Vyštudovala právo, ale uprednostnila módne návrhárstvo. Má umelecké cítenie a z toho vyplýva aj jej cit pre módu. Tvorbu 41-ročnej Nataliye Karamanits zatiaľ poznajú u nej doma, v rodnej Ukrajine.
Svoju značku Strochka nedávno predstavila v Košiciach počas slávnostného otvorenia centra pohybu a relaxu Body Movement v Košiciach. Módna prehliadka bola slovenskou premiérou a zároveň aj prvou v Európskej únii. Prezentácia jej návrhárskej práce vyvolala v Košiciach mimoriadne pozitívny ohlas.
Modely Nataliye Karamanits sú určené pre nezávislé a moderné ženy, ktoré majú okrem estetickej stránky rady komfort, minimalizmus a nadčasovosť. Návrhárka plánuje v blízkej budúcnosti expandovať na slovenský trh. Zhovárali sme sa s ňou krátko po módnej prehliadke.

Modely predvádzali modelky, ktoré zosobňovali bežné ženy. Bol to zámer?
Vždy, keď sa pustím do navrhovania modelov, tak myslím na to, že musia byť dostupné pre každú ženu. Nie každá žena totiž meria 1,80 metra a má ideálne miery 90-60-90, nie každá je teda modelka.
Naopak, moje modely musia byť dostupné pre každú ženu, musia byť pohodlné, človek sa v nich musí dobre cítiť a každá žena si ich môže obliecť. Modely sa snažím navrhovať tak, aby boli kombinovateľné, aby boli použiteľné na viaceré príležitosti.
Sukňa má totiž pasovať nielen k lodičkám, ale aj teniskám. A aby aj ten kabát bol vhodný tak pre elegantné, ako aj športové veci. Myslím na to, aby sa každý môj model mohol doladiť k inému a v tom je praktickosť.
Pravdou je, že sme nevedeli, aké tu budeme mať modelky, zabezpečil nám ich organizátor. Ukázalo sa, že moje modely sú naozaj pre každého, pretože aj týmto dievčatá akurát sadli.

Zvyčajne, ak si idem niečo kupovať na oblečenie, riešim pritom, či to bude pohodlné, či sa to rýchlo nepokrčí, nezašpiní. Proste hľadám praktické oblečenie do každého dňa, aj do práce, aj do obchodu, či na prechádzku s dieťaťom. U vás to vyzerá tak, že takýto typ oblečenia je pre vás cieľ...
Toto je doslova môj zámer. Sama mám veľmi rada komfort a chcem ho aj pre zákazníčky. Chcem, aby sa cítili komfortne a prirodzene. A presne tak, ako ste povedali, majú sa takto cítiť, keď idú do práce, po dieťa do škôlky, s kamarátkami do mesta či na kávu.
Ženám sa často stáva, že si otvoria skriňu, vyberú z nej krásne sako a pozerajú, k čomu ho vôbec dopasovať. Darmo, že je veľmi pekné, ale nie každý model je praktický a viete ho kombinovať, či použiť na rôzne príležitosti.
Keď kreslím nový model, vždy myslím na to, kde všade je bude použiteľný, k čomu ho dopasovať. Oblečenie nemá byť len jednorázová záležitosť, ktorá potom visí v skrini dva či tri roky.
Táto vaša filozofia sa zrejme netýka len výberu materiálov a strihov, ale aj farieb...
Tak to presne beriem. Je to skôr intuitívny pocit, že si nevyberám výrazné farby, ale skôr neutrálne. Aj keď móda je, aká je, rýchlo sa mení a často sa dostávajú do popredia aj veľmi výrazné odtiene, ale neutrálne farby sú stále univerzálne. Ja to tak cítim.
To znamená, že si vašu mikinu alebo sako kúpim a nestratí pár rokov na aktuálnosti...
Veľa mojich klientov hovorí, že ich teší, že si kúpia moje modely a nie sú nejaké konzervatívne, ale zároveň sú aktuálne a nositeľné počas štyroch či piatich rokov, stále sú v trende.
Odkiaľ pochádzate?
Pochádzam z Ukrajiny z Krivého Rohu, z mesta, ktoré je blízko pri fronte, stále tam počuť výbuchy. Nedávno dopadla raketa aj do centra mesta blízko mojej fabriky. Stále to beriem tak, že u nás žijú ženy, ktoré pracujú a vyrábajú. Aspoň na krátky moment im to pomáha zabudnúť na ťažké chvíle, ktoré Ukrajina prežíva kvôli strašidelnej vojne. Tým, že tvoria krásu, im to podľa mňa veľmi pomáha.

Čo ste vlastne povolaním?
Som právnička.
Ako ste sa potom dostali k návrhárstvu?
Napriek tomu, že som vyštudovala právo, stále som chcela tvoriť. Veľmi rada kreslím a maľujem. Začínala som tým, že som šila detské modely na svoju dcéru. Jeden čas som šila vojenské uniformy. Potom som sa dostala k súčasnej tvorbe, začala som navrhovať ženskú módu. Stále som uvažovala nad tým navrhovať oblečenie, bol to môj sen a podarilo sa mi pretaviť ho do skutočnosti.
Názov značky a dizajn ste si vymysleli sama?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári