VALALIKY. Výstavba priemyselného parku Valaliky a investícia automobilky Volvo počíta aj s budovaním železničnej infraštruktúry. Mala by zabezpečiť zvoz pracovníkov do fabriky.
Štát začal s prípravou územia pre automobilku pred vyše dvoma rokmi, železnice sa do procesu zapojili vo februári 2022.
Nedávno zverejnil Útvar hlavného architekta návrh nového územného plánu Košíc, ktorý má prejsť v nasledujúcich mesiacoch verejným pripomienkovaním.
Budú zvážať ľudí zo zahraničia?
Vedúci projektu územného plánu Martin Jerguš nedávno pre Korzár povedal, že Volvo sa nachádza tesne vedľa katastrálneho územia mesta a preto samospráva nemá priamy vplyv.

„Žiadali sme, aby sa doprava z mesta, ale aj cez mesto, realizovala pre Volvo po železnici. To by znamenalo, že štát musí vymeniť na košickej železničnej stanici zabezpečovacie zaradenie. To funguje v Košiciach asi 20 alebo 30 rokov len na výnimku a výrazne to limituje počty vlakov, ktoré prechádzajú cez Košice. Zariadenie stojí podľa informácií, ktoré sme dostali, asi 20 miliónov,“ uviedol Jerguš.
Doplnil, že chceli využiť impulz Volva na podporu železničnej dopravy, aby sa aj zamestnanci, ktorí by tam dochádzali za prácou z Košíc, vedeli dostať prioritne vlakom.
Podľa Jerguša sa teraz otvorene hovorí, že nejaká časť ľudí sa bude určite dovážať zo zahraničia.

„To znamená, že niekde budú vznikať ubytovne. Možno to bude priamo v areáli Volva. Čo máme informácie, tak na začiatok bude stačiť Volvu na zvoz zamestnancov na jednu zmenu 15 autobusov. To by znamenalo asi 600 ľudí,“ uzavrel Jerguš.
Železnice musia vybudovať nové koľaje a zázemie pre cestujúcich. Vznikne nová železničná stanica Valaliky pre nákladné vlaky i Terminál integrovanej osobnej dopravy (TIOP) Valaliky, kde majú zastavovať vlaky s cestujúcimi.
Zmluvu na vlaky nemajú
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári