Korzár logo Korzár Košice

Tvrdia, že trolejbusy neodpísali, ale idú kupovať iba elektrobusy. Argumentujú aj Volvom

V Košiciach vznikne paradoxná situácia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: FB/DPMP)

KOŠICE, PREŠOV. Primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) sľuboval pred komunálnymi voľbami 2018 obnovenie trolejbusovej dopravy v Košiciach.

Keď sa stal vlani v júni Roman Danko dočasným generálnym riaditeľom Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) po odchode Vladimíra Padyšáka, uviedol pre Korzár, že do dvoch – troch rokov by chceli zaviesť parciálne trolejbusy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začiatkom marca však zverejnil stopercentný mestský dopravca na stránke Úradu pre verejné obstarávanie oznámenie o vyhlásení súťaže na zákazku Nákup elektrobusov vrátane výstavby súvisiacej infraštruktúry s predpokladanou hodnotou takmer 28,7 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Lehota na predkladanie ponúk je stanovená na 8. apríla a v ten istý deň sa majú otvárať aj doručené obálky záujemcov.

Zisťovali sme, či táto významná preferencia elektrobusov znamená už definitívny koniec pravidelnej trolejbusovej dopravy v Košiciach, ktorá sa oficiálne zastavila v januári 2015 za primátorovania Richarda Rašiho (vtedy Smer, teraz Hlas).

Súvisiaci článok Nový košický primátor sľúbil návrat trolejbusov aj protikorupčný audit Čítajte 

Nabíjať sa budú vo vozovni a na KVP

Aktuálne vyhlásené verejné obstarávanie je rozdelené na dve časti, pričom záujemcovia môžu predkladať svoje ponuky na každú zvlášť.

Prvá časť je na dodávateľa 18-metrových kĺbových elektrobusov s trakčným akumulátorom a dojazdom najmenej 100 kilometrov.

Nepôjde o automatický nákup, ale s víťazom súťaže sa uzavrie štvorročná rámcová zmluva na možnú dodávku maximálne 30 nových vozidiel s predpokladanou hodnotou zákazky takmer 24,4 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Lehota na dodanie elektrobusov sa stanovila do 18 mesiacov od objednávky, pričom dopravný podnik bude môcť uzavrieť jednu čiastkovú kúpnu zmluvu najviac na 11 vozidiel naraz.

Výsledkom druhej časti zákazky s predpokladanou hodnotou 4,3 milióna eur bude rámcová zmluva o dielo na vybudovanie nabíjacej infraštruktúry vo vozovni autobusov na Trolejbusovej ulici pri hypermarkete Tesco a v obratisku na ulici Jána Pavla II. na Sídlisku KVP. Dodávateľ bude musieť vybudovať infraštruktúru do 15 mesiacov od objednania.

Vo vozovni autobusov a predtým i trolejbusov sa vytvorí dvanásť nových miest s krátkymi trolejovými stopami na nabíjanie cez pantograf na streche elektrobusov. Na napájanie sa čiastočne použije existujúca trolejbusová meniareň s doplnením samostatného transformátora pre elektrobusy.

SkryťVypnúť reklamu

V obratisku na KVP, ktoré slúžilo predtým aj trolejbusom a je tam stále funkčné trolejové vedenie, zas plánujú zriadiť statické dobíjanie najviac ôsmich elektrobusov na úplne novej trolejovej stope s dĺžkou zhruba 180 metrov. Napájaná bude takisto novou samostatnou prípojkou na sieť vysokého napätia a novo vybudovanou trafostanicou.

Zákazka sa má financovať z eurofondov.

Súvisiaci článok Rýchlejšia MHD i hybridné trolejbusy. Košice čiastočne zaktualizovali stratégiu dopravy Čítajte 

Budú jazdiť aj pod trolejmi

V Košiciach teda vznikne paradoxná situácia, že na významnej časti trasy liniek mestskej hromadnej dopravy od Sídliska KVP cez centrum mesta (Námestie osloboditeľov), Národnú triedu, Hlinkovu až na sídlisko Dargovských hrdinov budú premávať aj elektrobusy pod nevyužívaným, ale viac-menej funkčným trolejbusovým vedením.

Výhoda parciálnych trolejbusov oproti elektrobusom je pritom napríklad podľa medializovaných vyjadrení predsedu predstavenstva Dopravného podniku Bratislava Martina Rybanského aj v tom, že parciálny trolejbus dokáže premávať celý deň, ale pritom takisto aj mimo trolejového vedenia.

Niektoré košické linky s čiastočne spoločnou trolejbusovou trasou by mohli obslúžiť práve parciálne trolejbusy tak, ako to ešte vlani v júni popisoval aj šéf DPMK Danko.

„Ako je dlhšie známe, chceme ísť cestou parciálnych trolejbusov, ktoré sa budú z trolejov nabíjať na konečných zastávkach a časť trasy linky môžu prejsť i bez trolejov vďaka batérii. Veľmi aktívne komunikujeme s ministerstvom dopravy a výstavby, aby sme na to získali eurofondy. Osobne som v tomto veľmi optimistický, že do dvoch, maximálne troch rokov sa nám to podarí dotiahnuť.“

Ako sa teraz ukázalo, prednosť dostali elektrobusy.

Súvisiaci článok Nový šéf dopravného podniku v Košiciach: Je to nesplniteľná misia, ale idem do toho Čítajte 

Čo ukázala hra čísel

Pri predpokladanej hodnote tridsiatich elektrobusov 24,4 milióna vychádza jeden na vyše 813-tisíc eur.

V Prešove obstarali nedávno prevažne z eurofondov šesť parciálnych trolejbusov po 666-tisíc eur za kus, teda o 147-tisíc lacnejšie, v Bratislave pred dvoma rokmi len za necelých 540-tisíc, čiže jeden stál menej o 273-tisíc.

Pri tridsiatich košických by išlo o úsporu 4,4 milióna eur (prešovská cena), resp. 8,2 milióna (bratislavská cena).

Navyše do samostatnej elektrobusovej infraštruktúry sa predpokladá podľa oznámenia o vyhlásení súťaže investícia vo výške 4,3 milióna.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAQT6 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 11 987
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 872
  3. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 4 731
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 4 235
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 3 280
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 3 121
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 2 940
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 611
  1. Jaroslav Liptak: Ďalšia kauza, o dôvod menej riešiť skutočné problémy
  2. Matúš Radusovsky: Úvod do sveta medu: prečo mu veríme a čomu neveriť
  3. Dušan Király: Epická cesta naprieč Japonskom, 2000 km za 16 dní
  4. Ján Valchár: Ako Donald Trump (ne)precitol
  5. Štefan Šturdzík: Súdruh a jeho lokaj znovu úkolujú no vyzerajú pri tom trápne.
  6. Ján Škerko: Zvon svätého Jakuba: Hlas stáročí a nová nádej
  7. Martina Paulenová: Si statočný, aj keď to nezvládaš
  8. Martin Fronk: Kúsok riviéry na pevnine a romantika za ktorou netreba do Francúzska
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 40 491
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 33 101
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 15 787
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 7 105
  5. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 721
  6. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 658
  7. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 353
  8. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 213
  1. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  2. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  3. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  4. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  5. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  6. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  7. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  8. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu