KOŠICE. Správa ciest Košického samosprávneho kraja má od 1. mája platný nový organizačný poriadok.Predseda kraja Rastislav Trnka (nezávislý) ho podpísal 30. apríla.
Zhodou okolností v ten istý deň začal vyšetrovateľ Národnej kriminálnej agentúry trestné stíhanie vo veci zločinu machinácie pri verejnom obstarávaní formou spolupáchateľstva v súvislosti s kauzou osemročného prenájmu 73 kusov cestárskej techniky od košickej spoločnosti Tempus – Trans. Nikoho konkrétneho zatiaľ neobvinil.
Kľúčový aktér tohto prenájmu, od vlaňajšieho novembra už bývalý generálny riaditeľ cestárov Anton Trišč, mal podľa nášho dôveryhodného zdroja získať v novej organizačnej štruktúre významnú novovytvorenú pozíciu vedúceho odboru pre podporné činnosti.
Vedenie príspevkovej organizácie kraja sa rozhodlo inštalovať za vedúceho odboru človeka, ktorý už predtým čelil dvom obvineniam za machinácie pri verejných obstarávaniach na nákupy teplomerov a desiatich nadstavieb na vozidlá zimnej údržby, a teraz bude šéfovať po novom okrem iných práve aj cestárskemu oddeleniu verejného obstarávania.

Má byť pod ním aj obchod, právnici či ľudské zdroje
Správa ciest doteraz nikdy nemala žiadne odbory, len úseky a oddelenia. A aj tento nový bude podľa aktuálneho organizačného poriadku jej jediným odborom, čo je pri organizáciách spolufinancovaných aj z verejných zdrojov neobvyklé.
Trišč tak aj po odstúpení z postu generálneho riaditeľa získal na novom mieste vedúcu pozíciu.
Odbor navyše spadá priamo pod jeho nástupcu Vladimíra Žiarného, takže nad sebou bude mať fakticky jediného šéfa, aj keď z hľadiska stupňov riadenia sú hierarchicky vyššie podľa nového organizačného poriadku ešte i štyria riaditelia úsekov.
Nejde o žiadny symbolický post pre vyslúžilého šéfa, ktorý odstúpil po tlaku médií i niektorých krajských poslancov, keď sa vlani v novembri ocitol na viac ako týždeň aj za mrežami.

Pod odbor pre podporné činnosti, ktorému má Trišč šéfovať, totiž nový organizačný poriadok začlenil okrem oddelenia verejného obstarávania aj oddelenia právne, obchodné, ľudských zdrojov a informačných technológií.
Nový organizačný poriadok vymedzil vedúcemu odboru jeho kompetencie tak, že „riadi, zabezpečuje a zodpovedá za plnenie pracovných úloh, ktoré pre odbor vyplývajú z obsahovej náplne činnosti odboru a vytvára pre ich plnenie zodpovedajúce a primerané podmienky“.

Verejnosti nič nevysvetľujú
Správa ciest, Úrad Košického samosprávneho kraja ani ich šéfovia Žiarný a župan Trnka doteraz nereagovali na naše otázky, ktoré sme im zaslali v pondelok. Skontaktovať sa nám nepodarilo ani s Triščom, ktorý nám mobil nedvihol a neodpovedal ani na esemesku.
Nevysvetlili teda verejnosti, prečo potrebuje správa ciest nejaký odbor a prečo je v poriadku, ak mu má šéfovať akurát dvojnásobne obvinený Trišč, pričom pod neho spadá aj oddelenie verejného obstarávania. Ani to, prečo by to obyvatelia kraja nemali vnímať ako účelový krok a plytvanie ich daňami.
Pýtali sme sa aj na to, či už Trišč nastúpil do práce, do ktorej nechodil od novembra, ale podľa našich informácií poberal plný šéfovský plat, čo nikto zo župy ani správy ciest doteraz nepoprel.
Žiarný až necelé dva mesiace po jeho schválení za nového šéfa správy ciest na februárovom krajskom zastupiteľstve iba potvrdil na aprílovom rokovaní dopravnej komisie naše už skôr zverejnené informácie, že jeho predchodca je doma pre prekážky v práci na strane zamestnávateľa.
Rovnako ako kraj však naďalej odmietal konkretizovať, v čom by mali spočívať prekážky v práci na strane zamestnávateľa u úradníka, ktorý môže pracovať v hociktorej kancelárii.

Riešili rozpor, kde mal byť Trišč zaradený
Práve to, že pre Trišča nemali pripravenú žiadnu vyhovujúcu kanceláriu, mal byť podľa našich informácií jeden z dôvodov okrem napríklad aj vymýšľania novej funkcie pre neho, prečo sa do práce dlhé mesiace nevracal.
Časť z toho potvrdil aj samotný Žiarný na aprílovej dopravnej komisii pri krajskom zastupiteľstve, keď naznačil, že medzi kompetentnými osobami sa nevie nájsť dohoda na tom, čo bude ďalej s Triščom.
„Je tu aj rozpor, kde bol alebo má byť zaradený bývalý generálny riaditeľ,“ povedal jeho nástupca členom komisie.
Podotkol tiež napríklad, že na komisii bude hovoriť iba o tom, s čím je stotožnený, preto nechcel vtedy odpovedať na otázku, na akom poste aktuálne exriaditeľ pôsobí. Z toho vyplýva, že Trišč už mal byť medzičasom na nejakú pozíciu zaradený, ale niekto s tým zrejme nesúhlasil.
Žiarný napokon i sám uviedol, že sa rozpor snažia vyriešiť, sedí k tomu aj pracovná skupina právnikov a „nechcite to odo mňa vyriešiť za jeden mesiac, čo nevyriešili iní od decembra“.
Už v januári kritizoval krajský poslanec a člen dopravnej komisie Miloš Ihnát (nezávislý) Trnku, že Trišča „k vode poslať za žiadnu cenu nechce a nehodlá“. Zjavne sa už rozpor vyriešil a došlo k dohode o ďalšom Triščovom pôsobení, lebo župan nový organizačný poriadok podpísal a od 1. mája platí.
Naše zdroje sa rôznia. Jeden z nich tvrdí, že Trišč sa už ujal postu vedúceho odboru, ďalšie dva nám uviedli, že Trišča v košickom sídle riaditeľstva správy ciest na Ostrovského ulici po mesiacoch jeho neprítomnosti stále ešte nevideli.

Nový úsek má riaditeľa a dvoch vedúcich
Naše zdroje tvrdia, že to bol Žiarný, ktorý si vymyslel a aj presadil na správe ciest úplne nový úsek realizácie stavieb. Doteraz mala táto župná organizácia iba tri úseky – prevádzkový, investično-technický a ekonomický.
Ako vyplýva z aktuálneho organizačného poriadku, tento úsek má len osem tabuľkových pracovných pozícií vrátane jeho riaditeľa, ale tvoria ho až dve oddelenia s vlastnými vedúcimi – oddelenie realizácie stavieb a cestnej databanky.
Župa ani cestári takisto ako pri novom odbore verejnosti od pondelka nevysvetlili, prečo je nový úsek potrebný popri doteraz existujúcich organizačných zložkách a hneď s troma riadiacimi zamestnancami (riaditeľ a dvaja vedúci).
Nekomentovali ani naše informácie, že viaceré pozície na tomto úseku majú byť obsadené z externého prostredia Žiarného známymi, vrátane riaditeľa, ktorého meno a priezvisko náš zdroj uviedol, ale nepodarilo sa nám to zatiaľ oficiálne overiť.
Prezradil nám aj to, koho konkrétne si takisto zvonku vybral Žiarný na uvoľnenú pozíciu investično-prevádzkového riaditeľa po odvolaní Mateja Pindrocha ešte vlani v novembri. Ani k tejto osobe zatiaľ nemáme žiadne oficiálne potvrdenie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári