KOŠICE. Pretrvávajúce daždivé počasie je zaťažkávajúcou skúškou pre šoférov i chodcov. Chodníky a cesty sa pri intenzívnom daždi plnia vodou. Bolo to tak aj počas minulotýždňovej supercelárnej búrky, ktorá sa prehnala Košicami a priniesla so sebou aj výrazné krupobitie.
Na zavodnené komunikácie upozornila Košičanka počas pravidelného livestreamu primátora Jaroslava Polačeka (nezávislý).
„Dokedy sa budeme počas dažďov splavovať v kajakoch?“ opýtala sa ho. Komentovala situáciu v mestskej časti Košice-Juh.

Koše končia v zberných surovinách
Mesto má v majetku a v správe zhruba 10 000 uličných vpustov, žľabov a vsakovacích jám, cez ktoré sa odvodňujú chodníky a cesty. „Zdedil som ich v dezolátnom stave,“ komentoval primátor.
Pokračoval, že vpusty často nemajú bahenné alebo takzvané kalové koše, ktoré „istá skupina ľudí vykráda“.
Opísal, že otvoria poklop a vyberú koše, ktoré zachytávajú listy a konáre. Keď chýbajú, dostáva sa do vpustov aj to, čo tam nepatrí a kanalizácia sa upcháva.
Koše sú z pozinkovaného plechu, často preto končia v zberných surovinách. V košických zberných dvoroch je aktuálna cena za jeden kilogram pozinkovaného plechu 13 centov. Podľa ponuky internetových obchodov vážia kalové koše od 3,8 do 6,5 kilogramu.

Situáciu mapujú
Samospráva postupne monitoruje všetky kanalizačné vpusty, zisťuje ich stav.
„Chýbajúce sitá podľa finančných možností osádzame. Tretí rok sa o to intenzívne staráme, sám vidím rozdiel. Máme uzatvorenú zmluvu s firmou, ktorá nám mapuje a digitalizuje každý jeden vpust. Na mapách potom vieme, v akom je stave.“
Polaček pripomenul, že pri veľkých a rýchlych prietržiach, aké boli v Košiciach časté počas posledných dní, môže vzniknúť problém, aj keď kanálové koše nechýbajú.
„Môže byť kanalizácia v 'eňo ňuňo' stave, ale aj tak sa rýchlo zaplní, v takých prípadoch sa nedá okamžite odviesť voda.“

Radnica má zmluvu so spoločnosťou MP Kanal service, s. r. o., z Prešova. Rámcovú dohodu v hodnote bezmála 252-tisíc eur s ňou uzavrela v roku 2022 a tiež v apríli tohto roku za 263-tisíc eur. Platí 12 mesiacov od jej uzavretia.
Spoločnosť má pre mesto čistiť odvodňovacie zariadenia pozemných komunikácií. Zmluvne dohodnuté práce sú napríklad aj čistenie dažďového vpustu vrátane kalového koša (9 600 kusov), jeho osadenie (200 kusov), čerpanie vody (1 000 metrov kubických), čistenie šachty dažďovej kanalizácie (30 kusov) a monitorovanie dažďovej kanalizácie kamerami, vrátane záznamu (500 metrov).
Koše podľa financií
Koše kupuje na vlastné náklady mesto, pretože ho to vychádza lacnejšie. Pracovníci MP Kanal service ich počas pravidelného čistenia vpustov do nich vkladajú. Aj tento rok chce radnica dopĺňať ďalšie chýbajúce koše. Ich množstvo závisí od finančných možností.
MP Kanal service má v referenciách ako zákazku uvedenú kanalizáciu diaľnice D1 Prešov západ - Prešov juh. Dodávala, prípadne spolupracuje s viacerými samosprávami vrátane Prešova, obcí Malý Slavkov, Betlanovce či Kokošovce. Rámcovú dohodu uzavrela aj so Správou ciest Košického samosprávneho kraja.

Autá plávajú podjazdom
Dlhoročným problémom v Košiciach je podjazd pod železničnými mostami medzi Haniskou a Ludvíkovým dvorom. Za intenzívnejších zrážok sa tento úsek frekventovanej cesty tretej triedy naplní vodou aj do výšky desiatok centimetrov.
Párkrát sa už stalo, že cesta bola pre vysokú vodu uzavretá. Vodiči to vtedy musia obchádzať cez Veľkú Idu alebo Košice.
Vlastníkom a správcom komunikácie, ktorej súčasťou je aj podjazd, je mesto Košice. To však dlhodobo hovorí, že na údržbu a opravy ciest mimo svojho zastavaného územia nemá financie.
Radnica ešte vlani uviedla, že jediným riešením by bolo vybudovať novú kanalizáciu, ktorá by kapacitne postačovala. Nové potrubie by bolo nutné meniť v dĺžke stoviek metrov – od najnižšieho bodu v podjazde až po jeho vyústenie pri obci Sokoľany.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári