KOŠICKÝ KLEČENOV. Mazda CX7 4x4 zhorela v noci na utorok na ceste od Dargova na Košický Klečenov v smere do Košíc. Auto začalo vodičovi z Ukrajiny počas jazdy horieť, zbadal, že mu v prednej časti vyšľahli plamene.
Našťastie stihol včas vystúpiť, potom rýchlo zareagoval a odpojil prívesný vozík, ktorý odtiahol do bezpečnej vzdialenosti. V krátkom čase vozidlo plamene úplne pohltili.
Video: Adrián Kolibár
Technická porucha
Uhasiť požiar išli hasiči z Bidoviec. Urobili tak vysokým tlakom vody a hasiacimi prístrojmi. Premávku na mieste riadila polícia.
Ako sme sa dozvedeli, v aute bol šofér sám a neutrpel zranenia. Podľa predbežných informácií bola požiarom 64-ročnému majiteľovi spôsobená škoda za 8-tisíc eur.
„Privolaný zisťovateľ príčin vzniku požiarov Hasičského a záchranného zboru ako príčinu vzniku požiaru určil technickú príčinu. Udalosť Policajný zbor ďalej nerealizuje,“ uviedla krajská policajná hovorkyňa Lenka Ivanová.

Hasiči sú po tragédii otrasení
Zasahujúci hasiči to nemali jednoduché, požiar likvidovali iba niekoľko hodín po tom, čo došlo na diaľnici D1 neďaleko obce Horná Streda v smere na Trenčín k tragickej udalosti.
O život tam prišli dvaja hasiči po tom, čo prišli uhasiť horiace auto na krajnici, jeden policajt a jeden mýtny úradník utrpeli zranenia. Vodič nákladiaku Scania z doposiaľ presne nezistených príčin najprv narazil do stojaceho vozidla mýtnej polície a potom do auta hasičov.
Hasiči sú v šoku, vravia, že doposiaľ sa nič podobné nestalo. V rámci Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Košiciach spustili pred niekoľkými rokmi projekt 3 metre k životu. Neagresívnou formou cielia na vodičov, aby pri odstavení vozidla mysleli na to, že cesta má byť trvalo voľná v šírke 3 metre.
Chcú tým dosiahnuť, aby vedeli v prípade potreby čo najskôr pomôcť pri záchrane životov a majetku podobne, ako to robili ich kolegovia pri hasení horiaceho vozidla na D1. Došlo však k nepochopiteľnej tragédii, ktorú si hasiči vysvetliť nevedia.
„Všetci sme z toho otrasení. To, čo sa stalo, je témou číslo jeden. V podstate väčšina hasičov, keď si pomyslí na túto udalosť, je vystrašená. Podľa medializovaných informácií išlo o štandardný výjazd k požiaru auta na diaľnici. Nikto ani len nepredpokladal, že by sa niečo také mohlo udiať,“ hovorí koordinátor projektu z Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru Košice Viktor König.

Ako predísť podobným nešťastiam?
Štandardný postup je, že hasiči vyznačia miesto zásahu, ale nekonanie iného človeka sa nedá ovplyvniť. A to aj napriek tomu, že sa na mieste zásahu urobia všetky bezpečnostné opatrenia.
„Nie je to možné. Aj sme sa zamýšľali nad tým, aké opatrenia urobiť. Nemôžeme však zastaviť sto metrov pred miestom udalosti s autom a ťahať vedenie s hadicami. To nejde. Niekomu môže ísť o život, došlo by k strate času. Nemôžeme čakať ani na diaľničnú patrolu či policajtov. Ak sme tam skôr, zasahujeme.“
Hasiči prízvukujú, že kamióny by mali mať povinne inštalované podporné systémy automatického brzdenia, ktoré by zareagovali v prípade detekovania prekážky a vozidlo zabrzdili. Otázne je, koľko kamiónov tento systém má, a ak áno, či je funkčný.
Môžu byť pri zásahoch ešte obozretnejší? „Čo je to dávať si väčší pozor? Ak hasiči idú do akcie, je to adrenalín, celú myseľ majú ponorenú do danej nehody či požiaru. Iste, miesto sa vyznačí, majáky sú zapnuté, ale ide sa pomáhať a zachraňovať životy. Nevieme ovplyvniť konanie-nekonanie šoférov, ktorí sú v premávke,“ uzavrel koordinátor projektu hasičov.

Video: Adrián Kolibár
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári