Korzár logo Korzár Košice

Žijú ako pri diaľnici, vstup do Košíc nemá chodník. Petíciou žiadajú o jeho výstavbu

Ku novému ihrisku nevedie chodník.

Autor petície hovorí, že takto by vstup do Košíc nemal vyzerať.Autor petície hovorí, že takto by vstup do Košíc nemal vyzerať. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Žijú pri frekventovanej ceste, ktorú využívajú nákladné i osobné autá na výjazd z mesta. Roky sa snažia o vybudovanie chodníka, no neúspešne. Keď sa dozvedeli, že je naplánovaný až na rok 2040, rozhodli sa pre petíciu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Taká je situácia na Ukrajinskej ulici v košickej mestskej časti Krásna. Ide o pokračovanie frekventovanej Slaneckej ulice, ktorú rekonštruujú a denne na nej vznikajú zápchy.

Vyše 12-tisíc áut denne

Parcela, na ktorej možno chodník vybudovať, patrí mestu. Krásňan Lukáš Kunca si o tom s magistrátom vymieňa informácie od roku 2020. „Komunikácia, aj keď konštruktívna, sa rôzni z roka na rok. Jedno má, žiaľ, spoločné, a to, že sa tento zámer odsúva na neskôr.“

SkryťVypnúť reklamu

Zdôrazňuje, že potreba mať na Ukrajinskej ulici chodník je urgentná „pre zabezpečenie bezpečnosti chodcov, aj vzhľadom na intenzitu dopravy“.

Výsledky celoštátneho sčítania dopravy z roku 2022, ktoré spracovala Slovenská správa ciest, tam uvádzajú 12 525 vozidiel denne.

Súvisiaci článok Zápchy zo Slaneckej sa len presunú do Krásnej, obáva sa starosta Čítajte 

V ďalekých plánoch

V časti Ukrajinskej existuje provizórny chodník zo socializmu. Tvoria ho voľne položené betónové štvorce, no je v havarijnom stave a nezodpovedá bezbariérovosti.

V druhom úseku absentuje chodník úplne a to aj napriek zvýšenému pohybu ľudí kvôli zástavke MHD či reštaurácii. Zároveň úplne chýbajú priechody pre chodcov a dopravné značenie.

Výstavba chodníka sa síce dostala do Plánu udržateľnej mobility, ale až na rok 2040.

„Zároveň chodník nie je ani súčasťou tzv. Mapy bezbariérových trás a úprav mesta Košice, akoby neexistoval. S jeho vybudovaním nepočíta ani Návrh programového rozpočtu mesta Košice na roky 2024 – 2026, kde sa síce uvažuje o stavebnom zámere rekonštrukcie cesty, avšak nerieši sa vybudovanie chodníka popri frekventovanej ceste,“ vysvetľuje Košičan.

SkryťVypnúť reklamu

Inkluzívne ihrisko bez inkluzívneho prístupu

Petíciu za dobudovanie chodníka s 1374 podpismi odovzdal mestu. Podporili ju niekoľkí poslanci, zástupcovia samosprávy, Klub seniorov a miestni podnikatelia.

Žiadajú, aby zastupiteľstvo zaviazalo magistrát k vypracovaniu projektovej dokumentácie najneskôr do konca roka 2025 a aby na vybudovanie chodníka vyčlenil peniaze.

„Takto naša, počtom obyvateľov relatívne malá mestská časť, bude vidieť, ako zastupiteľstvo môže prispieť k riešeniu tohto alebo aj podobného problému v budúcnosti, resp. po prípadnom zlúčení mestských častí. V neposlednom rade v lokalite, ktorej sa chodník týka, bolo nedávno otvorené a skutočne veľmi dobre vybudované inkluzívne ihrisko, ktoré sa stalo centrom zábavy pre deti, avšak je to ihrisko, ku ktorému nevedie žiaden chodník,“ uvádza Košičan.

SkryťVypnúť reklamu

Kunca vysvetľuje petíciu verejným záujmom. Pri absencii chodníkov sa necítia bezpečne deti idúce zo školy, telesne hendikepovaní občania, mamičky s kočíkmi či obyvatelia bez áut.

„Chceme chodiť po Krásnej bezpečne. Žiadame len, aby v 21. storočí sme chodili po chodníku, nie po blate. Je to vstup do druhého najväčšieho mesta na Slovensku, aj keď to tak nevyzerá. Som rád, že sa stavia diaľnica, pretože to potom odľahčí aj túto trasu, ale aktuálne cestu zaťažujú cestné mechanizmy aj poľnohospodárske stroje z družstva.“

Súvisiaci článok Zmeškaný termín privodil Košiciam stratu eurofondov. Armáda robotníkov zo Slaneckej zmizla Čítajte 

Nádej v eurofondoch

V petícii navrhol Kunca tri spôsoby financovania, ktoré by zabezpečili potrebné peniaze.

Medzi nimi napríklad predaj nepotrebných parciel patriacich samospráve. Ako vhodný spôsob vidí využitie aktuálnych a pripravovaných eurofondových výziev a tiež využitie poplatku za rozvoj.

Ako reálnu požiadavku na mesto vníma aj vypracovanie projektovej dokumentácie.

„Myslím, že chodník by mohol byť realitou do roku 2030, keď sa to môže celé uskutočniť ako aj s administratívnym procesom, verejným obstarávaním aj reálnou realizáciou. Vôľa tu podľa mňa je,“ dodáva Kunca.

Plány brzdia financie

Radnica na petíciu reaguje, že pripravuje podklady na verejné obstarávanie k príprave projektovej dokumentácie.

A to vrátane odvodnenia, posúdenia a návrhu križovatiek, verejného osvetlenia či rekonštrukcie autobusových zastávok a opravy mostného objektu.

Dokumentácia tiež bude obsahovať chodníky pre chodcov a cyklistov a bezbariérovú úpravu všetkých prejazdov aj s prvkami pre nevidiacich.

„Súčasťou zámeru návrhu chodníkov je aj vedenie pešej komunikácie po oboch stranách Ukrajinskej ulice, čo zahŕňa aj úseky požadované občanmi. Vzhľadom na technickú náročnosť riešenia sa predpokladá náročná príprava projektovej dokumentácie,“ uviedol hovorca mesta Dušan Tokarčík.

V uplynulých dňoch vznikla dokumentácia stavebného zámeru rekonštrukcie a modernizácie tejto cesty vrátane hlukovej štúdie či dopravného posúdenia.

Začiatok prípravnej fázy podľa radnice závisí od schválenia rozpočtu mesta a finančného krytia pre zadanie zákazky.

Košice ešte ani na začiatku apríla nemajú schválený rozpočet na aktuálny rok, mesto funguje v rozpočtovom provizóriu. Mesto nevie odhadnúť náklady investície.

Magistrát neskôr reagoval, že odborné referáty magistrátu už majú tento projekt rozpracovaný.

„Aktuálne bolo ukončené rozpracovanie stavebného zámeru. Nasledovať bude posudzovanie vplyvov na životné prostredie a príprava verejného obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie. Po ukončení ďalších nevyhnutných procesov má byť do konca roka 2026 vyhlásená súťaž na zhotoviteľa, s plánovaným začiatkom výstavby na jar 2027,“ spresnil Tokarčík.

Starosta apeluje na bezpečnosť

Starosta Krásnej Peter Tomko (KDH) hovorí, že problémom sa zaoberá päť rokov. Ukrajinská ulica sa podľa jeho slov mala riešiť po skončení rekonštrukcie Slaneckej ulice.

„Tlačím na mesto, je potrebné, aby sa urobila komplexná rekonštrukcia a projektová dokumentácia od Slaneckej po koniec Krásnej. Chodník by mal ísť na pozemky, ktoré patria mestu, získame tým širšiu Ukrajinskú ulicu.“

Predpokladá, že v súčasnej nepriaznivej situácii, v ktorej Košice sú, budú jediným východiskom eurofondy. „Je to veľmi frekventovaná ulica, chodník treba urobiť kvôli bezpečnosti.“

Doprava

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  4. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 907
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 6 460
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 991
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 844
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 037
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 628
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 540
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 310
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu