Korzár logo Korzár Košice

Električky v Čermeli padli za obeť prestavbe Košíc. Hrozilo aj zrušenie trate po Zimnej

Keď nefungovali brzdy, ľudia vyskakovali za jazdy.

Historická železnica do Čermeľa.Historická železnica do Čermeľa. (Zdroj: Juraj Fleischer/FB Kaschau Kassa Košice )

KOŠICE. Aj električky, rovnako ako iné moderné vynálezy, zažili svoje hviezdne časy, pády a znovuzrodenia.

Celosvetový trend električkovej dopravy neobišiel ani Košice. Na prelome 19. a 20. storočia bola automobilová doprava ešte zaostalá, a preto pred 2. svetovou vojnou tvorila električková doprava gro hromadnej dopravy nielen u nás, ale aj v Londýne či v Los Angeles.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Keď došlo k rozvoju automobilovej dopravy, začal sa raziť názor, že električky bránia rozvoju áut, ciest a diaľnic. V západnom svete po druhej svetovej vojne dochádzalo k masívnemu rušeniu električkových tratí,“ vysvetľuje historik Slovenskej akadémie vied Ondrej Ficeri.

SkryťVypnúť reklamu

Vo Verejnej knižnici Jána Bocatia uviedol prednášku o zrušení električkovej trate do Čermeľa.

Súvisiaci článok Čermeľ ako eldorádo zlodejov, k veľkej lúpeži došlo aj na Moldavskej Čítajte 

Na pomedzí

Vo východnom bloku si električky udržali lepšie postavenie, pretože slúžili hlavne na to, aby spájali obrovské sídliská s priemyselnými areálmi.

„My v strednej Európe sme boli na pomedzí medzi východom a západom. Napríklad taký Miskolc a Debrecín zrušili všetky nerentabilné trate v 70. rokoch. Za posledných 30 rokov však už stihli postaviť nové trate a vracajú sa späť k tomuto druhu dopravy, na rozdiel od Košíc,“ vysvetľuje Ficeri.

Prispôsobenie sa VSŽ

V Československu mala električková doprava stále význam v tých mestách, ktoré mali nad 100-tisíc obyvateľov.

Okrem demografie sa brala do úvahy aj psychológia obyvateľov – návyk pohybu po istých trasách či obľúbenosť lokalít.

SkryťVypnúť reklamu

Čermeľské údolie bolo vyhľadávaným miestom na prechádzky a turistiku, aj keď v ňom ešte celoročne nebývalo toľko obyvateľov ako dnes.

„Čermeľským údolím viedla jednokoľajová trať v dĺžke 1,8 kilometra smerom na Baránok."

Bola to rekreačná prímestská oblasť pre Košičanov od 2. polovice 19. storočia.

Zlom nastal v roku 1958, keď vláda Československej republiky definitívne rozhodla o tom, že v Košiciach bude vybudovaný hutnícky kombinát pre 25-tisíc zamestnancov, takže postupne došlo k masívnej prestavbe mesta.

„Na nejaké uhorské dedičstvo sa vôbec neprihliadalo. Bolo potrebné premazať, zmeniť imidž starého buržoázneho mesta a začalo sa masívne búrať. Zmizli mnohé tradičné objekty. Niektoré z nich ani neboli ničím nahradené.“

Ako príklady uviedol neorenesančné parné kúpele na Sennom trhu alebo výletný kiosk v Čermeli.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Bez privádzača a električiek, prioritou železnica. S Volvom prídu problémy v doprave, varuje expert Čítajte 

Prvé modernizácie tratí

Táto prestavba sa týkala aj dopravy. V roku 1961 bol vypracovaný smerný územný plán, ktorý v zásade znamenal výstavbu Terasy, ktorá sa mala tiahnuť až k verejnému cintorínu na Juhu, keďže letisko malo byť premiestnené.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAMTP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 878
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 404
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 147
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 264
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 594
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 060
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 915
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 603
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu