KOŠICE. Správa ciest Košického samosprávneho kraja (KSK) zverejnila 26. februára v Centrálnom registri zmlúv Rámcovú dohodu so spoločnosťou MBM-Group na zákazku „Dodanie a prevádzka rôznych druhov mostných provizórií“.
Nebolo by na tom na prvý pohľad nič podivuhodné, keby v nej nebola uvedená ako osoba konajúca v mene príspevkovej organizácie košickej župy Anton Trišč ako generálny riaditeľ.
Ako je pritom známe, Trišč 23. novembra 2023, teda už tri mesiace predtým, rezignoval na svoju funkciu, a tak predbehol krajských poslancov, ktorí ho chceli v ten istý deň na zastupiteľstve odvolávať.
Len o deň skôr ho prepustil na slobodu Najvyšší súd SR, keď vyhovel jeho sťažnosti voči vzatiu do väzby pre obvinenie z obzvlášť závažného zločinu porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku a zločinu machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe.
Dôvodom vznesenia už druhého minuloročného Triščovho obvinenia je po tom z februára 2023 za predražený nákup prechodových bezkontaktných teplomerov ďalší problematický nákup desiatich posypových nadstavieb na zimnú údržbu ciest.
Po jeho novembrovej rezignácii na post generálneho riaditeľa odmietali vedenie samosprávneho kraja i krajských cestárov informovať o tom, či Trišč skončí v tejto župnej organizácii úplne, resp. na akej pozícii tam zostane naďalej pracovať.
Ako postupne prenikalo z našich zdrojov, v práci ho mesiace nevídavali. To sa má zhodou okolností po našich nedávnych otázkach už po Veľkej noci zmeniť.

Vaľko podpísal, hoci tam už dávno nie sú
Na rámcovej dohode cestárov s firmou MBM-Group, ktorá má 5-miliónovú zákazku aj od košickej župy na opravu cesty, je kuriózna i ďalšia vec okrem uvádzania Trišča stále ako generálneho riaditeľa.
Ako osoba oprávnená rokovať vo veciach zmluvných a investičných sa v dohode určil riaditeľ investično-technického úseku Matej Pindroch. Toho však postavili ešte vlani 21. novembra mimo služby a uzavreli s ním dohodu o skončení pracovného pomeru pre nezhody s vedením župy na čele so županom Rastislavom Trnkom (nezávislý) okolo uzávery poškodeného mosta pri Vojanoch.
Ani v dohode uvedená osoba oprávnená rokovať vo veciach technických a realizačných už v čase jej zverejnenia pred vyše mesiacom na správe ciest nepôsobila. Je ňou bývalý vedúci oddelenia investičnej prípravy a výstavby mostov Anton Tomáškovič.
Dohodu s MBM-Group podpísal až 22. februára, teda dávno po Triščovej rezignácii, poverený šéf krajských cestárov a ich dovtedajší riaditeľ prevádzkového úseku Peter Vaľko.
Zástupca dodávateľskej firmy ju podpísal už vlani 13. novembra, zrejme preto na nej figurujú vyššie zmienené osoby. Bolo to však zároveň presne v deň, keď bol Vaľko županom dočasne poverený viesť Správu ciest KSK, lebo Trišč sa 12. novembra ocitol za mrežami.
Prečo údaje v dohode pred podpisom povereného šéfa a zverejnením neaktualizovali, nevysvetlili Vaľko ani Úrad KSK.
V každom prípade upriamili našu pozornosť opäť na bývalého generálneho riaditeľa, pri ktorom sú podrobnosti o jeho pôsobení na správe ciest stále zahalené rúškom tajomstva.

Prišiel dotiahnuť veci, potom ho už nevídali
Župan Trnka nevedel v deň doručenia Triščovej rezignácie vlani 23. novembra uviesť, či ostane zamestnancom Správy ciest KSK, poznamenal iba, že toto ešte len budú riešiť.
Hovorkyňa KSK Katarína Strojná odpovedala neskôr niektorým novinárom, že „keďže je v našom záujme upokojiť vzniknutú situáciu na Správe ciest KSK a zabrániť ďalším nezmyselným osobným útokom na osobu A. Trišča, v súčasnosti prebiehajú z úrovne povereného generálneho riaditeľa potrebné úkony smerujúce k ukončeniu pracovného pomeru pána Trišča ako zamestnanca, ktorý pôsobil ako generálny riaditeľ Správy ciest KSK“.
Rozruch vzbudilo, keď sa Trišč niekoľko dní po rezignácii, v pondelok 27. novembra, objavil v práci a opäť úradoval vo svojej riaditeľskej kancelárii.
„Samozrejme, že ma tam videli, lebo mi zostali na stole ležať po 9. novembri (v ten deň ho zadržala v Spišskej Novej Vsi Národná kriminálna agentúra – pozn. red.) rozpracované nejaké veci, takže je logické, že som sa musel v pondelok vrátiť a niečo si zobrať, dokončiť, pripraviť či poslať,“ potvrdil Korzáru v telefonickom rozhovore o dva dni neskôr, keď už v práci znova nebol.
K svojej prípadnej budúcnosti v župnej organizácii alebo k odchodu z nej sa nechcel bližšie vyjadriť.
„Nebudem teraz na nič odpovedať, čo sa týka mojej práce a budúcnosti. Niekedy potom, neskôr, keď už tie veci budú možné na publikovanie,“ nejasne čosi naznačoval.
Triščov krátky návrat do práce okomentoval vtedy vo svojom statuse na sociálnej sieti aj krajský poslanec Miloš Ihnát (nezávislý), ktorý v minulosti otvoril kauzu predraženého nájmu cestárskej techniky za 30 miliónov na Správe ciest KSK.
Poslanec avizoval, že preverí, v akom zamestnaneckom pomere je tam teraz exriaditeľ. Obvinil zároveň Trnku, že Trišča „k vode poslať za žiadnu cenu nechce a nehodlá“.
Ihnát tiež vyslovil podozrenie, že si len Vaľko s Triščom vymenili pozície a obvinený exšéf bude na správe ciest naďalej pôsobiť ako nový prevádzkový riaditeľ.
Naše zdroje z prostredia cestárov však opakovane potvrdzovali, že Trišč do práce v košickom sídle riaditeľstva organizácie na Ostrovského ulici nedochádza.
Nikto z kompetentných sa nechcel oficiálne vyjadriť, na akej pozícii je vedený, či pracuje, alebo ak je doma, tak z akého dôvodu, a aký plat poberá.

Vyhýbavo odpovedal aj nový šéf Žiarný
Trišča sme nezastihli v práci napríklad ani v jeden januárový deň, keď nám vrátnik iba oznámil, že tam nie je.
Ihnát na to vtedy pre Korzár reagoval, že je stále zamestnancom krajskej organizácie. Potvrdil mu to podľa neho v interpelácii aj samotný Trnka.
„Vzdaním sa funkcie generálneho riaditeľa Správy ciest KSK nezanikol Triščovi pracovný pomer. Zamestnávateľ si splnil vo vzťahu k zamestnancovi ponukovú povinnosť,“ zacitoval poslanec odpoveď košického župana na jeho interpeláciu.
Aký post Trišč zastáva, Ihnát presne nevedel, ale mal informácie, že by sa mal vrátiť na svoju niekdajšiu vedúcu pozíciu.
„Očakávam, že nebude klasickým referentom, skôr mu dajú post vedúceho nejakého oddelenia,“ myslel si poslanec.
Trišč pôsobil do polovice roka 2020 na pozícii vedúceho oddelenia riadenia a organizácie.
Na tlačovej konferencii po schválení krajským zastupiteľstvom 19. februára za nového generálneho riaditeľa Správy ciest KSK sa aj Vladimír Žiarný vyhol odpovedi Korzára, na akej pozícii tam aktuálne Trišč pracuje. Odôvodnil to tak, že sa tým ešte nemal čas zaoberať, lebo sa venoval iným prioritným záležitostiam.
Na našu doplňujúcu otázku, či môže zostať pracovať v župnej organizácii človek, ktorý čelí dvom obvineniam a kontrola Útvaru hlavného kontrolóra konštatovala vážne manažérske zlyhania za jeho šéfovania, Žiarný odpovedal: „Jedna vec sú zákonné veci, ktoré musíte dodržať, a druhá vec je to, že aj keď je obvinený, nie je odsúdený. Nechajte ho obhájiť sa, ale určite sa s ním o tom budem rozprávať.“
Ostatné chcel nechať na súdy a právnikov.
Oponovali sme, že Zákonník práce neuvádza ako dôvod prepustenia iba odsúdenie, ale pripúšťa aj rozviazanie pracovného pomeru pre závažné pochybenia.
„Verte mi, že budem postupovať zákonne,“ reagoval Žiarný.

Náš zdroj: Prekážka v práci, berie plný plat
Pred dvoma týždňami získal Korzár nové závažné informácie. Náš zdroj tvrdil, že hoci je Trišč stále zamestnancom župnej organizácie, od zverejnenia nášho novembrového článku o jeho objavení sa v práci je doma „a pritom poberá rovnaký plat, ktorý mal ako generálny riaditeľ“.
Dodal ešte, že Správa ciest KSK dala Triščovi v zmysle § 142 Zákonníka práce prekážku v práci na strane zamestnávateľa.
V odseku 1 tohto paragrafu sa uvádza, že „ak zamestnanec nemôže vykonávať prácu pre prechodný nedostatok spôsobený poruchou na strojovom zariadení, v dodávke surovín alebo pohonnej sily, chybnými pracovnými podkladmi alebo inými podobnými prevádzkovými príčinami (prestoj) a nebol po dohode preradený na inú prácu, patrí mu náhrada mzdy v sume jeho priemerného zárobku“.
Odsek 2 obsahuje ako dôvody poveternostné vplyvy (50 percent priemerného zárobku) a odsek 3 pripúšťa aj iné a bližšie nešpecifikované prekážky na strane zamestnávateľa opäť s vyplácaním celého priemerného zárobku, ako sú uvedené v odsekoch 1 a 2.
Náš zdroj síce neuviedol, ako cestári odôvodnili prekážky v práci pre Trišča aj s vyplácaním plného platu, ale ironicky poznamenal, že „pre neho v tejto chvíli nemajú vlastnú kanceláriu“.
Doplnil ešte, že Triščovi zatiaľ nemohli ani vymyslieť novú pozíciu, lebo neuplynulo povinných šesť mesiacov od poslednej zmeny organizačnej štruktúry na správe ciest.
„Má robiť vedúceho kontroly prevádzkového úseku a jeho nadriadenými budú iba Vaľko a nový generálny riaditeľ Vladimír Žiarný,“ upresnil.

Ak by sa tieto informácie ukázali ako pravdivé, tak by bol kontrolou poverený človek, ktorý čelí už dvom obvineniam pre machinácie pri verejných obstarávaniach a aj pre porušovanie povinnosti pri správe cudzieho majetku.
Navyše, ako v nedávnej kontrolnej správe Útvaru hlavného kontrolóra KSK o kontroverznom 30-miliónovom prenájme cestárskej techniky na osem rokov uviedla kontrolná skupina, bolo pre ňu nepochopiteľné z hľadiska náročnosti zadanej úlohy a objemu finančných prostriedkov s prihliadnutím na počet techniky aj technické parametre, že „neexistuje žiadny doklad či záznam zo zasadnutia projektového tímu, štúdia realizovateľnosti, ba dokonca ani finálny výstup“.
Za obzvlášť nepochopiteľné považovali kontrolóri aj to, že Trišč ani nepožadoval tento výstup od projektového tímu, ktorý sám vymenoval.
Ihnát: Obvinený Trišč sa vracia na výslnie
Od župana Trnku, ktorý po vlaňajšom obvinení za nákup tatroviek pre správu ciest dorovnal s Triščom len pred niekoľkými dňami druhým obvinením za zákazku na právne služby stav skóre obvinení medzi nimi dvomi aktuálne na nerozhodných 2:2, sme sa snažili od polovice marca neúspešne získať vyjadrenia k závažným informáciám okolo bývalého generálneho riaditeľa.

Trišč nám nedvíhal telefón a nereagoval ani na otázky zaslané esemeskou.
Nedozvedeli sme sa teda, aké konkrétne prekážky v práci na strane zamestnávateľa v súlade so Zákonníkom práce by mohli brániť v robote zamestnancovi, ktorý by ju mal a mohol bez problémov vykonávať v niektorej z kancelárií priamo v sídle organizácie.
Počas márneho čakania na odpovede sme sa z prostredia cestárov dozvedeli pred niekoľkými dňami, že v kauze Triščovho pôsobenia v župnej organizácii došlo zhodou okolností krátko po našich otázkach k posunu.
Údajne už má pripravenú kanceláriu a po Veľkej noci má začať s opätovným dochádzaním do práce.
Podniknúť kroky na objasnenie situácie by mohli krajskí poslanci, ktorí jediní majú právomoc požiadať hlavného kontrolóra Jozefa Hudáka, aby vykonal kontrolu a preveril, či sa v prípade Trišča postupuje v súlade so Zákonníkom práce a ďalšími predpismi.
Na Zelený štvrtok, teda v deň našej opätovne neúspešnej žiadosti o odpovede od Úradu KSK, zverejnil aj poslanec Ihnát vo svojom statuse na sociálnej sieti podobné informácie, akými disponoval Korzár.
„Bude po veľkonočných sviatkoch, obvinený Trišč sa vracia opäť na výslnie Správy ciest KSK. Údajne kanclík na jeho nástup je už pripravený. Ako vnímame, tak čím viac obvinení od NAKA, tým je väčšia istota pracovného úspechu... Občan kraja sa na toto všetko pozerá s nemým úžasom,“ napísal Ihnát.
Ironicky poprial Triščovi „výborný a úspešný návrat tam, kde to manažérsky nezvládol“.
Avizoval, že sa určite generálneho riaditeľa Žiarného opýta, ako sa má pán Trišč a „či mu niečo náhodou nechýba“.
Poslanec už priamo nám takisto potvrdil na základe jeho vlastných informácií z vnútra správy ciest, že „Trišč bol doposiaľ doma údajne pre platenú prekážku v práci na strane zamestnávateľa“.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári