KOŠICE. Predvianočný zázrak sa nekonal. Slanecká cesta v konečnom termíne 22. decembra hotová nebude.
Najväčší investičný zámer mesta za posledné roky mal byť pritom dokončený už v polovici augusta.
Posun deadlinu o 129 dní zabezpečil zhotoviteľ stavby Doprastav a to dodatkom k zmluve s mestom počas leta.
Košice pri tom zohľadnili problémy s únosnosťou podložia pod starou cestou a inžinierske siete, s ktorými pôvodný projekt nepočítal.

Stavebný ruch deň pred koncom
Vo štvrtok nepripomínalo na prerábanom úseku frekventovanej cesty nič, že ide o predposledný deň pred vypršaním predĺženej lehoty.
Tá je pritom zároveň aj konečnou pre čerpanie eurofondov.
Na stavbe sa vo veľkom asfaltovalo, pričom teplomer auta redakcie ukazoval štyri stupne Celzia.
Robotníci dláždili okolité chodníky pre peších a cyklistov. Jeden z bagrov vypĺňal zeminou stredový ostrovček na budúcej štvorprúdovke, pri okraji cesty čakali odvodňovacie žľaby na svoje uloženie.
Pred niektorými zastávkami boli namiesto betónových stojísk autobusov ešte stále hlboké jamy.
Pomedzi stavebný ruch prúdili autá a autobusy rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu.
Motoristi mohli v oboch smeroch využívať iba jeden jazdný pruh.
Záverečný kontrolný deň bez verejnosti
Vo štvrtok sa uskutočnil aj kontrolný deň, ktorého sa v budove magistrátu zúčastnili zástupcovia Doprastavu a mesta.
Doteraz boli všetky kontrolné dni, či už priamo na stavenisku, alebo na magistráte, prístupné aj pre médiá.
Na pracovné stretnutie pozývala verejnosť aj mestská časť Nad jazerom, cez ktorú Slanecká prechádza.
V stredu večer nás však hovorca Košíc Dušan Tokarčík informoval, že na kontrolný deň radnica Korzár nepustí.
Dôvodom mala byť dôležitosť a špecifickosť štvrtkového pracovného stretnutia, pričom magistrát sa odvolával aj na rešpektovanie zmluvy so zhotoviteľom a odbornú povahu rokovaní.
„Mesto Košice už avizovalo, že o výsledkoch kontrolného dňa bude otvorene a čestne informovať novinárov, krátko po jeho skončení,“ doplnil Tokarčík.

Mestu vznikne škoda možno aj milión eur
Stretnutie s novinármi sa uskutočnilo neskôr po kontrolnom stretnutí.
Vedenie mesta naň poslalo okrem hovorcu aj zástupcu riaditeľa magistrátu a zároveň vedúceho oddelenia strategického rozvoja Richarda Dlhého.
Podľa jeho slov stavba bude v termíne 22. decembra hotová na zhruba 95 percent.
„Nie sú dokončené niektoré autobusové zastávky, takisto ani niektoré časti chodníkov. Na mostoch nie sú zatiaľ osadené príslušenstvá konštrukcií, na časti úseku rádovo v desiatkach metrov nie je obrusná vrstva asfaltu a na Textilnej – pri benzínovej pumpe - nebude na vedľajšej ceste ku križovatke urobená polovička cesty,“ povedal zástupca radnice.

Dôsledky tohto stavu mesto výrazne pocíti.
Časť výdavkov na realizáciu projektu totiž Košiciam nepreplatia z eurofondového balíka schválenom mestu v roku 2021.
„Tie náklady, ktoré boli oprávnené, no nebudú k termínu zmluvného dokončenia stavby zrealizované, nám nebudú z eurofondov preplatené,“ povedal Dlhý.
Presnú výšku škody, ktorá takto mestu vznikne, nie je podľa neho možné v tejto chvíli presne určiť.
„Ešte teraz prebieha predkladanie podkladov k fakturácii ku dňu 22. decembra. Stále prebiehajú aj práce, takže presnú sumu teraz nepoviem. Ak sa máme baviť vo veľmi hrubých rysoch, ukazuje sa, že by to mohlo byť od 500-tisíc do jedného milióna,“ povedal zástupca magistrátu.

Dlhý: Mesto o minuté milióny nepríde
Ubezpečil, že mesto o peniaze, ktoré už na Slaneckú dostalo alebo dostane do 22. decembra, určite nepríde.
Zabezpečiť to má zaradenie zámeru medzi takzvané „nefungujúce projekty“.
„Je to v zmysle usmernenia riadiaceho orgánu, podľa ktorého nemusíme mať stavbu prevzatú, ale prenášame jej prevzatie do ďalšieho roka. To znamená, že tie výdavky, ktoré boli doteraz preplatené, nie sú ohrozené tým, že by sme ich museli vracať,“ uviedol Dlhý.
Zámer však musí byť dokončený najneskôr do 31. júla 2024, pričom mesto musí výdavky pre nasledujúci rok zabezpečiť z vlastných zdrojov.

Nevyplatené eurofondy chcú od Doprastavu
Košice si vyžiadajú náhradu škody od stavebnej firmy.
„Zmluva na to pamätá. Pokiaľ sa preukáže, že je to spôsobené zavinením zhotoviteľa, tak pre nás to znamená škodu, ktorú si podľa zmluvy máme právo nárokovať,“ povedal Dlhý.
Doplnil, že dohoda so zhotoviteľom umožňuje žiadať aj úroky z omeškania.
Podľa Dlhého posunutie termínu na december spôsobili objektívne dôvody.
Malo ísť o problémy s únosnosťou podložia pod starou cestou a prítomnosťou inžinierskych sietí, s ktorými pôvodný projekt nepočítal.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári