KOŠICE. Poverený šéf cestárov v Košickom kraji Peter Vaľko mal vlani problém so súkromnými jazdami na služobnom aute.
Najväčšiu krajskú organizáciu vedie Vaľko od novembra. Poveril ho tým župan Rastislav Trnka (nezávislý) po tom, čo sa bývalý generálny riaditeľ Anton Trišč ocitol vo väzbe.
Dôvodom bol podozrivý nákup posypových nadstavieb na nákladné autá, Trišč je obvinený aj v teplomerovej kauze.
Po prepustení z väzby sa vzdal funkcie tesne predtým, ako ho mali krajskí poslanci na mimoriadnom zastupiteľstve odvolať.

Trnka: Má to uhradené
Vaľko dovtedy pôsobil v organizácii ako riaditeľ prevádzkového úseku a využíval vozidlo Správy ciest Košického samosprávneho kraja na cesty domov do Prešova.
Podľa podnetu redakcii, kontrolórovi i vedeniu župy mal problém s vyplatením svojich súkromných jázd.
Župan však jeho cesty v novembri obhajoval s tým, že „všetko je už v poriadku“.
„Podľa vnútornej smernice niektorí zamestnanci správy ciest majú umožnené využívať služobné auto na súkromné účely a funguje to tak, že stále na konci roka zaplatia pohonné hmoty aj amortizáciu týchto áut. Za tento rok má pán Vaľko uhradené tieto pohonné hmoty aj amortizáciu,“ tvrdil Trnka.

Splátka ešte ostala
Na to, že to však nemusí byť pravda, upozornil krajský poslanec Miloš Ihnát (nezávislý), ktorý zverejnil následnú komunikáciu s Vaľkom.
„Mesačné výkazy, tie isté, ktoré máte aj vy s vyznačenými súkromnými kilometrami, zostali u mňa na stole prekryté inými papiermi. V tom množstve úloh som to opomenul. Dám to kolegom zúčtovať,“ citoval Vaľkovu obhajobu Ihnát.
Krajský poslanec ich konverzáciu zverejnil, aby upozornil na nesúlad v županovom tvrdení.
„Nedal by som to von, ale irituje ma klamstvo Trnku. Nech pán Vaľko seriózne preukáže zaplatenie súkromných ciest za asi 12 000 kilometrov. Preukázal som, že mesačné uzávierky nerobil, po mojom poukázaní sa to chystal urobiť, ale mal ich prikryté. Tu klame pán Vaľko alebo Trnka? Žiadne nezmyselné koncoročné vyúčtovanie,“ pokračoval Ihnát.
To, že župan po ostatnom krajskom zastupiteľstve nehovoril pravdu, naznačuje aj aktuálne vyjadrenie Vaľka po pondelkovej dopravnej komisii.
„Čo sa týka mojich súkromných ciest, tie sú priebežne uhrádzané do centu. Momentálne tam ostala splátka vo výške nejakých 450 eur,“ priznal pre Košický Štandard Vaľko.

(Ne)výhodné riešenie?
Prečo môže mať riaditeľ problémy s uhradením svojich ciest?
V minulosti bol neúspešný v súkromnom podnikaní, čoho dôsledkom bola exekúcia i ťarchy na jeho nehnuteľnostiach.
„Nebolo to žiadne výberové konanie, ani súťaž krásy, ani výber najlepšieho podnikateľa roka,“ odpovedal Trnka na otázku Korzára k výberu Vaľka do vedenia cestárov.
Podľa informácií zo správy ciest vyriešil situáciu kraj tak, že Vaľko dostal k dispozícii lepšie auto bez možnosti kontroly jázd, teda GPS zariadenia.
Od decembra už nevyužíva Seat Arosa, ale Toyotu Hilux, ktorú si krajská organizácia prenajíma od súkromnej firmy.
„Pán Vaľko si už môže nekontrolovane jazdiť, kade sa mu zachce. To, že správa ciest platí za tú toyotu bez GPS mesačne 700 eur a Seat Arosa s GPS systémom je odstavená, je ukážka hospodárenia Košického samosprávneho kraja,“ upozornil nespokojný občan.

Mediálny tím neodpovedá
V ten istý bežný pracovný deň ráno sme šéfa cestárov zachytili v Prešove, kde býva, a potom bolo to auto zaparkované v sídle správe ciest v Košiciach.
Toyota Hilux je uvádzaná aj ako najpredávanejší pick-up na svete.
Župy sme sa pýtali na podrobnosti, odkedy a za akých podmienok vozidlo Vaľko užíva, prečo sa rozhodli pre tento krok, a či platí riaditeľ za súkromné cesty vykonané na tomto aute.

Trnkova hovorkyňa Katarína Strojná neodpovedala na žiadne otázky a nevysvetlila ani rozpor v županovom tvrdení. Nespresnila ani smernicu, na ktorú sa župan odvoláva.
Aktuálne má Trnkov úrad 14 zamestnancov na komunikačno-marketingovom oddelení. Nevysvetlil, prečo Korzáru neodpovedá.

V čase, keď sme sa pýtali na okolnosti využívania služobného vozidla, úrad komunikoval, že východniari môžu posielať tradičné recepty, pretože kraj pripravuje kuchársku knihu.
Na otázky nereagoval ani Vaľko, ani žiaden z troch vicežupanov.
„Bohužiaľ, nemám tieto informácie,“ odpísal iba hlavný kontrolór Jozef Hudák.

Mesačne 686 eur
Podľa informácií Korzára má riaditeľstvo správy ciest päť kúpených áut, fungujú na tzv. dallas kľúč, keď sa po čipnutí automaticky spustí GPS.
„Ale všetky prenajaté autá z troch súkromných firiem sú bez GPS, presne preto to spravili. Tam by mali vypisovať každú cestu do knihy jázd, ale viete, ako to chodí. Toyota Hilux je nové auto, na ktoré sa čakalo rok, a malo ísť vedúcemu jedného zo stredísk, ale nechal si ho riaditeľ,“ hovorí človek pôsobiaci v organizácii.
Prenájom Toyoty Hilux je súčasťou zmluvy o operatívnom lízingu z roku 2022. Tá nebola zverejnená v centrálnom registri zmlúv, je len na webovom sídle Správy ciest Košického samosprávneho kraja.
Podľa jej detailov je vozidlo prenajaté na 60 mesiacov a to za 571,48 eura mesačne bez DPH. S DPH to mesačne vychádza na 686 eur. Cena na celú dobu nájmu je vo výške 34 288 eur bez DPH.

Poslanci: Benefity by sa rozdávať nemali
Členovia dopravnej komisie nemajú o téme informácie.
Poslankyňa Iveta Rušinová (nezávislá) však vraví, že na činnosti Košického samosprávneho kraja (KSK) ju už nič nemôže prekvapiť.
„Pomaly si zvykám na to, že na kraji sa problémy neriešia, ak sa týkajú vyvolených ľudí, ktorí sú pod ochranou predsedu. Peter Vaľko asi patrí medzi vyvolených, len mám obavy, aby to všetko nedopadlo tak ako za čias pána Trišča. Nájmy na správe ciest sú asi populárne. Kraj by mal nakladať so zverenými finančnými prostriedkami hospodárne, a nie rozdávať benefity,“ zdôraznila Rušinová.

Miloš Ihnát (nezávislý) pripomína, že poverený generálny riaditeľ Peter Vaľko jazdil na služobnom motorovom vozidle Seat Arona s GPS.
„Od 3. apríla 2023 prešiel autom približne 12 000 kilometrov. Zaplatené za súkromné cesty nemal, čo mi aj priznal v správe, a nemal spracované mesačné výkazy, čo predpokladá smernica Košického samosprávneho kraja. V súčasnosti KSK nevie preukázať údajné zaplatenie týchto kilometrov za súkromné cesty pána Vaľka. Tiež mám podozrenie, že pán Vaľko stále celú zaplatenú sumu nemá,“ povedal ešte pred konaním dopravnej komisie.
Podľa jeho informácií je toyota, s ktorou jazdí z Prešova do Košíc a so zastávkou v Sečovciach, bez GPS.
„Je vlastne pri súkromných cestách nekontrolovateľná.“
Nový šéf na obzore?
Vaľko má novú funkciu vykonávať do odvolania. Župan vypísal verejné výberové konanie, uzávierka prihlášok bola 8. januára.
Kraj neodpovedal, koľko kandidátov sa prihlásilo do výberového konania, kedy sa uskutoční, a či bude verejné.
„Proces výberového konania momentálne ešte nie je ukončený. O jeho výsledkoch budeme verejnosť včas informovať,“ reagovala županova hovorkyňa Katarína Strojná.
Podľa kuloárov by sa budúcim šéfom cestárov mohol stať vedúci oddelenia dopravy Úradu KSK Vladimír Žiarny.
V parlamentných voľbách kandidoval za stranu Hlas zo 146. miesta.
Samotný župan je stále obvinený v kauze nákupu predražených sypačov.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári