Korzár logo Korzár Košice

Žijú ako pri diaľnici, vstup do Košíc nemá chodník. Petíciou žiadajú o jeho výstavbu

Ku novému ihrisku nevedie chodník.

Autor petície hovorí, že takto by vstup do Košíc nemal vyzerať.Autor petície hovorí, že takto by vstup do Košíc nemal vyzerať. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Žijú pri frekventovanej ceste, ktorú využívajú nákladné i osobné autá na výjazd z mesta. Roky sa snažia o vybudovanie chodníka, no neúspešne. Keď sa dozvedeli, že je naplánovaný až na rok 2040, rozhodli sa pre petíciu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Taká je situácia na Ukrajinskej ulici v košickej mestskej časti Krásna. Ide o pokračovanie frekventovanej Slaneckej ulice, ktorú rekonštruujú a denne na nej vznikajú zápchy.

Vyše 12-tisíc áut denne

Parcela, na ktorej možno chodník vybudovať, patrí mestu. Krásňan Lukáš Kunca si o tom s magistrátom vymieňa informácie od roku 2020. „Komunikácia, aj keď konštruktívna, sa rôzni z roka na rok. Jedno má, žiaľ, spoločné, a to, že sa tento zámer odsúva na neskôr.“

SkryťVypnúť reklamu

Zdôrazňuje, že potreba mať na Ukrajinskej ulici chodník je urgentná „pre zabezpečenie bezpečnosti chodcov, aj vzhľadom na intenzitu dopravy“.

Výsledky celoštátneho sčítania dopravy z roku 2022, ktoré spracovala Slovenská správa ciest, tam uvádzajú 12 525 vozidiel denne.

Súvisiaci článok Zápchy zo Slaneckej sa len presunú do Krásnej, obáva sa starosta Čítajte 

V ďalekých plánoch

V časti Ukrajinskej existuje provizórny chodník zo socializmu. Tvoria ho voľne položené betónové štvorce, no je v havarijnom stave a nezodpovedá bezbariérovosti.

V druhom úseku absentuje chodník úplne a to aj napriek zvýšenému pohybu ľudí kvôli zástavke MHD či reštaurácii. Zároveň úplne chýbajú priechody pre chodcov a dopravné značenie.

Výstavba chodníka sa síce dostala do Plánu udržateľnej mobility, ale až na rok 2040.

„Zároveň chodník nie je ani súčasťou tzv. Mapy bezbariérových trás a úprav mesta Košice, akoby neexistoval. S jeho vybudovaním nepočíta ani Návrh programového rozpočtu mesta Košice na roky 2024 – 2026, kde sa síce uvažuje o stavebnom zámere rekonštrukcie cesty, avšak nerieši sa vybudovanie chodníka popri frekventovanej ceste,“ vysvetľuje Košičan.

SkryťVypnúť reklamu

Inkluzívne ihrisko bez inkluzívneho prístupu

Petíciu za dobudovanie chodníka s 1374 podpismi odovzdal mestu. Podporili ju niekoľkí poslanci, zástupcovia samosprávy, Klub seniorov a miestni podnikatelia.

Žiadajú, aby zastupiteľstvo zaviazalo magistrát k vypracovaniu projektovej dokumentácie najneskôr do konca roka 2025 a aby na vybudovanie chodníka vyčlenil peniaze.

„Takto naša, počtom obyvateľov relatívne malá mestská časť, bude vidieť, ako zastupiteľstvo môže prispieť k riešeniu tohto alebo aj podobného problému v budúcnosti, resp. po prípadnom zlúčení mestských častí. V neposlednom rade v lokalite, ktorej sa chodník týka, bolo nedávno otvorené a skutočne veľmi dobre vybudované inkluzívne ihrisko, ktoré sa stalo centrom zábavy pre deti, avšak je to ihrisko, ku ktorému nevedie žiaden chodník,“ uvádza Košičan.

SkryťVypnúť reklamu

Kunca vysvetľuje petíciu verejným záujmom. Pri absencii chodníkov sa necítia bezpečne deti idúce zo školy, telesne hendikepovaní občania, mamičky s kočíkmi či obyvatelia bez áut.

„Chceme chodiť po Krásnej bezpečne. Žiadame len, aby v 21. storočí sme chodili po chodníku, nie po blate. Je to vstup do druhého najväčšieho mesta na Slovensku, aj keď to tak nevyzerá. Som rád, že sa stavia diaľnica, pretože to potom odľahčí aj túto trasu, ale aktuálne cestu zaťažujú cestné mechanizmy aj poľnohospodárske stroje z družstva.“

Súvisiaci článok Zmeškaný termín privodil Košiciam stratu eurofondov. Armáda robotníkov zo Slaneckej zmizla Čítajte 

Nádej v eurofondoch

V petícii navrhol Kunca tri spôsoby financovania, ktoré by zabezpečili potrebné peniaze.

Medzi nimi napríklad predaj nepotrebných parciel patriacich samospráve. Ako vhodný spôsob vidí využitie aktuálnych a pripravovaných eurofondových výziev a tiež využitie poplatku za rozvoj.

Ako reálnu požiadavku na mesto vníma aj vypracovanie projektovej dokumentácie.

„Myslím, že chodník by mohol byť realitou do roku 2030, keď sa to môže celé uskutočniť ako aj s administratívnym procesom, verejným obstarávaním aj reálnou realizáciou. Vôľa tu podľa mňa je,“ dodáva Kunca.

Plány brzdia financie

Radnica na petíciu reaguje, že pripravuje podklady na verejné obstarávanie k príprave projektovej dokumentácie.

A to vrátane odvodnenia, posúdenia a návrhu križovatiek, verejného osvetlenia či rekonštrukcie autobusových zastávok a opravy mostného objektu.

Dokumentácia tiež bude obsahovať chodníky pre chodcov a cyklistov a bezbariérovú úpravu všetkých prejazdov aj s prvkami pre nevidiacich.

„Súčasťou zámeru návrhu chodníkov je aj vedenie pešej komunikácie po oboch stranách Ukrajinskej ulice, čo zahŕňa aj úseky požadované občanmi. Vzhľadom na technickú náročnosť riešenia sa predpokladá náročná príprava projektovej dokumentácie,“ uviedol hovorca mesta Dušan Tokarčík.

V uplynulých dňoch vznikla dokumentácia stavebného zámeru rekonštrukcie a modernizácie tejto cesty vrátane hlukovej štúdie či dopravného posúdenia.

Začiatok prípravnej fázy podľa radnice závisí od schválenia rozpočtu mesta a finančného krytia pre zadanie zákazky.

Košice ešte ani na začiatku apríla nemajú schválený rozpočet na aktuálny rok, mesto funguje v rozpočtovom provizóriu. Mesto nevie odhadnúť náklady investície.

Magistrát neskôr reagoval, že odborné referáty magistrátu už majú tento projekt rozpracovaný.

„Aktuálne bolo ukončené rozpracovanie stavebného zámeru. Nasledovať bude posudzovanie vplyvov na životné prostredie a príprava verejného obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie. Po ukončení ďalších nevyhnutných procesov má byť do konca roka 2026 vyhlásená súťaž na zhotoviteľa, s plánovaným začiatkom výstavby na jar 2027,“ spresnil Tokarčík.

Starosta apeluje na bezpečnosť

Starosta Krásnej Peter Tomko (KDH) hovorí, že problémom sa zaoberá päť rokov. Ukrajinská ulica sa podľa jeho slov mala riešiť po skončení rekonštrukcie Slaneckej ulice.

„Tlačím na mesto, je potrebné, aby sa urobila komplexná rekonštrukcia a projektová dokumentácia od Slaneckej po koniec Krásnej. Chodník by mal ísť na pozemky, ktoré patria mestu, získame tým širšiu Ukrajinskú ulicu.“

Predpokladá, že v súčasnej nepriaznivej situácii, v ktorej Košice sú, budú jediným východiskom eurofondy. „Je to veľmi frekventovaná ulica, chodník treba urobiť kvôli bezpečnosti.“

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 7 755
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 004
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 910
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 781
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 393
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 796
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 414
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 118
  1. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  2. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  3. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  4. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  5. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Martin Kresák: Meniče, ktoré nespolupracujú. Ako môžu solárne elektrárne zrútiť celú sieť? A ako sa to dá riešiť?
  7. Jozef Černek: Prečo si 5. júla pripomíname dvoch bratov zo Solúna? A čo to má spoločné s našou dnešnou Európou?
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 16
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 889
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 449
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 011
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 431
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 394
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 317
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 005
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 371
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  2. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  3. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  4. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  5. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Martin Kresák: Meniče, ktoré nespolupracujú. Ako môžu solárne elektrárne zrútiť celú sieť? A ako sa to dá riešiť?
  7. Jozef Černek: Prečo si 5. júla pripomíname dvoch bratov zo Solúna? A čo to má spoločné s našou dnešnou Európou?
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 16
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 889
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 449
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 011
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 431
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 394
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 317
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 005
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 371
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu