Korzár logo Korzár Košice

Tvrdia, že trolejbusy neodpísali, ale idú kupovať iba elektrobusy. Argumentujú aj Volvom

V Košiciach vznikne paradoxná situácia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: FB/DPMP)

KOŠICE, PREŠOV. Primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) sľuboval pred komunálnymi voľbami 2018 obnovenie trolejbusovej dopravy v Košiciach.

Keď sa stal vlani v júni Roman Danko dočasným generálnym riaditeľom Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) po odchode Vladimíra Padyšáka, uviedol pre Korzár, že do dvoch – troch rokov by chceli zaviesť parciálne trolejbusy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začiatkom marca však zverejnil stopercentný mestský dopravca na stránke Úradu pre verejné obstarávanie oznámenie o vyhlásení súťaže na zákazku Nákup elektrobusov vrátane výstavby súvisiacej infraštruktúry s predpokladanou hodnotou takmer 28,7 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Lehota na predkladanie ponúk je stanovená na 8. apríla a v ten istý deň sa majú otvárať aj doručené obálky záujemcov.

Zisťovali sme, či táto významná preferencia elektrobusov znamená už definitívny koniec pravidelnej trolejbusovej dopravy v Košiciach, ktorá sa oficiálne zastavila v januári 2015 za primátorovania Richarda Rašiho (vtedy Smer, teraz Hlas).

Súvisiaci článok Nový košický primátor sľúbil návrat trolejbusov aj protikorupčný audit Čítajte 

Nabíjať sa budú vo vozovni a na KVP

Aktuálne vyhlásené verejné obstarávanie je rozdelené na dve časti, pričom záujemcovia môžu predkladať svoje ponuky na každú zvlášť.

Prvá časť je na dodávateľa 18-metrových kĺbových elektrobusov s trakčným akumulátorom a dojazdom najmenej 100 kilometrov.

Nepôjde o automatický nákup, ale s víťazom súťaže sa uzavrie štvorročná rámcová zmluva na možnú dodávku maximálne 30 nových vozidiel s predpokladanou hodnotou zákazky takmer 24,4 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Lehota na dodanie elektrobusov sa stanovila do 18 mesiacov od objednávky, pričom dopravný podnik bude môcť uzavrieť jednu čiastkovú kúpnu zmluvu najviac na 11 vozidiel naraz.

Výsledkom druhej časti zákazky s predpokladanou hodnotou 4,3 milióna eur bude rámcová zmluva o dielo na vybudovanie nabíjacej infraštruktúry vo vozovni autobusov na Trolejbusovej ulici pri hypermarkete Tesco a v obratisku na ulici Jána Pavla II. na Sídlisku KVP. Dodávateľ bude musieť vybudovať infraštruktúru do 15 mesiacov od objednania.

Vo vozovni autobusov a predtým i trolejbusov sa vytvorí dvanásť nových miest s krátkymi trolejovými stopami na nabíjanie cez pantograf na streche elektrobusov. Na napájanie sa čiastočne použije existujúca trolejbusová meniareň s doplnením samostatného transformátora pre elektrobusy.

SkryťVypnúť reklamu

V obratisku na KVP, ktoré slúžilo predtým aj trolejbusom a je tam stále funkčné trolejové vedenie, zas plánujú zriadiť statické dobíjanie najviac ôsmich elektrobusov na úplne novej trolejovej stope s dĺžkou zhruba 180 metrov. Napájaná bude takisto novou samostatnou prípojkou na sieť vysokého napätia a novo vybudovanou trafostanicou.

Zákazka sa má financovať z eurofondov.

Súvisiaci článok Rýchlejšia MHD i hybridné trolejbusy. Košice čiastočne zaktualizovali stratégiu dopravy Čítajte 

Budú jazdiť aj pod trolejmi

V Košiciach teda vznikne paradoxná situácia, že na významnej časti trasy liniek mestskej hromadnej dopravy od Sídliska KVP cez centrum mesta (Námestie osloboditeľov), Národnú triedu, Hlinkovu až na sídlisko Dargovských hrdinov budú premávať aj elektrobusy pod nevyužívaným, ale viac-menej funkčným trolejbusovým vedením.

Výhoda parciálnych trolejbusov oproti elektrobusom je pritom napríklad podľa medializovaných vyjadrení predsedu predstavenstva Dopravného podniku Bratislava Martina Rybanského aj v tom, že parciálny trolejbus dokáže premávať celý deň, ale pritom takisto aj mimo trolejového vedenia.

Niektoré košické linky s čiastočne spoločnou trolejbusovou trasou by mohli obslúžiť práve parciálne trolejbusy tak, ako to ešte vlani v júni popisoval aj šéf DPMK Danko.

„Ako je dlhšie známe, chceme ísť cestou parciálnych trolejbusov, ktoré sa budú z trolejov nabíjať na konečných zastávkach a časť trasy linky môžu prejsť i bez trolejov vďaka batérii. Veľmi aktívne komunikujeme s ministerstvom dopravy a výstavby, aby sme na to získali eurofondy. Osobne som v tomto veľmi optimistický, že do dvoch, maximálne troch rokov sa nám to podarí dotiahnuť.“

Ako sa teraz ukázalo, prednosť dostali elektrobusy.

Súvisiaci článok Nový šéf dopravného podniku v Košiciach: Je to nesplniteľná misia, ale idem do toho Čítajte 

Čo ukázala hra čísel

Pri predpokladanej hodnote tridsiatich elektrobusov 24,4 milióna vychádza jeden na vyše 813-tisíc eur.

V Prešove obstarali nedávno prevažne z eurofondov šesť parciálnych trolejbusov po 666-tisíc eur za kus, teda o 147-tisíc lacnejšie, v Bratislave pred dvoma rokmi len za necelých 540-tisíc, čiže jeden stál menej o 273-tisíc.

Pri tridsiatich košických by išlo o úsporu 4,4 milióna eur (prešovská cena), resp. 8,2 milióna (bratislavská cena).

Navyše do samostatnej elektrobusovej infraštruktúry sa predpokladá podľa oznámenia o vyhlásení súťaže investícia vo výške 4,3 milióna.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAQT6 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 460
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 239
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 099
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 842
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 466
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 163
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 929
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 143
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 075
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 104
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 059
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 617
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 417
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 075
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 104
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 059
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 617
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 417
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu