Korzár logo Korzár Košice

Rušňoparáda bavila malých aj veľkých. So starým vlakom sa rozlúčili krájaním torty

Parnú lokomotívu opravovali 20 rokov.

(Zdroj: Ľubomír Lehotský)

KOŠICE. Obľúbené stretnutie moderných aj historických koľajových vozidiel prilákalo do košického rušňového depa počas víkendu opäť stovky zvedavcov a celé rodiny nadšencov, ktorým učarovali vlaky v tých najrôznejších podobách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ani tento rok nechýbali viaceré zaujímavosti, ktoré pripravili pre návštevníkov organizátori zo Železničnej spoločnosti Slovensko v spolupráci s viacerými občianskymi združeniami a záujmovými spolkami.

Davy nadšencov

Už od rána sa cez brány depa hrnuli do areálu celé zástupy nedočkavcov najrôznejšieho veku.

SkryťVypnúť reklamu

„Chodievame sem každý rok hlavne kvôli deťom, pretože chlapci majú veľmi radi železnicu. Bývame v Prešove blízko trate, a tak sa stali vlaky súčasťou nášho života," hovorí Gabika z Prešova, ktorá do Košíc pricestovala s manželom a dvoma deťmi.

Kvôli chlapcom prišla do rušňového depa aj Mariana z Cestíc: „Sú ešte malí, no už teraz majú jasné, že z nich budú buď policajti, alebo rušňovodiči," povzdychne si mladá mamička, pretože chlapci ju ťahajú k ďalším vozidlám.

Ešte predtým nám 7-ročný Marianko prezradí, že má veľmi rád vláčiky a že ich má doma niekoľko. „Keď vyrastiem, budem buď policajtom, alebo rušňovodičom," potvrdzuje mamkine slová.

Parnú lokomotívu opravovali 20 rokov

Rušňoparáda sa v Košiciach koná už dve desaťročia aj vďaka železničným nadšencom, ktorí svoj život a tisícky hodín práce obetovali záchrane železničnej histórie. Aj preto si mohli návštevníci pozrieť okrem iného posledný opravený normálne rozchodný parný rušeň na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavným strojcom jeho záchrany je Klub historických koľajových vozidiel z Hanisky pri Košiciach pod vedením jeho predsedu Petra Pajtáša.

„Parnú lokomotívu 434.2338 sme opravovali 20 rokov. Je to dlhá doba a náročná práca, ktorá stála aj veľa peňazí. Nuž ale je to koníček, každý z nás má nejaký. Teraz, keď je lokomotíva opravená, radi by sme ju počas niektorých nostalgických jázd v roku predstavili aj širokej verejnosti na mimoriadnych nostalgických vlakoch," hovorí predseda združenia.

História verzus súčasnosť

Návštevníci na Rušňoparáde obdivovali hlavne parné lokomotívy ako Papagáj z Popradu či priemyselný parný rušeň CP 600, o ktorý sa stará Detská železnica Košice.

Zaujali aj historické motoráky, z ktorých tie žltočervené „orchestrióny“ v pravidelných intervaloch vozili návštevníkov aj po koľajových spojkách a železničných vlečkách v Košiciach.

SkryťVypnúť reklamu

Národný dopravca zas pripravil prehliadku toho najmodernejšieho, čo nasadzuje na tratiach po celom Slovensku.

Súvisiaci článok Na východe Slovenska dojazdili ikonické, zatracované, ale aj zbožňované vlaky Čítajte 

Končí sa jedna éra

Výnimočnou bola určite súbežná jazda a zároveň rozlúčka s posledným elektrickým vlakom, tzv. pantografom, ktorý bol v službách do 13. mája tohto roku. Za 50 rokov tvorili tieto elektrické jednotky typický obraz elektrifikovaných tratí na východe Slovenska.

„Trochu mi je smutno, že sa končí jedna éra, no čas nezastavíš. V našej spoločnosti sme sa preto rozhodli, že tieto vlaky, ktoré už nespĺňali štandardy a súčasné požiadavky na moderné cestovanie, vyradíme. Jeden exemplár sme však chceli zachrániť a dať ho múzejníkom a dobrovoľníkom do opatery, nech pantograf žije ďalej," povedal člen predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko Karol Henzély, ktorý v rámci slávnostného otvorenia odovzdal symbolicky kľúč od elektrickej jednotky zástupcom detskej železnice.

Potom slávnostný akt spečatili krájaním torty v tvare pantografu, ktorú vzápätí rozdali najmenším návštevníkom.

O posledný exemplár tohto druhu by sa mali po Rušňoparáde starať nadšenci z Košickej detskej železnice, no už teraz vedia, že to bude poriadne sústo.

„Cítime zodpovednosť za zachovanie železničnej histórie aj pre ďalšie generácie, a preto sme sa podujali udržovať a zveľaďovať túto elektrickú jednotku aj po jej vyradení z prevádzky. Veríme, že sa nám to podarí a že nájdeme aj dosť ďalších nadšencov a podporovateľov, ktorí nám s tým pomôžu,“ povedal Peter Kočiško, technický riaditeľ detskej železnice.

Logistika

Dvojdňové podujatie si vyžiadalo viacero logistických zmien na železnici, ako aj na priľahlých komunikáciách okolo rušňového depa, kde je dočasne zjednosmernená premávka.

Aj preto organizátori odporúčajú návštevníkom využiť hromadnú dopravu alebo kyvadlovú vlakovú dopravu medzi košickou železničnou stanicou a depom v hodinových intervaloch bezplatne.

Podujatie potrvá do nedele do 15. hodiny.

Vlaky

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 397
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 434
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 6 025
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 078
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 035
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 183
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 450
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár 1 213
  1. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 7
  2. Monika Albertiová: Šéf tajných nechce byť tajný. Pozrite sa, ja som štát. A môžem všetko!
  3. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 35. „Užitoční idioti II.“
  4. Martin Bača: Polnočné matinée. 3. časť, Diváctvo
  5. Ivan Beňovič: TEMPEST: Ako sa dá cez stenu uvidieť, čo máte na obrazovke
  6. Milan Buno: Dejiny písali aj ženy, hoci na ne často zabúdame! | 7 knižných tipov
  7. Michael Achberger: Svadobná forma za 8 týždňov: krok za krokom k užšiemu pásu
  8. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (31.diel) - Železný pútnik
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 218
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 15 099
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 12 937
  4. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 712
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 156
  6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 721
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 5 970
  8. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 5 552
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu