Korzár logo Korzár Košice

Je poslanec, mostár, kandidoval za Hlas. Košický kraj vyberal šéfa sledovanej správy ciest

Na župe už robil, odišiel, no vrátil sa.

K verejnému vypočutiu sa dostal len Žiarný. Kandiduje za šéfa krajských cestárov. K verejnému vypočutiu sa dostal len Žiarný. Kandiduje za šéfa krajských cestárov. (Zdroj: KSK)

KOŠICE. Plat viac ako tritisíc eur a pod sebou približne 450 zamestnancov.

Po roku od akcie Valentín, po ktorej Národná kriminálna agentúra obvinila košického župana Rastislava Trnku (nezávislý), bývalého generálneho riaditeľa Správy ciest Košického samosprávneho kraja Antona Trišča i ďalších ľudí, vyberá kraj jej nového šéfa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z troch uchádzačov: Zuzana Fejesová, Vladimír Žiarný a Peter Kočiško prišli na výberové konanie v stredu prví dvaja.

Najprv absolvovali písomnú časť, museli v nej dosiahnuť minimálne 70 percent, čo splnil len Žiarný.

SkryťVypnúť reklamu

Od cestárov na úrad a späť

Ten sa potom zúčastnil ústnej časti, počas ktorej odpovedal na otázky výberovej komisie i verejnosti.

Žiarný sa už dlhšie spomínal ako pravdepodobný nový šéf krajských cestárov.

V minulosti už v krajskej príspevkovej organizácii pracoval na pozícii referenta oddelenia investičnej prípravy pod vedením aktuálne obvineného Trišča.

Neskôr pôsobil aj v Slovenskej správe ciest, skončil tam ešte v skúšobnej lehote.

Súvisiaci článok Trnkovi cestári musia zaplatiť vysokú pokutu. Keby sa neodvolali, bolo by to oveľa menej Čítajte 

Župa ho potom zamestnala ako vedúceho oddelenia dopravy, riadi siedmich ľudí.

Žiarný je od roku 2022 poslancom mestskej časti Sever.

Kandidoval za širokú koalíciu vrátane strán KDH, SaS, Sme rodina a Obyčajní ľudia.

O rok neskôr sa pokúsil o post parlamentného poslanca.

Na kandidátke Hlasu bol na 146. mieste.

Súvisiaci článok Trišč klamal. Kontrola rozbila jeho čísla i teórie, drahé stroje kritizujú aj sami cestári Čítajte 

Niektorí to flákajú, niektorým by pridal

Jeho verejné vypočúvanie trvalo približne hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

Naznačil, ako by chcel najväčšiu krajskú organizáciu zmeniť.

Žiarný sa prezentoval ako odborník na betónové konštrukcie a mosty, po škole sa zamestnal v Cestných stavbách Košice ako stavbyvedúci.

Pracoval aj ako poradca ministra dopravy, za svoj najväčší profesionálny úspech označil PPP projekt Nitra, západ - Selenec - Beladice - Tekovské Nemce a severný obchvat Banskej Bystrice.

„Je to jeden z najúspešnejších projektov, ktoré Slovenská republika urobila, ako infraštruktúrny projekt skončil tretí na svete a druhý v Európe.“

Po odchode z rezortu dopravy pracoval aj vo firme Dopravoprojekt.

Asi osem rokov tam pôsobil na diaľničných stavbách, jeho posledným projektom bol úsek Budimír – Bidovce na východnom Slovensku.

Predseda výberovej komisie, riaditeľ župného úradu Boris Bilčak sa ho pýtal, ako vníma medializované dianie okolo správy ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Chcel tiež vedieť Žiarného motiváciu ju viesť.

„Personálne poznám správu ciest, viem, ktorí ľudia tam podávajú výkony, ktorí by si zaslúžili lepšie ohodnotenie, a viem, ktorí to tam trošku flákajú. Základom je upokojiť situáciu,“ komentoval Žiarný.

Súvisiaci článok Jednu zákazku rozdelili na 14. Župu pokutujú za výber firiem na opravy ciest Čítajte 

Odpovedal všeobecne

Predsedu dopravnej komisie a nezávislého krajského poslanca Igora Petrika zaujímalo, prečo vlani odišiel zo Slovenskej správy ciest ešte v skúšobnej lehote.

„V Správe ciest Košického samosprávneho kraja je dosť ťažká situácia, tak aby sme, slušne povedané, nevybrali nového generálneho riaditeľa, ktorý by nám hneď v skúšobnej dobe odišiel. Tam tá skúška bude trvať dlhšie, aby sa stabilizovala situácia, ktorá nie je dobrá.“

Žiarný tvrdil, že niektoré rozhodnutia, ktoré chcel realizovať, alebo vízie, ktoré mal, sa nestretli s názorom vedenia Slovenskej správy ciest.

„Preto sme sa radšej rozlúčili v skúšobnej dobe bezbolestne. Bolo to o dvoch rôznych názoroch na vedenie spoločnosti,“ povedal bez konkrétností.

Súvisiaci článok Trnkovi cestári dajú za nájom 29 traktorov toľko, za koľko kúpili v Trnave 94 mechanizmov Čítajte 

Lepšie využitie pre nové stroje

Ročný rozpočet krajských cestárov je 28 miliónov eur.

Výberová komisia sa ho pýtala, či plánuje organizačnú zmenu.

Podľa Žiarného treba vytvoriť u cestárov obchodný úsek.

„Keďže máme nové stroje, treba ich ponúknuť ďalej a dúfam, že obchodné oddelenie to rozhýbe, že budú mať lepšie využitie ako doteraz.“

Skúšali ho aj z počtu mostov v kraji.

Podľa neho je ich 659, z toho v zlom technickom stave je 410.

„V sedmičke je deväť mostov. To sú mosty, ktoré by sme mali zavrieť a snažíme sa ich udržiavať pri živote.“

Dodal, že vedenie kraja sa musí rozhodnúť, do čoho investovať, no „sedmičky musíme bezpodmienečne opraviť.“

Bilčak chcel od jediného záujemcu vedieť, aké konkrétne kroky na upokojenie situácie by urobil od prvého dňa nástupu do funkcie.

Medziľudské vzťahy sú na správe ciest podľa riaditeľa úradu komplikované.

Žiarný hovorí, že chce byť mediátor a obísť oddelenia, pozvať si zamestnancov na rokovanie, vysvetliť im ciele, zmeniť a zjednodušiť niektoré procesy.

„Spolupráca bude, dúfam, výborná,“ podotkol uchádzač.

Súvisiaci článok Šéf košických cestárov mal problém so súkromnými jazdami. Už jazdí na služobnom aute bez GPS Čítajte 

Rozhodnú poslanci

Komisia oznámila, že do konca týždňa mu oznámi, či uspel.

Trnka na najbližšom rokovaní krajského parlamentu predloží poslancom návrh na vymenovanie úspešného uchádzača.

To sa uskutoční už v pondelok, Petrik Žiarnému odporučil, aby sa pripravil na náročnejšie otázky.

Súvisiaci článok Ďalšia predražená zákazka firme z Trnkovej kauzy? Pochybný megatender preveria Čítajte 

Druhou účastníčkou stredajšieho konkurzu bola Zuzana Fejesová.

V písomnej časti nemala 70-percentnú úspešnosť, do ústnej časti preto nepostúpila.

Fejesová bola tiež v minulosti zamestnankyňou krajskej správy ciest a dodnes sa súdi pre neplatné skončenie pracovného pomeru.

„Aj vzhľadom k stále prebiehajúcemu pracovnoprávnemu súdnemu sporu by som sa k situácii na správe ciest nerada vyjadrila,“ povedala pre Korzár Fejesová.

Aktuálne vedie krajských cestárov Peter Vaľko, poveril ho župan.

Načítavam video...

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 443
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 182
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 173
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 817
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 454
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 158
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 917
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 177
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu