
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 13 372
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 910
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 888
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 901
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 929
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 6 047
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 701
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Dagmar Szabó: Čo sa deje po odobratí dieťaťa v zahraničí?
  4. Milan Resutík: NA ZAČIATOK
  5. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  6. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  7. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  8. Ján Bilohuščin: Prečo je najodbornejšia a najslušnejšia opozícia vnímaná ako slabá?
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 221
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 13 372
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 910
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 888
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 901
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 929
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 6 047
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 701
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu