Učiteľskou osobnosťou Slovenska za roka 2023 sa stala MICHAELA BABEJOVÁ, ktorá už siedmy rok učí deti na prvom stupni na Základnej škole s materskou školou M. R. Štefánika v Budimíre. Odborná porota tento rok hodnotila 152 prihlášok plných inovatívnych prístupov a pozitívnych vzorov učiteľov, ktorí vychovávajú ďalšie generácie.
„Situácie, ktoré prichádzajú, riešime rozhovorom založenom na pochopení, nie poznámkou. Zaujímam sa, čo dieťa prežíva a snažím sa deťom ukázať, ako naše správanie ovplyvňuje naše okolie i ľudí v ňom. Záleží mi na pozitívnej motivácii. Povieme si, ako sa majú veci robiť, čo očakávame, kedy sa v triede cítime všetci príjemne. Myslím si, že rastie to, čomu venujeme svoju pozornosť,“ povedala Michaela Babejová v rozhovore pre Korzár.
V rozhovore sa dočítate:
- Aké inovatívne prístupy využíva vo vyučovaní,
- čo sa jej podarilo zmeniť u žiakov zo znevýhodneného prostredia,
- či dáva deťom domáce úlohy,
- čo urobí, ak vidí, že deti potrebujú trochu pohybu,
- prečo považuje za dôležité sebahodnotenie detí,
- ako si buduje so svojimi žiakmi vzťahy založené na dôvere.
V prvom rade gratulujeme k oceneniu. Čomu podľa vás vďačíte za to, že práve vy ste sa stali Učiteľskou osobnosťou roka?
Podľa slov porotcov išlo predovšetkým o ľudskosť a schopnosť s človečinou pracovať, empatický, láskavý prístup i dôslednosť. Inklúziou je popretkávaná moja bežná dennodenná činnosť v škole i v živote. Usilujem sa rozvíjať potenciál každého dieťaťa.
Aké boli vaše prvé dojmy po získaní ceny?
Bola som dojatá a vďačná. Ocenenie som prijala s vďačnosťou a pokorou. Budem sa usilovať múdro nakladať s pozornosťou, ktorú ocenenie prináša, aby som šírila myšlienky, ktorým sama verím a ktoré majú podľa mňa potenciál meniť veci k lepšiemu.
Aké inovatívne postupy máte už tak bežne zavedené do praxe počas vyučovania?
Každé ráno začíname komunitným kruhom. Je to 20-minútová aktivita, keď s deťmi sedíme v kruhu na koberci a rozprávame sa o tom, čím žijeme, nad čím uvažujeme, zdieľame svoje pocity aj emócie, čítame si príbehy inšpiratívnych osobností a podobne.

Od ôsmej ráno?
Od 7.30 do 7.50 hodiny. Deti ráno chodia skôr, tak zmysluplne využívame čas pred začiatkom vyučovania.
Využívate v škole aj nejaké prvky Montessori pedagogiky?
Áno, prvky Montessori pedagogiky využívam prioritne na predmetoch prírodoveda, vlastiveda či prvouka, ale aj na matematike a slovenčine. Reforma školstva, ktorá prichádza, učiteľov pobáda k tomu, aby využívali aj alternatívne pedagogické smery, medzi ktoré patrí aj pedagogika Marie Montessori. Pre deti je to benefit.
Montessori radila nepoužívať známky, ale iba slovné hodnotenie. Fungujete tiež bez známok?
V prvom ročníku naše deti hodnotíme slovne, od druhého ročníka sú klasifikované. Veľký dôraz kladiem na sebahodnotenie žiakov a na to, aby deti dokázali objektívne posúdiť úroveň zvládnutia učiva.
Napríklad si po písomke žiak sám povie, že to mohol urobiť lepšie?
Máme napríklad pracovný list a v jeho závere je škála jedna až päť hviezdičiek, kde má žiak určiť, či riešil úlohu jednak pohotovo a či si myslí, že daný pracovný list vyriešil správne. Z toho vidíme, či má dieťa objektívny prehľad o úrovni zvládnutia daného učiva.
Môže sa stať, že si dá dieťa len tri hviezdičky, lebo si nie je isté, či napísalo písomku dobre, a nakoniec má jednotku. Potom mu ukážem, čo všetko malo v písomke správne, aby si to uvedomilo. I takto rastie jeho sebadôvera a zdravé sebavedomie.

Na základnú školu v Budimíre ste nastúpili hneď po promócii. Ako si mladá žena, učiteľka získa rešpekt a autoritu u žiakov?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári